Julbak, betyg och elevinflytande...

Vilken jävla rubrik, den säger liksom allt ;)

Jag har varit gräsänka... (så heter det väl) (heter det inte älgänka om gubben är o jagar då??)

Vilket korkat uttryck... gräs-änka....

nåja.... jag har i alla fall bakat med barnen, och det är ju inget man planerar direkt, i alle fall inte jag. När jag får för mig att baka, ja då ska vi BAKA.... (tur det bara händer ett par gånger om året)
Nä, det är inte synd om mina barn, dom bakar på dagis, o när dom blir äldre är dom inte längre intresserade, eller så kan dom baka själva. Punkt.

Igår kväll, 17.30 var jag DÖDSTRÖTT.... och då menar jag just dödstrött. För att förklara vad den tröttheten betyder, så kan jag förklara det som så att dom flesta inte har en aning om hur det känns att vara så trött, just för att dom flesta aldrig kommer i närheten av sådan trötthet, men jag brukar drabbas av den flera gånger i veckan.
(ja, ni e många som läser här som precis vet vad jag menar)
Men i alle fall 17,30...PEEEEPPARKAAAKSHUUUUS!!!!!
Men vi skulle ju vänta på storebror, som aldrig behaga komma upp från sitt rum. Han sa i sömnen vi 09.30 att han ville va med på det (korkad morsa att tro att han överhuvudtaget hörde vad jag frågade i det tillståndet)

Men vi gjorde det i alla fall, med massa andra bak, ... och nu tycker jag att det börjar bli förbannat ointressant information i det här inlägget..... okej, bilder, här bakar vi.

Stortjejen bakar pepparkakor I bakar pepparkakor

i full koncentration . Jag kan ju avslöja att den alldeles strax tar slut, och jag står med en jädra massa deg o kakor själv i köket medans ungarna i princip slår ihjäl varandra...

Vårt fina pepparkakshus 2009
JO, trots tröttheten lyckades jag bita ihop o fixa detta konstverk ;)
Glaskakor i olika färger ;)

Glaskakor var ett projekt som kan kallas för "att ta sig vatten över huvet"
Ni får ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna, men inte trodde ni väl på allvar att jag skulle orka gå o leta reda på kameran (som för övrigt en manlig bekant i huset slarvat bort). Nä som sagt, det fick bli mobilen, och ni ser ju själv. Kakorna är röda, gula och gröna... men fina är dom ;) trots att ni inte kan se färgerna.


Betyg.... elevinflytande?? Det stod i rubriken vill jag minnas.. hmmm *tänker* vad va det om nu...hmm

Jo, betyg, såg på skolfront samtidigt som jag började på detta inlägg, en del rektorer tvingar lärarna att sätta högre betyg än vad eleverna presterat för att öka skolans anseende!!!!
Du milde, det måste vara en liten klick vill jag hoppas som gör sådär, för det är ju himla orättvist mot eleverna annars. Det kan väl aldrig va möjligt att det finns ett samband med skolinspektionens granskning av vår kommun, där många skolor får kritik för just detta, att slutbetygen är högre än resultaten på nationella proven???

Kan verkligen rektorer med att göra sådär??? Varför har man då ett sånt jobb? Pengar??... ja, inte tänker man då på eleverna i alla fall....

sen var det ju elevinflytande. Fridaskolan i trollhättan får vara med att bestämma allt, till och med vilka lärare som ska anställas. Man kan väl tycka att det finns en gräns över hur mycket eleverna ska vara med att påverka, men om nu tittar på vad för lärare som arbetar på skolorna, så kanske det inte skulle vara så fel att låta eleverna bestämma lite mer där..... och framförallt skulle dom få makten att bestämma vilken rektor dom vill ha.

Säga vad man vill om tonåringar, att dom är omogna och inte kan ta såna beslut osv... men en sak har dom oförstörd, och det är KÄNSLA, INTIUTION..... Vuxna är oftast hjärntvättade och tänker på helt andra saker än trivsel och välmående, och tar beslut därefter... (ja, och då menar jag vuxna utan bokstäver)

Och nu ska jag nog knipa igen.... ett tag i alle fall... ;) ;) ;)

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Jo, den där tröttheten tror jag att jag varit med om. Otroligt att det blev bak ändå. Här har vi inte bakat alls. Och av någon anledning har jag totalt missat att jag ska åka till Västkusten om bara 5 dagar.



Vad gäller betygen så finns det lärare som både sätter högre och lägre betyg en vad eleven förtjänar. Tack och lov jobbar inte jag i ett stadie där man sätter betyg.

Jayne har skrivit detta:

Nu ska ju skolrona har 100% av minst godkänt...annars kan de få prickar av skolinspektionen... Sen ska ju elever inte heller få med stöd när de nått G...tjohoooooo

Skolrna tjänar alltså på att sätta G på sina elever... de får inga prickar och slipper stötta eleverna (lägga pengar på dem). Bra va!!!!

EN skola för ALLA

2009-12-14 @ 21:58:38
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Nu handlar oftast inte skolan längre om mätning av elevers kunskap. Den handlar om taktik. Sätter du lägre betyg så visar du att du tillåter eleven att utvecklas. Sätter du högre betyg så visar du hur himla bäst skolan är. I och med att det finns många föräldrar som tror de kan och träffar val så har det tvingats fram att skolan skall fungera så här. Tyvärr.



Om man nu kunde gå tillbaka till gamla tider. En statligt styrd skola. Samma regler för alla. Samma grundvärderingar. Ingen skillnad på stöd till olika kategorier utan samma regler även där. Lärarna kanske möjligtvis tar tillbaka sin vuxenroll som pedagoger och inte kuratorer, socialarbetare, konflikthanterare......Vi kan väl få drömma i alla fall??

2009-12-14 @ 22:05:59
MiA har skrivit detta:

Hejsan!

kikar in ofta men skriver sällan numera...har skrivit några gånger men nått är tokigt, för det kommer aldrig fram :(

Jag ville bara passa på och önska en riktigt

G O D - J U L



//MiA

2009-12-15 @ 07:52:10
http://min-tankebok.blogspot.com/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen