var miljömedveten - stäng av värmen


Det har jag gjort. Men inte för att vara miljömedveten.
Jag har helt enkelt inte råd längre.
November, December och Januari har jag haft elkostnader för drygt 15.000 Man undrar ju om det är möjligt. Men det är det tydligen.

I torsdags när januari-räkningen kom i lådan såg jag ingen annan utväg än att stänga av all värme, inkl luftvärnepumpen. Januari var ju inte alls lika kall som december. Ändå var kostnaden nästan lika hög.

Fortum hade gjort fel i december, och debiterat mig för elöverföring, trots att jag valt Göta Energi. När dom redigerat den fakturan ser jag att det var nästan 1000 kr dyrare hos Göta Energi i December.
Självklart ringde jag dom och fråga hur det kommer sig, då dom ska vara billigast?!?!? Då satte jag myror i huvudet på dom ;)

Då är det tydligen så att Fortums rörliga avtal inte alls är så himla rörliga egentligen då dom har ett pris som löper över flera månader. Det innebär att man betalar bra mycket mer under stora delar av året i jämförelse med andra leverantörer, och så kaaanske man tjänar på det nån kall månad.

Känns som det kvittar nu, jag kan inte betala för mer el nu, för då blir jag tvungen att flytta. Nu har jag dock fått in en spisinsats, och fått rätt bra kläm på att hålla en dräglig temperatur.
Men eftersom jag behöver sova på nätterna så hinner ju glöden slockna och i morse var vi tillbaks på 15 grader inne. Då ska jag tillägga att jag eldade på igår kväll så vi hade 27 grader. Vart tar värmen vägen?? Snacka om att elda för kråkorna.

Har tappat lusten helt för att göra något alls i huset. Har inte råd heller då varenda öre som möjligen kan bli över går till elräkningar.
Det är snart bara skolministrar och annat löst folk som kan sitta och gotta sig i värmen i sina hem. Vi vanliga dödliga får leta billiga filtar och tofflor på ÖB för att slippa bryta istappar från tårna på morron. Jag undrar fortfarande faktiskt var dom nya elementen som jag har bett om sen jag flyttade in. Va en jävla lång leveranstid på dom tydligen. Men nu vill jag inte ha några.

Det är snart sommar, hade jag tänkt mig. Nu kan jag bara hoppas på ett under, om vi nu kan tro på sånt ;)

Nu ska jag kasta in mer ved i spisen...

Alla dunderkommentarer
carina har skrivit detta:

jo du elen kostar en djäkla tur att det snart är sommar och värmekostnaderna blir mera humana förhoppningsvis så får vi massvis med sol och värme kanske får vi passa på att värma upp oss då

lGunnel har skrivit detta:

Det finns en och annan fördel att bo högt upp i ett hyreshus. Ska tänka på dig, när de höjt hyran igen.



Kul att du finns!

2011-02-20 @ 06:42:18
http://www.gunnelsplats.wordpress.com är min hemadress
Fredetta har skrivit detta:

Fan vilken otur du har haft med huset..och så dessa eländiga elräkningar :(



Vi är många som pustar över räkningarna nu och längtar efter sol och vår+sommarvärme!



Kram på´re!

2011-02-24 @ 20:21:32

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen