Ta bort alla elevassistenter

Ja, det där behöver vi ju inte dra en gång till, det vet vi redan.

Det finns 3 assistenter kvar på skolan säger rektor Johan Roos. (Vilket ju är hemskt konstigt då det var 3 av 5 som fick gå)
Men som sagt så kommer det en ny assistent till skolan, som följer med en elev upp i 6:an. Vissa elever har förmånen att få behålla sin assistent. Missförstå mig inte nu, självklart är jag glad för varenda barn som får behålla sin trygghet. Men hur stora svårigheter, eller skäl måste man ha för att få ha kvar sin assistent?

Johan Roos säger också att eleverna kommer att få samma stöd som förut. HUR i hela fridens namn är det möjligt när man tagit bort 3 assistenter??? HUR ska min son kunna få samma stöd som innan då hans assistent fanns med honom i stort sett jämt? Jag är inget mattesnille och det behöver man nog inte va heller för att förstå att den ekvationen är omöjlig.

Men så klart, min son är ju inte i skolan så vi behöver ju inte bekymra oss om hans stöd. Hans tänkta assistent hade redan fått andra arbetsuppgifter inför denna första skoldag. Så jag inser ju att planeringen redan var att min son inte skulle komma till skolan. Jag är MÅLLÖS!!

För Sebastian är det lika illa. Han började skolan idag med en klump i magen, utan sin assistent som var hans största trygghet.
Nu ska han få betyg denna terminen, och då löser man det bra genom att plocka bort tryggheten.

Läs om Sebastian
här

Jag ska åtminstone trösta er med att när gymnasiet börjar träffar man på rektorer och personal som BRYR SIG!! Synd bara att ungarna ska lida sig igenom 9 år i grundskolan först innan dom träffar på människor med hjärta.
Berättar mer om det i morgon

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

host harkel vet inte om jag är dum på något sätt men vad jag vet så sätter rektorn budgeten. Alltså rektorn får en summa pengar som rektorn fördelar i verksamheten i skolan. Men om nu rektorn inte kan räkna ut hur många personal som finns kvar av assistenterna för som du säger Majsan så är faktiskt 5-3 två och inte tre hur skall då rektorn kunna lägga budgeten? Om man inte får till det med det minustalet som jag lärde mig för sisådär hundra år sen så förstår jag inte hur man kan lägga en fungerande budget??



Men det är ju min enkla fundering det.....

2009-08-20 @ 23:35:40
Ewa S har skrivit detta:

Nu har jag ju ingen aning om slutresultatet vad som sades inför skolavslutningen hos er men för mig blir 5-3 stycken. De länkar jag läst tidigare som har omtalat den onödiga härva som rektorn hos er har skapat hävdar att 3 elevassar skulle bort och då blir två kvar. Har man tillfört någon ny kan inte det bli 3 kvar utan då måste det vara 2 kvar och en ny.



Varför i all sin dar behöll man inte en då om det dök upp en ny?



Se jag köper inte att det var ett barn med större svårigheter för de två elever som blivit av med sina har betydande svårigheter och blev ändå av med dem. Denna elev kan inte haft så stora svårigheter att det var relevant att behålla sin i så fall. I alla fall inte såsom denna rektor verkar tänka.



Om man inte kan vara noga med detaljer, inkännande för elevernas behov samt flexibel och dessutom inte kan räkna för 5-3 ÄR två (har kollat på miniräknare nu) så betvivlar jag att man är på rätt plats. Jag tror ärligt inte man skall vara rektor då Majsan!



Som rektor får man en pott med pengar att fördela. Den potten skall täcka framförallt grundverksamheten men man skall även se över behoven där eleverna kräver mer. Är man då en rektor som är mån om eleverna och kanske lär sig att se elever och föräldrar som "kunder" som skolll trivas och komma tillbaka så ser man till att använda de pengar man får på ett bra sätt.



Men om man inte kan få ihop 5-3 till rätt slutsumma då tror jag inte man är rätt person för rektorsjobbet än mindre som lärare. För 5-3 ÄR inte 3 KVAR hur man än vänder på det.



Kanhända jag är petig men så är det.



Sedan tvärvänder jag personligen mot formuleringen i länken. Vi satsar på att behålla kompetent personal.....Jaha varför kan denna kompetenta personal inte klara av eleverna man tar ifrån assistenterna då? Att klara våra barn handlar om sunt bonnförnuft och ärlighet och hjärta. Klara man inte av våra barn så saknas en av egenskaperna eller i värsta fall alla tre.



Ni rektorer som handlar så här bränner en hel kategori men ungar som kunde blivit era viktigaste ambassadörer inför att marknadsföra skolorna som bra skolor!! TRO inte att vi föräldrar med barn med NPF inte pratar med varandra! DET gör vi. Vi har ett nätverk långt större än ni anar. Ni vet aldrig vem dessa föräldrar känner i detta avlånga land eller hur många....:-D



2009-08-21 @ 16:34:53

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen