Sonen ska träffa barnombudsmannen ;)

Den 11 september (ett jäkla datum sa damen som ringde) åker sonen och jag till Stockholm.

Barnombudsmannen, Fredrik Malmberg, vill träffa barn/ungdomar med Autism och Asperger, och deras föräldrar.
Han vill höra vad vi tycker om förslaget till ny skollag. Han vill också veta vad barnen tycker om sin skolgång och vilket stöd och hjälp dom fått. (Eller inte fått för den delen)

Damen som ringde frågade var vi bodde. Tyvärr bor vi som vanligt inte i stockholm, och dom sökte människor i närområdet som kunde intervjuas. Men allt händer inte i Stockholm, det ser inte ut likadant i hela landet. Jag känner att det är viktigt att man lyssnar in  vad som sker utanför stockholm också.

Dom kan inte stå för resekostnader och dylikt. Jag sa att vi åker till stockholm, vi kommer, vilken tid, vilken dag`?
Hon blev alldeles tyst i telefonen. Meen, då får ni stå för resan själva.
Ja, det gör vi. Det här är så viktigt för min son, att han äntligen får träffa någon som LYSSNAR på HONOM. Han får möjligheten att göra sin röst hörd. Det finns inga pengar i världen som kan ersätta den möjligheten.

Vi har inte dom pengarna, men vi får skrapa, dra in på något, vad som helst. För till stockholm ska vi.
Flygbiljett är redan bokad. Sonens högsta önskan är att få flyga, då ska han göra det också.
Boende???
Tja... jag har ju släkt i stockholm, så det måste ordna sig.

Sonen förstår inte vilken möjlighet detta är att kunna påverka. Han blev överlycklig över denna resa. Dom har ju en stooor skatehall där man kan cykla. Kan man ta med cykeln??
Njeee, tyvärr inte då... ;)

Nästa vecka ska vi träffa vår ordförande i förskole- och grundskoleförvaltningen
Larry Söder . I arbetsutskottet veckan därpå tas beslut om dom slutgiltiga besparingarna. Vi ska titta på förslaget dom har tagit fram om hur stödet till barn i behov av särskilt stöd ska se ut. Vi får möjlighet att lämna synpunkter på detta. Beslut om besparingar är redan taget. 50 miljoner ska sparas 2010. Förslag till besparingar....
Utformningen när det gäller barn i behov av särskilt stöd får vi chans att ge synpunkter på.

Jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är över att vi medborgare får en möjlighet att få göra våra röster hörda.

Jag väljer att åka till stockholm för inga pengar alls, just för att det är viktigt.
Det är väl som man brukar säga..... blunda, tuta, och kör... det ordnar sig väl alltid till slut


natti natti

Alla dunderkommentarer
klantmamma har skrivit detta:

Vilken supermöjlighet du får! Att berätta för BO att man faktiskt INTE kan spara in på alla dessa ungdomar som finns ute i skolorna och väntar på den hjälpen som enligt lagen skall tillfalla dem! Förstår inte "logiken" alls?? En skola för alla. Nej. En skola för mig är en skola där alla ges möjligheter att delta. Där är vi ganska unika och urdåliga idag i detta land. Det finns inget annat land som har så dålig skola med så mycket placeringar av barn i andra skolformer och ändå funkar så dåligt!



Smågrupper, särskolor i all ära när de VERKLIGEN är behövda. Men de skapar ett klassamhälle med otroliga utanförskap.......

2009-08-29 @ 10:59:30
Mia har skrivit detta:

Du är otrolig, önskade dom kunde avsätta en person från varje kommun som intervjuar alla barn med NPF och kollar av hur dom har det egentligen på skolan!



Lycka till!

Lottie har skrivit detta:

Stort lycka till !!!

2009-08-29 @ 13:37:12
http://Finest.se /Lottis är min hemadress
Fredetta har skrivit detta:

Vad spännande. Hoppas det kommer något bra ut av detta!

2009-08-29 @ 21:15:49
Eva har skrivit detta:

Lycka till! Ju mer de kan förstå vilka behov som finns, desto bättre.

2009-08-29 @ 23:12:12
http://aspergersojag.blogg.se/ är min hemadress
tantskrället har skrivit detta:

Om en elev har stora svårigheter i skolan ska skolledningen sätta in ett åtgärdsprogram. I den nya lagen kan föräldrar som inte är nöjda med hur skolan sköter detta överklaga till Skolväsendets överklagandenämnd.



Här får du fler möjligheter att överklaga när du är missnöjd Majsan!. Inte dumt så som du har haft det:-D



– Rätten till att få stöd och hjälp tidigt utökas kraftigt, säger Jan Björklund.



Detta känner vi igen eller hur? Är det någon som har barn med funktionshinder i någon form som tror att det kommer funka denna gång?



Genom en tydlig koppling till Barnkonventionen klargörs det att barnets bästa skall vara utgångspunkten i utbildningen.



Har man sett till din sons bästa? Har man tittat på hans behov tidigare i skolan. Synd att inte nya skollagen inte kom lite tidigare?



Kapitel 3 i nya skollagen innehåller en del matnyttigt runt våra barn med större behov. Hoppas ALLA föräldrar nu läser åtminstone det kapitlet så man vet vad man kan kräva av rektorerna. DARRA av bävan alla rektorer när de galna mödrarna nu kommer till skolorna och kräver den rätt barnen har.......



2009-08-29 @ 23:50:49
Ewa S har skrivit detta:

Kul Majsan:-D. Vet du att Bill Skarsgård skall spela en kille med Aspberger på tal om något helt annat. den verkar ha premiär under 2010. Titeln verkar vara "I rymden finns inga känslor". Kolla om det går att använda sig av länken nedan annars får den som är intresserad söka på titeln.



http://www.sfi.se/en-gb/Swedish-film/Filmdatabasen/?type=MOVIE&itemid=67451

2009-08-30 @ 00:00:52
jayne har skrivit detta:

wow....heja heja heja er!!!!

Hur kom de i kontakt med er????

Måste varit ödet...hoppas detta leder till ändringar!

2009-08-30 @ 20:06:56
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Soffie har skrivit detta:

men vilken grej ni ska iväg på,har ni nån kontakt på sjukhuset som kan få fram pengarna till den resa borde ju finnas fondpengar för sånt,

men å va bra att ni ska iväg!

må gott

2009-08-30 @ 22:26:30
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

BRA Majsan, de behöver veta hur det (inte) funkar här också.



Men på den underbara skolan kommer de ju också att få fint besök... fast jag vet inte om de är lika lyckliga över det.

Och det skulle vara så kul, snälla rara, säg att ditt barn är nr 7 lr 8 på klasslistan?

Hihi då hade jag nog skratat ihäl mig



Och jaaaaaa, tantskrälle, ett gäng ilskna och upproriska mödrar kan nog sätta skräck i vilken rektor som helst... och snart tror jag nog att de flesta fått nog.



2009-09-01 @ 13:33:47
Anonym har skrivit detta:

meeen berätta nu dampmamma.... vad skulle hända om han är nr 7 lr 8 på klasslistan??



Sånt går ju alltid att ordna för allan del ;) ;) SMIIILE

2009-09-01 @ 19:01:16
majsan67 har skrivit detta:

jahaa.... nån jäkel raderade mitt alias blänger

2009-09-01 @ 19:03:17
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Det jag skriver nu har du och jag diskuterat många gånger men det hände en sak idag som gör mig svintrött på hur man gör med våra barn. Skulle vilja formulera ner det här under detta inlägg för det passar så bra.



Särskola för våra barn skall vara en rättighet, en sista utväg om absolut inget annat fungerar för att säkra någons slags utbildning.



Varför skriver jag då så? I en kommun där dotterns historia är välkänd, där de flesta rektorer backar när de hör mitt namn för de vet min bakgrund, där de flesta föräldrar har tagit intryck av att slåss för sina barns bästa händer det ofattbara. En förälder - som vet vår bakgrund MYCKET väl - ÖVERKLAGAR att hennes barn inte får gå i särskolan för hon har fått avslag??? Flickan är ungefär som min dotter var i samma ålder och har exakt samma diagnoser. Hon får inte ens en chans att visa om hon klarar vanliga skolan, om mamman får sin vilja igenom? Det värsta är att rektorn på flickans skola är på samma linje med hänvisande till skollagen??? Många rektorer verkar leva på artonhundratalet och inser inte att lagen skall vara till för barnets skydd och inte för att de skall verka i någon prestigefylld tävlan om "så många barn har jag placerat i särskolan den här terminen".



När jag möter henne på jobbet så hinner jag inte ens säga hej förrän jag får en verbal attack där mamman förutsätter att jag vet (vilket jag då inte gjorde) och att jag skall skälla. När hon hållit en monolog på fem minuter att jag har ingen förståelse för just hennes situation och att hon minsann har läst på och vet sina och flickans rättigheter och sådana som jag som bröstar mig för mina barn minsann skall hålla käft så ler jag vänligt och säger "ja min dotter läser andra året på universitet utomlands, har ett rikt socialt liv, tränar och har gått ner 65 kilo på egen hand" så tystnar hon.



Jag säger då (för jag lovar jag höll på att börja gråta.) med låg röst "Vi FÅR inte förutsätta att våra barn inte klarar att misslyckas, inte klarar att leva ett eget liv och inte klarar att försöka. Det måste vara barnen som sätter gränserna för vad de klarar inte vi, inte prestigefyllda rektorer, inte lärare som inte förstår. Bara barnen"



Eftersom jag är barnslig här så kommer jag troligen aldrig mer prata med henne. Att veta så mycket om dotterns historia och ändå välja detta alternativ utan att se möjligheterna var en rak höger i min solar plexus. Men om inte vi föräldrar till dessa barn håller en någorlunda enad front hur i all sin dar skall vi då få en bestående förändring till stånd i deras vardag, skola ja allt?



Go Majsan slåss för våra barns rättigheter. Åk upp och stå för barrikaderna för de av oss föräldrar som anser att vi i vardagslivet funkar som coacher och föregångare för våra barn, inte fångvaktare och begränsande beskäftiga jag vet inte vad.



Hälsar en utmattad Ewa ikväll.



2009-09-01 @ 19:07:01

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen