Ett steg till avklarat...

Man blir inte speciellt pigg av alla möten..... image67
Åkte raka vägen hem o la mig raklång.... kl 22 snarkade jag högt

Man lär sig en del på vägen...
Vi satt och pratade ihop oss i bilen innan mötet.....
Vad VILL vi med mötet? VAD ska det leda till? Vad är vårt MÅL?

 Pojken måste få må bra... HUR ska vi ordna det?
Han vill till sina kompisar, det är det enda viktiga för honom just nu.
Han SKA mötas i sina önskemål. Det blir inte bra förrän det är ordnat.
Klart.
Vi bestämde oss då, vårt mål är att han får komma till skolan där hans kamrater går.
Vi har ett krav till, att dom på den skolan ordnar en liten undervisningsgrupp så han får det stöd han behöver.

Bra, med detta gick vi in... stolta och stridslystna image68

Dom hade många olika förslag på lösningar... integreras i en klass på nuvarande skola..... annan liten undervisningsgrupp i stan o få åka o ha vissa lektioner med sina kompisar... osv osv....
Avslag, avslag, avslag image69

Vi måste ha i tanken att en sån lösning blir otroligt jobbig för pojken, då ska han åka fram och tillbaka i taxi, och tänk alla frågor han ska få då från kamrater. Nä, det ska han inte utsättas för.
Jag bad också om att skriva ut honom ur särskolan image70
Men men men... han kanske inte klarar grundskolemålen, det blir jobbigt för honom då....
Inga problem, det löser vi den dagen, det finns massa möjligheter att ta igen det sen, möjligheterna är åtminstone långt fler än att gå ut med särskolebetyg.

Specialpedagogen på spc ville veta hur han låg till, hur långt han hade kommit....
Det var svårt att få ur lärarn detta.... av nån underlig anledning...
Hon gick igenom ämne för ämne..... SO... hur går det där... NO.... hur går det där... matte..... svenska....
Lärarn börja nästan stamma...
SO och NO.... ligger han över särskole-läroplanen.... sisådärja....
Matte, svenska, engelska.... bedömer hon att han inte klarar särskolans läroplan.....

DÅ..... tar Majsan fram o visar vad vi gjort dessa 2 veckor....
Innan säger jag att pojken har klagat på att han inte får komma vidare, utan får sitta med saker han gjorde i ettan.. som längd då... mäta med linjal...
Jag lägger fram alla tal han räknat och hur snabbt han fattade när han fick ett annat sätt att räkna på......
Min sambo ser hur lärarn rycker till.... ooops.... kan han sånt.... plötsligt kan han räkna enligt grundskolans läroplan...
Hur gick det till...image71
Det är då jag får frågan vad jag gör på dagarna... om jag kunde... kanske ..... med handledning undervisa sonen under tiden vi väntar på lösning......
Jag fann mig inte där o då, men efteråt blev jag vansinnig.... dom lägger över det på MIG... när DOM är skyldiga att se till att barnet får en utbildning likvärdig den i skolan..... (kanske ska jag ta detta som en komplimang... att jag faktiskt är kompetent nog att undervisa min son)

Vi pratade om detta hemma sen, och sambon tycker vi ska spara krutet åt rektorn på nya skolan, för vi lär nog behöva det då.....
Sen bad jag om utökat fritids under tiden så han fick lite mer meningsfull tillvaro...
Näpp... det går inte.... man kan inte få fritids på skoltid... och skoltid är då det schemat han har enligt särskoleklassen... det går inte ser ni.... enligt LAGEN!!!!
Och enligt LAGEN så har man också skolplikt.... vet sonen de?????

Ja sonen vet de, men jag svarade att DET är inte hans ansvar, för JAG har valt att ha honom hemma, det är helt o hållet mitt ansvar.....

Är det inte fantastiskt go vänner...... va snabbt man blir upplyst om vilka skyldigheter man har.....
Är det någon som talar om vilka rättigheter man har enligt LAGEN??? nähädååå.....

Men, hur länge kan det dröja då..... det tar ju MINST en vecka till. Och jag är TRÖTT.... jag vet inte om jag orkar.
Som det ser ut nu så åker han till fritids kl halv 3 varje dag.... och halv 4 ska jag iväg o hämta tjejerna...
Jag måste ha mer tid för mig själv annars klappar jag ihop....

Men okej... så här tänker jag, man skulle väl kunna säga att detta blir en form av anpassad studiegång.. .eller.... och då så har han ju enligt LAGEN rätt till fritids efter undervisningen.....
Om jag prioriterar vad jag ska bråka om för att inte bränna ut mig, så ska jag klämma åt dom på fritidsfrågan...
Då känner jag att jag kan hänga i, får han åka halv ett i stället, så får jag några timmar att pusta på....
Då kan jag hjälpa honom med skolarbetet på förmiddan...

Nu får jag ju alla hjälpmedel som jag möjligen kan hitta på image72

På måndag ska jag o pojken till spc och titta ut datorprogram som kan va till hjälp....

Nu är vi en bit på väg.... nu är det då rektorn på nya skolan som ska göra som vi säger... ytterligare en o bråka med... men jag kan LAGEN!!!! Det ni..... det visste dom inte.....

Lyssna på detta: Det särskilda stödet kan för barn med npf bestå av en individuellt utformad och anpassad undervisningssituation, anpassning av klassrumsmiljön, särskilda läromedel eller anställning av en elevassistent. Det kan också handla om specialpedagogiskt stöd i form av handledning till lärare eller insatser från psykolog och annan elevvårdspersonal. För vissa barn kan undervisning i liten grupp - helt eller delvis - vara ett alternativ till den vanliga klassen. Det är rektor som är ansvarig för att elever i behov av särskilt stöd får den hjälp de behöver och som i samråd med övrig berörd personal i skolan bedömer behovet av särskilt stöd.

Jamen då va det väl klart då.... image73

Först den dagen rektorn säger NEJ... det här kan vi inte hjälpa till med..... då SMÄLLER de.... då är det dags för en anmälan.... lagbrott.....

Vi får hoppas rektorn är på gott humör..... annnars så känner han ju min sambo sen en gång förut.... hrmm *harkel* min sambo hade ingen röst den gången när han kom från ett möte..... med rektorn......

Alla dunderkommentarer
Mammatilltvå har skrivit detta:

Heja heja heja !!!! Ge dom vad dom tål...Dom får ju för F*n se till att göra sitt jobb, vad som är bäst för varje enskild individ...Framförallt dom elever med särskilda behov...Sen inte sagt att man ska "skita" i dom andra barnen, men "våra" barn har det ju faktiskt svårare med både det ena & det andra...Hoppa ner från era höga hästar, rucka på reglerna och visa förståelse & empati för våra UNDERBARA barn som KAN utvecklas så mycket mer med rätta resurser!!!!! Tycker DU é BÄST !!!!
Stoooora styrkekramar Mammatilltvå

majsan67 har skrivit detta:

Det finns ingen empati, tyvärr, inte när det kommer till lagar, i synnerhet inte när det gäller lagarna som beskriver våra skyldigheter.
Men det blir först ett samtal till skolverket på måndag, för lite råd. Sen ringer jag och kräver utökad fritidstid... hävdar dom fortfarande att det inte går enligt LAGEN... så kräver jag att DOM enligt lagen skickar hit en utbildad pedagog att undervisa min son.
Det ska liksom va rätt åt bägge hållen i såna fall..
Tack snälla för dina stooora styrkekramar.. dom behövs... jag hoppas bara att jag nån dag kan få koppla av... undra om det nånsin händer...

2007-09-22 @ 16:53:11
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Vad fan är det fel med att låta en unge få det han vill ha?
Det är bra, skriv ut honom från särskolan. Om han är fortfarande inskriven den dagen då han kanske velat haft betyg och gå i vanlig skola. Då kommer han verkligen inte tacka dig. :P Tro mig.
Om han känner sedan att han inte vill gå i vanlig skola så fine, då har du och din sambo inte tagit ifrån honom det valet. Tro mig, han kommer tacka er isåfall.
Säg till om du vill ha hjälp. så kommer jag.

2007-09-22 @ 18:13:34
majsan67 har skrivit detta:

Du är en ängel Micaela :) Jag tänker på dig VARENDA dag, det är du som är min förebild när det kommer till att göra valen för min son.
Och tro mig, jag har tänkt att ringa hit dig flera gånger. MEN, jag sparar dig som ett trumfkort. Den dagen rektorn på den tänkta skolan säger nej till det vi vill ha, DÅ ringer jag efter dig, så kan du mer än gärna få komma hit och informera honom om vad dessa barnen behöver.
Du finns i mina tankar hela tiden :) jag kommer med all sannolikhet att behöva dig ganska snart.
Sanningen är den, att jag inte har alltför stora förhoppningar om att han kommer gå med på det vi vill ha... tyvärr....
Jag vet att min son kommer tacka mig en dag för det vi gör nu... och det är också det jag tänker på i kampen.... jag vill kunna se honom i ögonen och ärligt kunna säga, att jag gjort allt jag kunnat... det är ju ändå det som är en förälders jobb... att göra allt för att barnen ska få må bra.... och DET står oxå i lagen *fliiin*.... att tvinga honom till en miljö han mår dåligt av, det är ju barnmisshandel.... och DET är förbjudet... enligt den berömda LAGEN... :)

2007-09-22 @ 19:22:11
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Rödull har skrivit detta:

Godmorgon Majsan! Puh! Jag vet precis vad du menar!! Man blir tokig!! Ska det vara så svårt att följa lagen, där det står skrivet att alla barn ska få hjälp att nå sina mål...i sin egen takt och med skolans hjälp!! Min dotter faller mellan stolarna...uppfylller inte särskolans kriterier, men klarar inte av den vanliga skolans tempo!! Skolan har inga resurser att sätta in extrapersonal...så då får hon gå på prov i särskolan...hon anse att det är bara lek hela dagarna..jag tror tyvärr inte att det ger henne särskilt mycket! ...Ha en jättefin dag Majsan! Kraam på di!

2007-09-23 @ 08:03:03
majsan67 har skrivit detta:

nääääää, men faaan Rödull.... hon SKA f----nimej inte alls gå där.
Skolan har misslyckats och då skickar dom henne till sär, så att HON får känna sig misslyckad....
nej nej nej... se för sjutton till att inte skriva in henne i sär, det har du väl inte gjort va???
Anmäl dom, lyssna inte på bristande resurser som orsak, det står ju klart o tydligt i lagen att man har RÄTT till dom resurser som krävs...
var bor du??? jag kommer o röjer lite där oxå... :)

2007-09-23 @ 08:16:35
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Jag har varit där du är nu Majsan och jag hoppas du känner all energi som jag skickar över till dig! Vi FÅR inte falla för deras vackra ord och gå i fällan när det är något annat våra barn behöver! Oj vad jag slogs. Två-tre möten i veckan där nästan alla var spydiga. Hade jag inte hittat min bundsförvant hade jag sprungit in i väggen med 220 knyck. Hon räddade mig. Skall inte nämna vilken position hon hade på skolan men hon var med på Miccans student.....Vilken triumf när hon insåg att hon hade klarat att bedöma Miccan rätt. Den stoltheten hon visade var inte att leka med. Dessutom var hennes assistent från särskolan på skolgården och grät floder av lycka. Hon var den som gjorde Miccans två första år bra och gav henne självförtroende. Ännu mer stolta är de idag när hon kämpar för att fullgöra gymnasiet.

2007-09-23 @ 22:43:36

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen