Artikelserie om ADHD

Lägger in en länk om hur barn och vuxna med neuropsykiatriska funktionshinder upplever sin vardag.

Många artiklar handlar om skolsituationen.
Jag vet att många kommuner "slår sig för bröstet" och tycker att dom hanterar dessa elever alldeles utmärkt.

Jag måste då ställa mig frågan? Varför mår då så många elever så fruktansvärt dåligt, och misslyckas hela tiden?
Jag får inte ihop den ekvationen.

Jag blir bara otroligt sorgsen, och bedrövad för att kommuner väljer att blunda för verkligheten. Verkligheten är inte ett papper, ett resultat på skrivbordet. Verkligheten är där vi lever, varje dag, den vi upplever, den som ger oss erfarenhet, både i med- och motgång.

Jag har min egen verklighet, en verklighet som ingen annan kan ta ifrån mig. DU har din verklighet, den kan ingen ta ifrån dig heller.

Arbetar du inom en myndighet, så tänker jag att du behöver svälja din stolthet, att DIN myndighet kanske inte lyckas så bra. För om DIN myndighet lyckas med ert uppdrag, så hade ju ingen varit missnöjd. Eller hur?
Inte ens jag....

En förlorad elev, är en för mycket.

Ingen skulle bli gladare än jag, den dagen förtvivlade föräldrar slutar höra av sig till mig. För den dagen, har kommunen lyckats med sitt uppdrag.

Här kommer länken:
http://nhp.se/artikelserie


Ha en underbar lördag ;)


Alla dunderkommentarer
Bakombrillorna har skrivit detta:

Många vackra ord. Men jag som har insyn från insidan av den kommunen vet att man i många år har skjutsat undan de "stökiga" eleverna. Till särskolan. Mitt barn som inte tillhör de stökiga men med diagnos ADD/högfungerande autism har också fått förslaget flera gånger från sonens förra rektor. Som avslutning på flera elevvårdsmöten sa hon: - Har ni inte tänkt på särskola?

Jag har alltid tagit väldigt illa vid mig vid de kommentarerna, men samtidigt alltid valt att låtsas som jag inte har hört frågan tills jag fick reda på att det är jag som bestämmer vilken skola han ska gå i, inte rektorn. Då sa jag att det inte är något alternativ för oss.

Hans nuvarande rektor fungerar helt annorlunda! Hon gör verkligen vad hon kan för att sonen ska få det stöd han behöver och jag känner mig aldrig som en tjatig morsa när jag mailar eller pratar med henne!

Men som sagt, bara för att artikelserien har varit i vår lokalblaska ska man inte tro att vi har bättre stöd för adhd-elever.



Hoppas det är bra med dig annars!

(Jag har flyttat min blogg igen som du ser.)

Kramar i massor

Anonym har skrivit detta:

Jag blir sur, arg, less whatever. Jag är så himla trött på att folk inbillar sig att de gör vad de kan!! Kräks på dem!



HEJA oss tigermorsor som slåss för våra barn.

2010-05-26 @ 08:55:33
nettan har skrivit detta:

Majsan så roligt att du har skrivit igen har verkligen saknat dig.

Du skriver myndighet är det Kungsbacka komun du menar?Tragiskt i så fall,har de inte lärt sig något.Hur går det med din anmälan?år det tyst på den fronten?

hoppas att du skriver snart igen.Kram

2010-05-28 @ 22:46:53

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen