Kallad på möte till Kungsbacka Kommun...

Den 5/1 fick jag ett mail från verksamhetschef Bertil Moberg.

Han ville, tillsammans med Margareta Trygg Gustafson (i förvaltningen för förskola- grundskola) ha ett möte med mig den 8/1 kl 10.30, angående vad jag skrivit på min blogg i samband med förändringarna inför hösten 2009, när det gäller elevassistent för min son på kapareskolan.


 Jag skickar ett svar med frågan vad det gäller mer exakt.


 Jag får till svar:” Det vi vill prata med Dig om är vad Du skrivit om rektor Johan Roos och hur han hanterat situationen inför höstterminen. Vi har diskuterat det med kommunjuristen, som bedömer att det Du skrivit kan uppfattas som kränkande. Vi vill därför prata med Dig om hur det har uppfattats i vår förvaltning, och då handlar det inte bara om hur Johan berörts. Det handlar också om hur vi som förvaltning kan förhålla oss till uppgifter som skrivs på en blogg.


 Jag träffar Margareta och Bertil den fredagen, och får veta att Johan Roos känner sig kränkt av det jag skrivit på min blogg.

Jag får efter begäran ett mail av Margareta med datum på de inlägg jag har skrivit:


Här kommer exempel på datum:

(mailr från margareta)
2009-06-03, 2009-06-04, 2009-06-24 samt den fejkade artikeln om prejningen. När jag läser de kommentarer du fått om den så är det tydligt att det är fler än jag som kopplar ihop artikelns rektor med dina tidigare kommentarer om skolan och rektorn där. (slut mail från Margareta)


Jag ombads på mötet att ta bort de inlägg jag skrivit om Johan Roos.

Jag bad att få återkomma om detta för att få möjlighet att fråga en tredje part. Jag har ännu inte fått svar.


 Jag sa till Bertil Moberg att jag inte anser att jag kränkt Johan Roos.


Bertil Moberg svarar mig att det ju faktiskt är så att det endast är den som upplever sig kränkt som kan göra den bedömningen.


Min fråga tillbaks till Bertil blir naturligtvis hur kommunen kan svara skolinspektionen att dom inte anser sig ha kränkt min son utan att tala med honom.


 Min son känner sig kränkt. Skolan/kommunen anser att dom inte kränkt honom.


Johan Roos känner sig kränkt. Skolan/kommunen anser att jag har kränkt honom.

??????????


Varför blir jag kallad till kommunen, och ombeds ta bort det jag skrivit om Johan Roos?


Varför har ingen kallat min son, och frågat honom om hans upplevelser om kränkningarna han har utsatts för?


Är en rektor mer värd än en elev?


Vad gäller den fejkade tidningsartikeln den 5/12-2009, så kan jag inte någonstans utläsa att det är Johan Roos det handlar om. Hur kan då Bertil Moberg och Margareta Trygg Gustafson be mig ta bort det inlägget för att Johan Roos känner sig kränkt?


Den enda orsaken till detta som jag kan tänka mig är att Johan Roos själv känner sig träffad av denna artikeln, och talat om att den handlar om honom.


 Var den fejkad egentligen??


 Ingen har talat med min son, om dom kränkningar han har blivit utsatt för.


Men jag ska tystas för mina åsikter, min yttrandefrihet, för att det inte passar sig?


Är detta demokrati? Är detta rättivisa`? Är detta ett bevis på alla människors lika värde?


Ska en rektor på en skola kunna styra vad elevers föräldrar skriver om på internet?


Om jag tystnar, så dör min son.


JAG TÄNKER FORTSÄTTA SKRIVA SANNINGEN!!!


Sanningen kan upplevas kränkande, för att man känner sig träffad.


Men det är ju upp till var och en, vad man väljer att kläcka ur sig, eller hur???


CIVILKURAGE!!!!

MOD!!
Mod är en personlig egenskap. En modig person handlar i överensstämmelse med sina övertygelser och önskningar, även vid risk för negativa konsekvenser mot det egna jaget. Mod betraktas av många som en moraliskt eftertraktansvärd egenskap, en dygd.

Man brukar skilja på fysiskt och moraliskt mod. Fysiskt mod är förmågan att övervinna smärta och kroppsliga plågor, medan moraliskt mod är förmågan att övervinna risker för anseende och prestige.

Mod är att vara rädd men övervinna rädslan för att göra det som ska göras. Mod stärker individens självkänsla och hjälper personen att övervinna sin rädsla genom exponering.


Gonatt…


Alla dunderkommentarer
m i a har skrivit detta:

Jag kikar in i all hast, har själv tagit en blogg paus - lite allmänt less men fick en chock då jag läser hos dig. Är detta verkligen Sverige idag?



Håller med dig till fullo.



Hur snevridet är det inte att du ska ta bort blogginlägg fast du inte anser dig kränkt någon men rektorn känner sig kränkt men både skolan och kommun kan anse att dom ej kränkt din son FAST han känner sig kränkt. Samma sak ända skillnaden är att rektorn är en VUXEN persom och din son är ett BARN!



dålig stil av kommun och skola...

2010-01-16 @ 15:24:54
Ewa S har skrivit detta:

Ja du Majsan.....att raljera runt situationer som du beskrivit på din blogg känner jag mig träffad av, det har jag varit med på. Hur någon vid sina sinnens fulla bruk kunde ta de raljerande kommentarerna på allvar begriper jag inte??



I vårt Sverige är en offentlig person någon som får stå ut med påhopp. En rektor är offentlig. En rektor som kränker barn (för inbilla mig INTE att din son är den enda på din skola, skillnaden är att du berättar det som gäller din son högt, det gör inte resten) får finna sig i reaktioner.



Hade du varit en stå-uppkomiker hade människor skrattat och hyllat dig för dina inlägg. Hade du varit en politiker så hade du hyllats för ditt mod att markera och säga ifrån.



Vem hyllar oss mammor som slåss för våra barns rättigheter? Vem stöttar oss när vi kämpar för våra barn och ungdomars rätt till ett drägligt liv och vuxenliv? Uppenbarligen ingen då detta som du beskrivit kan hända. Man blir ombedd att ta bort saker som har verklighetsförankring....



Vi mammor står ensamma i vår kamp får våra barn och så lär det förbli.



SKÄMS alla sopor som slår undan benen på våra barn och ungdomar med NPF ständigt och jämt. SKÄMS att ni behandlar dem som de sopor ni själva är och inte ger dem en dräglig chans.



OBSERVERA att arga Ewa skriver generellt nu och inte om någon specifik person. Ingen nämnd ingen glömd.



2010-01-16 @ 23:32:32
Lillaviola har skrivit detta:

Civilkurage det hör inte hemma på skolans bord=) Där gömmer man sig bakom högar med papper,stängda dörrar och döva öron.



Att den som känner sig kränkt ska kunna kräva en förändring är en självklarhet.

Och allt ditt tidigare arbete för sonen har ju inte handlat om det...(ironi)



Du har väl haft så lite att göra hemma att du bara måsta prata med skolan och övriga om ert liv och sonens helvetet....(ironi)



Man blir så jäkla arg!

Ett barn har alltså inte samma värde sm en rektor.



Heja dig, Majsan du är bara bäst!

Jayne har skrivit detta:

Men...jag bli helt matt!!!!!



Vad är detta..... har förvaltningen tid med sånt här?



Förstår din åsikt och hejar på dej!!! Vi kan inte låta oss tystas... det är våra barn det gäller.

2010-01-17 @ 21:32:00
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
tant klant har skrivit detta:

Vill bara nämna att jag tipsat både Robert Aschberg och Janne Josefssons redaktion om din blogg. Tyckte det var läsvärt det som står här.

2010-01-21 @ 14:25:03
Marie har skrivit detta:

Hej. Jag hamnade här av en slump men blev kvar och har läst en del. Din inlägg här väcker känslor. Ska en rektor vara mer värd än din son?! Fy skäms!! Känner han sig kränkt, så får han väl använda det fina lilla krysset uppe i högra hörnet och låta bli att läsa här!! Stå på dig och skriv vad du vill i din blogg!! Din son måste vara stolt som har en sådan fantastisk mamma!!



kram

2010-02-07 @ 11:15:07
http://www.sockergrynet.se/ är min hemadress
Jayne har skrivit detta:

Hej

Fick idag "domen" efter alla intervjuer och tester... japp, tänk.. JAG hade rätt,. kände mig själv .... jag fick en diagnos med andra ord.

2010-02-09 @ 21:40:49
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Tidningen har skrivit detta:

Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Mejla mig gärna!

2010-02-16 @ 12:55:41
Anonym har skrivit detta:

du beter dig fruktansvärt omoget tycker jag. Dåligt att hänga ut folks namn sådär.

2010-02-20 @ 12:38:04
Donna har skrivit detta:

Jag ville bara säga att jag tycker att det är ett galen värld vi lever i ibland.

Stå på dig!

2010-02-24 @ 04:12:30
dampmamma har skrivit detta:

undrar om anonym inte tycker att det är omogen att skriva anonyma kommentarer???

2010-02-24 @ 14:42:10
Micaela har skrivit detta:

I det första inlägget som det gäller om så har du väl inte skrivit ut hans namn? och det är ju så att till och med den som inte har hela din historia bakom sig förstod att du skojade.



Jag som är i Norge kan till och med låta norskar läsa ditt inlägg och mån tro.. jag tror att de skulle förstå att du skojade. haha.



Kränkningar och skämt är tyvärr en hårfin linje emellan. Men jag kan säga så här, att den som blir kränkt.. det skulle jag säga tyder på att han känner sig träffad. Han vet att han har gjort fel, därför är han kränkt.

2010-03-30 @ 14:55:20

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen