Lagar och paragrafer...

är till för ryttare... på travbanan..

Ja, som man brukar säga.... paragraf-ryttare...

Dom få minuter jag fick till övers med barnombudsmannen räckte för att få fram det jag ville säga..

"vi kan ha hur mycket lagar och paragrafer som helst, men dom är verkningslösa och mister sin mening, om vi inte samtidigt förändrar förhållningssättet och bemötandet gentemot våra speciella barn"

"ett förändrat förhållningssätt och bemötande får vi endast genom kunskap och utbildning"
"det är lag på att skolan måste anställa behöriga pedagoger"
"det borde också stå i skollagen att pedagogerna ska ha utbildning på de funktionshinder dom möter i sitt arbete"

"om skolan får en elev med epilepsi, så är det livsviktigt att pedagogerna som arbetar kring den eleven har kunskap nog att agera vid ett epileptiskt anfall"

" om skolan får en elev med autism, ADHD, Tourettes, dyslexi osv... är det minst lika livsviktigt för den eleven att pedagogerna har kunskap om elevens behov"

"när det blir lagstadgat att den kunskapen måste finnas, kan dessa barn komma närmare en skolgång, lika för alla"

En skola för alla, den når vi först när vi har kunskap om alla....

Sen är alla olika som personer, men en grundkunskap, torde vi ha rätt att kräva....

När man söker en assistent med sjuksköterskeutbildning till en elev med epilepsi tex.... borde det vara lika naturligt att söka en assistent med ADHD-utbildning till en elev med ADHD.....

Precis lika naturligt som att man söker en utbildad svenskalärare att utbilda eleverna i svenska...

Skillnaden är dock bara, att det står i lagen att ämneslärare SKA vara utbildad i ämnet....

Men eftersom skolorna inte ens rättar sig efter den lagen.... så kan man ju undra, om vi nånsin får en lag som tvingar skolorna att anställa människor med kunskap om våra speciella, underbara barn...

För underbara är dom.... tråkigt att det bara är dom som lever med dom som ser det.....

natti....


Alla dunderkommentarer
Jayne har skrivit detta:

SÅ rätt!!!!

Jag fattar INTE hur det är möjligt att jobba med barn och inte vara intresserad. Självv möter jag barn av olika slag, vi har nu tex en som pratar med tecken som stöd... klart att jag då måste lära mig även om hon har assistent!!! Vi hade en pojka som inte kunde ngn svenska alls, då måste jag försöka lära mig några ord på hans språk som äta, kom, gå ut osv....för att vinna hans förtroende och få honom att känna sig trygg.

För mig är det så självklart...

BRA att ni fick säga sanningen, vad händer nu?? Vad ska BO göra, var ni många föräldrar/barn????

Jayne har skrivit detta:

Japp...kompisar är bra... och ibland måste man vara strategisk...spela spelet.

Kram på dej

2009-09-14 @ 13:04:42
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Fredetta har skrivit detta:

Ja du...har du läst detta månne http://www.dn.se/sthlm/solbergaskolan-ann-katrin-averstedt-skolinspektionen-1.951937



Det finns problem överallt med oförstående rektorer - inte bara hos er.



Kram på er!

2009-09-14 @ 13:23:05
Eva har skrivit detta:

Hamnade här av slumpen då jag sökte bloggar om funktionshinder.. Har själv 4 barn med olika diagnoser..

Skolproblemet verkar vara överlag lika för oss med barn med funktionshinder..

2009-09-16 @ 01:44:55
http://myfamilylife.zoomin.se är min hemadress
Maria Friberg har skrivit detta:

Hej!



Har nyss varit på studiebesök på ett särskolegymasium här i Örebro. Har en son som har genomgripande störning inom autism spektrat. Egentligen ville jag och min man att Axel som våran son heter.. skulle fått gått vanlig skola redan från första början..men en assistent vid sin sida. Men det sa rektorn på den skolan Axel gick på nej till.. Hon ville sätta honom på en annan skola här i Örebro. Oj det blir mycket att skriva.. jag drar det senaste som har hänt. Axel fick gå med andra barn med autism och asperger..när det sen var dags att börja högstadium..fanns det inga alternativ för Axel..antingen gå i en klass med enbart ungdomar med asberger...eller så särskola. Vi fick lov att välja särskola.. Nu ska han välja till gymnasium.. o det finns ju inga alternativ ..allt är på för låg nivå för Axel.. vad fasiken ska man göra?!! Jag kommer kämpa för att Axel ska få göra nåt som intresserar honom.. Han ska ha samma rätt som alla andra ungdomar att få välja sitt gymnasium..



Kram från en arg mamma.. maria..grrr

2009-09-16 @ 15:41:17
http://unikinu,com är min hemadress
Maria Friberg har skrivit detta:

min mail är [email protected]

2009-09-16 @ 15:43:06
http://[email protected] är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Blir beklämd när jag läser det du skriver. Jag och dottern kunde varit där. Jag postar ett mail till dig i morgon om du vill och skriver hennes tragiska historia som hon själv vände till något bra. Kanske du har någon nytta av den din kamp.

2009-09-16 @ 20:19:12

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen