Uppdrag granskning - Föreläsning

Fyfan så trött jag BLIR!!! Sitter och kollar på uppdrag granskning som handlar om inskrivningar i särskolan.

Vad lever vi i för land år 2009 som aktivt arbetar för exkludering och utanförskap????
Jag blir så satans FÖRBANNAD, så jag kokar över.

I norge, danmark, Usa, england, canada osv osv, har man för länge sen slopat särskolan som skolform, just pga att det riskerar att slå ut de som har gått där, och gör det svårt att komma ut på arbetsmarknaden.

Just det där med arbetsmarknaden skyller man på att det är så tufft ändå. Hur kan man bara uttala sig så??
Det vet väl alla att det inte erbjuds något annat än daglig verksamhet, aktivitetsstöd osv för de som går ut särskolan. Hur kan dom missa det på utbildningsdepartementet??

Som jag så ofta brukar tycka så kanske dom ska prova att vandra ut i verkligheten emellanåt och fråga dom som är/varit där.
Det är jättebra naturligtvis att det erbjuds daglig verksamhet där många också kan få en möjlighet att vara på en vanlig arbetsplats. Men sen stannar det vi detta. För vad får dom göra?
Vika ihop kartonger!?!? Är det verkligen så att bara för du har en lindrig utvecklingsstörning så klarar du inget annat? Och vem bedömer det?

Jag ser detta där jag handlar. Jag ser också hur denna personen mitt i kartongvikandet hjälper kunder i affären med att visa vad varor finns, hur dom ska scanna in varorna med självscannern, hur kunderna få svar på sina frågor. Precis som vilken anställd som helst. Personen klarar alltså det, som andra gör. Hur kommer det sig då att man låter denna människa vika kartonger hela tiden?

Jag är helt övertygad om att personen ifråga skulle klara att sitta i kassan också.
Jag kanske ska ta och fråga denna person  nästa gång jag är och handlar hur h*n ser på sin arbetssituation?

Nu har dom endast tittat på Vellinge kommun där dom felaktigt placerat 4 elever i särskolan. Hur många fler är det som vi inte vet? Och hur många fler är det i andra kommuner? Ja, jag kan väl säga som så, att i denna kommunen vet jag MÅNGA!!!!.
Kanske ska vi be uppdrag granskning köra ett race genom landet?? Det skulle ju bli rätt intressant.


Nu ska jag lite stolt berätta att jag idag har hållt min första föreläsning ;)

Det var på en gymnasieskola i kommunen för ett lärarlag som arbetar med "våra" barn.
Jag trodde väl att jag behövde max 1 timme , men efter 1½ fick vi bryta, men shiiiit jag hade ju bara hunnit med hälften ju!!!

Det var sååå roligt, och det kändes kanonbra. Jag fick applåder efteråt, jag fick kramar och stora TACK för att jag delat med mig. Jag fick en fantastisk blombukett. Jag blev alldeles rörd.

Dom sa att dom mer än gärna återkommer eftersom dom kände att jag hade mer att berätta som dom kunde ha nytta av. Det värmde mer i hjärtat, för då har jag verkligen lyckats nå ut med mitt budskap.

Nu vet jag ju också hur jag ska lägga upp det till en annan gång, så jag inte "svävar iväg". Blir lätt så ibland förstås när man har mycket man vill säga ;)

Efteråt blev det vidare till brukarrådet på förskolan. Det gäller ju och vara med och hålla sig up to date överallt ;)
Vi ska få ta del av den nya läroplanen som arbetas fram, den får vi titta på till nästa möte ;)
Likabehandlingsplanen ska vi också få möjlighet att lämna synpunkter på. Rektorn för förskolan, nämnde ju att nuförtiden ska inte likabehandlingsplanen utvärderas varje år, utan det ska skrivas en ny varje år ;)

Det GILLAR jag ;) ;) För då ökar ju faktiskt möjligheten att utforma den utefter vad som är aktuellt just där och då.
Och med tanke på min och skolans olika åsikter om huruvida dom följt likabehandlingsplanen eller ej, har jag ett stort försprång med att kunna se, om framtida likabehandlingsplaner kan riskera att kränka/utesluta någon.

Nu är jag vääldigt trött. Avslutar med att lägga ut en bild på dom fantastiska blommorna jag fick efter min föreläsning. Känn hur gott dom doftar ;)

Ingen blomma är den andra lik ;)


Alla dunderkommentarer
Anonym har skrivit detta:

Jo du. Ett "Uppdrag Granskning" som granskar skolorna i Kba kommun hade inte varit helt fel.



Liv har skrivit detta:

Grattis till din föreläsning!



Missa helt uppdrag granskning ang särskola. Hoppas det går i repris eller sänds på webben. Vi står nämligen i valet av att söka till särskola för vår son som har det mycket kämpigt i vanlig klass. Jag blir lite rädd när jag läser ditt inlägg... :-/



Må så gott! Kram Liv

2009-10-22 @ 00:39:44
http://livetmedautism.blogspot.com/ är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

Du är så duktig men det visste jag ju redan. Vi bokar in en föreläsning till Attention också tycker jag. Du har väl massa tid över, not. Kram till dig.

2009-10-22 @ 07:17:42
Wondergirl har skrivit detta:

Vad roligt att föreläsningen gick bra.

Tänk om du kunde nå ut till en rikstäckande tidning som Aftonbladet och fick en helsida...

2009-10-22 @ 14:45:05
http://www.metrobloggen.se/wondergirl är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Visste jag väl att du skulle fixa det med bravur. Mallig att jag känner dig:-D,.



Skall kolla programmet så fort det kommer i repris eftersom Jocke hade gradering.

2009-10-22 @ 22:47:59
Ewa S har skrivit detta:

Visste jag väl att du skulle fixa det med bravur. Mallig att jag känner dig:-D,.



Skall kolla programmet så fort det kommer i repris eftersom Jocke hade gradering.

2009-10-22 @ 22:48:17
Jayne har skrivit detta:

BRA jobbat!!! Jag förelästa också för två veckor sedan.. med sonen på stadsbiblioteket. Vi hade 1½ timme på oss... och ja... Vi hann precis igenom.

Men precis som dig så vet ju nu att jag ska lägga upp det på annat sätt en annan gång.

Håller med dig om särskolans vara eller icke vara!!!! EN skola för alla.. TACK

2009-10-25 @ 20:33:05
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Linda S har skrivit detta:

Bra inlägg!!! Kan inte mer än hålla med om allt (även att det är kul att hålla föreläsningar för det gör jag också).

2010-03-26 @ 16:11:02
http://21.appelklyftig.com är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen