Skolplikt - skolk - missförhållande???

Det är ibland svårt att reda ut begreppen.

Jag vet i alla fall att när det kommer till lagar som vi medborgare är ålagda att följa så går det undan. Det påpekas snabbt och bestämt att man bryter mot lagen, och också vilken lag.

Men hur gör man som i vårt fall?

Jag får inte iväg sonen till skolan. Han är skräckslagen över situationen. Vad möter honom när han kommer till skolan?

Jag kan ju inte heller hjälpa honom, då informationen är knapphändig. Nu har vi i alla fall fått ett möte inbokat med rektorn, efter önskemål från mig.
Eftersom jag inte har en aning om vad som väntar till hösten och hur det kommer att se ut, är det väl ändå på sin plats att rektorn talar om det för sonen. För jag kan ju inte göra det, då jag inte vet.

Jag kan inte ge min son trygghet och hopp, när jag inte själv känner någon trygghet över situationen.

Sonen är inte sjuk, men blir sjuk när han kommer till skolan, med påföljd att jag får hämta honom efter 2-3 timmar.

Vad ska jag göra, vad KAN jag göra? Jag vet i alla fall att jag inte kan släpa honom dit.

Så läget är som sådant att skolan VILL att jag sjukanmäler så dom vet var han är. Men han är ju inte sjuk, ska jag ljuga då? Kan jag sjukanmäla IFALL han kommer att bli sjuk?

Jag har mailat ett svar till skolan, och hänvisar till Skolverkets PM:n "rätten till utbildning för skolpliktiga elever"
Där beskrivs skolans skyldighet att utreda frånvaro och sätta in åtgärder mot detta.

Jag har gjort vad jag kan, mer förmår jag inte.

Jag har också äntligen fått ro till att skicka iväg en del mail ;)
Och lugnet sänkte sig hos mig. Mer info om detta återkommer jag till.

Här är en länk till
"Rätten till utbildning för skolpliktiga elever"

Nu ska jag sova goast ;)


Alla dunderkommentarer
Sandra har skrivit detta:

Du är förvånansvärt stark. Jag beundrar dig, men vad gör man inte för sina barn!

Kram till dig i allt elände.

trollhare har skrivit detta:

Rent spontant får jag en galen idé: Det är väl egentligen förbjudet att som förälder vägra släppa iväg barnen till skolan? Tänk om du skulle anmäla dig själv för brott mot skolplikten, eller nåt? Borde det inte tvinga fram en utredning av skolans hantering av ärendet? Eller? Jag vet inte, jag bara spekulerar...

2009-05-26 @ 15:18:25
http://trollhare.wordpress.com är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Idén är ju makabert bra:-D. Egentligen. Den stupar på att man inte kan anmäla sig själv i dessa banor bara. Men jag gillar det kreativa tänket!

2009-05-26 @ 20:31:12
Malin har skrivit detta:

Undrar om sidan fortarande lever - undrar hur det gått för dig då jag sitter exakt i samma situation fast med min dotter som går i åttan!!!

Hon får panikångest i skolan och när jag tvingat dit henne så går hon hem efter ett par timmar.

Idag lyckas jag inte få henne till skolan. Vad ska jag göra????

Vad säger skollagen!!! Är jag en brottsling som inte lyckas få iväg henne???

2012-01-10 @ 14:01:31
Anonym har skrivit detta:

Undrar om sidan fortarande lever - undrar hur det gått för dig då jag sitter exakt i samma situation fast med min dotter som går i åttan!!!

Hon får panikångest i skolan och när jag tvingat dit henne så går hon hem efter ett par timmar.

Idag lyckas jag inte få henne till skolan. Vad ska jag göra????

Vad säger skollagen!!! Är jag en brottsling som inte lyckas få iväg henne???

2012-01-10 @ 14:04:43
Majsan67 har skrivit detta:

Hej Malin.



Kan du skriva en kommentar och lägga in din email i andra raden. (det är bara jag som ser den)



Så kan jag maila dig. Vill inte lägga ut mer info på bloggen ang sonen av olika skäl.

Sidan kommer så småningom mer handla om mitt perspektiv och mina svårigheter ;)



2012-01-10 @ 21:18:00
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen