Kommentar om elevassistenter

Jag vill bemöta en kommentar jag fått längre ner på sidan, i fråga om elevassistenters anställningsförhållande.

Så här skriver kommenteraren:

Visst är det så att den assistent som är bäst lämpad borde få tjänsten, men samtidgt så måste du ju förstå att elevassistenter är människor..jag har tex. en fast anställning och skulle gå före de som varit anställda kortare tid än mig i ett sånt läge. Det tycker jag är helt rätt, finns inga andra jobb där det inte är så att anställningstiden är avgörande..vad skulle det annars vara för mening med att ha ett fast jobb? Du ser verkligen bara en sida av saken. Däremot så håller jag med dig om det du skrivit om att det är förjävligt att elevassistenter sägs upp och att barnen som redan har det svårt drabbas. Är tjänstledig elevassitent som blivit varslad från kba-kommun, men jag läser till lärare med specialpedagogisk inriktning.

Ja, jag vet ju faktiskt att elevassistenter är människor, i alla fall känns det som att blodet flyter i ådrorna på dom. Elevassistenter är enligt min uppfattning många gånger dom enda som tänker på barnen i första hand.
Men det finns ju alltid undantag naturligtvis *harkel*

En elevassistent är ju vuxen (förhoppningsvis) och kan ta ansvar för sitt eget liv och leverne. Ett barn däremot är helt skyddslöst.

Jag får väl därför be dig så mycket om ursäkt för att jag i första hand inte tar hänsyn till er situation i detta läget.
Du känner mig ju inte, (eller kanske gör du??) så du vet inte att jag också tycker det är fruktansvärt orättvist att placera en assistent med en elev som vederbörande inte har utbildning eller erfarenhet för. Det är ännu mer orättvist mot assistenten egentligen.

Du har förmodligen inte blivit varslad från kommunen, utan från den tjänsten du är tjänstledig ifrån. Alla blir varslade, men erbjuds samtidigt ett liknande arbete på annan skola i kommunen.
Summa summarum av hela det här pariserhjulet lär väl som vanligt stanna på plus-minus 0
Kommunens lönekostnader är ju densamma oavsett vilken skola ni arbetar på.

Att rycka upp en trygghet för ett barn, för att placera någon annan på den platsen går inte riktigt stick i stäv med vad som står i FN:s barnkonvention. Bara en utav alla konventioner och lagar som man utan att blinka väljer att bryta emot.

Men förmodligen budgeteras det med att skadeståndskostnaden är en fjärt i rymden i jämförelse med att tänka på barnens bästa.

Jag kan tyvärr inte se till elevassistenternas välmående här, när jag har ansvaret för ett minderårigt barn som går under i denna hanteringen. Jag drömde en gång att även samhället i övrigt hade ett ansvar för dessa minderåriga.

Kanske var det en mardröm??

Alla dunderkommentarer
jayne har skrivit detta:

Hej

Jag kan bara hålla med dig! Sonen har en assistent som är totalt värdelös till honom. Hon har jobbat i 1 ½ år med honom och vet fortfarand einget om hans funktionshinder, fortsätter att göra samma fel om och om igen. Hon har också sagt till sonen att hon inte vill ha detta jobb...

En assistent måste vara rätt person för det barnet som hon/han ska hjälpa, det säger väl sig själv. Sen finns det assistenter som vill och som försöker och tar åt sig, utvecklas.

Jag har själv varit resurs till barn och vet att det kräver en hel del av mig, jag måste helt klart vilja jobba med detta och känna att jag kan ge något, vad är annars vitsen? Gå dit och få min lön?

Kram på dej du underbara krävande mamma... hi hi hi

Ewa S har skrivit detta:

Oj...det var ord och inga visor. Vad ÄR vi för själviska människor egentligen som vill att våra barn också skall få del av skolan på ett för dem optimalt sätt? Vad ÄR vi för själviska typer som anser att skolan skall vara tillgängligt för alla!! Vad är vi för typer som tror att vi skall komma här och spela Allan och därmed vilja våra barns bästa?? Majsan Majsan vi MÅSTE lägga ner här nu. Skolan är till för fast anställda elevassistenter som ´prompt skall behålla jobben vare sig de kör våra barn i sank eller inte!! Det måste du ju förstå! För till för att våra barn skall få en adekvat utbildning och därmed kunna bli någorlunda självständiga vuxna är den då inte!!.



Hade jag lyssnat på sådant ännu så hade Miccan fortfarande gått i särskolan, käkat onödiga mediciner samt vägt 130 istället för hälften. Så lilla Natalie kom igen när du har barn med funktionshinder och verkligen vet vad det innebär. Att du läser till specialpedagog och har det tänket du har är skrämmande, måtte du aldrig flytta till mina trakter!!

2009-05-17 @ 17:55:18
Natalie har skrivit detta:

Jag har personer med olika NPF i min släkt, och har även vänner med ADHD. Jag har forskat mkt om olika NPF i skolan och på fritiden.Tro mig, finns inte många elevassistenter som är så kompetenta som jag. Har fungerat superbra i mitt arbete med barnen jag varit elevassistent för och anledningen till att jag vill bli lärare är för att ingen elev i mina klasser med diagnoser eller svårigheter, ska få ha det så som jag som assistent har sett att många lärare felbehandlar dessa barn. Jag menade med min kommentar inte att "försvara" nedskärningarna och omplaceringarna av elevassistenter, men att jag tyvärr förstår att det inte är något som en enskild rektor kan bestämma över, det är anställningsåren som räknas och jag kan som sagt även förstå att det är så. Blir jag nu omplacerad som elevassistent kan det betyda att jag putter ut en annan elevassitent från sin tjänst, och jag måste kunna försörja mig, betala min hyra etc.. jag skulle inte kunna ens om jag ville säga att nej tack, jag tar inte denna tjänsten för det är inte det som barnet mår bäst av. Det funkar inte så. Det är bara det jag försökte förklara. Självklart är inte det bäst för eleven. Har själv vid ett tidigare varsel varit med om att jag var tvungen att sluta, alla var emot att jag skulle sluta eftersom det fungerade så bra..men det slutade så i alla fall. Människan är i sin natur egoistisk så är det bara. I mitt fall var det tom en släkting till eleven jag jobbade med som knuffade ut mig...och klart hon ville sin släkting väl, men hon var ju också tvungen att betala sin hyra etc. Att jag förstår att kommunen MÅSTE gå efter anställningsår även när det gäller elevassistenter innebär inte att jag tycker att det är särskilt bra att det är så..men då hade de isåfall fått ändra anställningsavtalen eller tex. anställa en elevassistent på ett barn, som inte kunde bytas ut. Men så ser inte anställningarna ut. Det är också mkt som inte följs vad det gäller lagen om barn i behov av särskilt stöd och det är ingen nyhet. Jag anser också att en lärare ska kunna ta alla barn, specialpedagogisk undervisning är bra för ALLA barn..är man noga med det och verkligen har kunskapen, metoderna och erfarenheten kanske det inte ens behövs en assistent.. en assistent ska inte heller göra lärarens arbete, utan läraren har alltid det pedagogiska ansvaret. Plus att som du skrev om, finns många elevassitenter som inte passar för eleven och det då bara blir sämre. Jag skrattade när jag läste ditt svar på min kommentar, eftersom alla som jobbat med mig och vet vem jag är, VET att en bättre elevasistent än mig det finns inte..lärare jag jobbat med har tom tagit efter mina metoder som gjort att eleverna gjort stora framsteg. Du, vet definitivt inte vad du pratar om när du påstår att jag inte skulle vara en lämplig elevassistent eller vad du nu försökte antyda. Det finns alltid två sidor av en histori, lär dig det!

2009-05-20 @ 21:30:57
Natalie har skrivit detta:

Jag har personer med olika NPF i min släkt, och har även vänner med ADHD. Jag har forskat mkt om olika NPF i skolan och på fritiden.Tro mig, finns inte många elevassistenter som är så kompetenta som jag. Har fungerat superbra i mitt arbete med barnen jag varit elevassistent för och anledningen till att jag vill bli lärare är för att ingen elev i mina klasser med diagnoser eller svårigheter, ska få ha det så som jag som assistent har sett att många lärare felbehandlar dessa barn. Jag menade med min kommentar inte att "försvara" nedskärningarna och omplaceringarna av elevassistenter, men att jag tyvärr förstår att det inte är något som en enskild rektor kan bestämma över, det är anställningsåren som räknas och jag kan som sagt även förstå att det är så. Blir jag nu omplacerad som elevassistent kan det betyda att jag putter ut en annan elevassitent från sin tjänst, och jag måste kunna försörja mig, betala min hyra etc.. jag skulle inte kunna ens om jag ville säga att nej tack, jag tar inte denna tjänsten för det är inte det som barnet mår bäst av. Det funkar inte så. Det är bara det jag försökte förklara. Självklart är inte det bäst för eleven. Har själv vid ett tidigare varsel varit med om att jag var tvungen att sluta, alla var emot att jag skulle sluta eftersom det fungerade så bra..men det slutade så i alla fall. Människan är i sin natur egoistisk så är det bara. I mitt fall var det tom en släkting till eleven jag jobbade med som knuffade ut mig...och klart hon ville sin släkting väl, men hon var ju också tvungen att betala sin hyra etc. Att jag förstår att kommunen MÅSTE gå efter anställningsår även när det gäller elevassistenter innebär inte att jag tycker att det är särskilt bra att det är så..men då hade de isåfall fått ändra anställningsavtalen eller tex. anställa en elevassistent på ett barn, som inte kunde bytas ut. Men så ser inte anställningarna ut. Det är också mkt som inte följs vad det gäller lagen om barn i behov av särskilt stöd och det är ingen nyhet. Jag anser också att en lärare ska kunna ta alla barn, specialpedagogisk undervisning är bra för ALLA barn..är man noga med det och verkligen har kunskapen, metoderna och erfarenheten kanske det inte ens behövs en assistent.. en assistent ska inte heller göra lärarens arbete, utan läraren har alltid det pedagogiska ansvaret. Plus att som du skrev om, finns många elevassitenter som inte passar för eleven och det då bara blir sämre. Jag skrattade när jag läste ditt svar på min kommentar, eftersom alla som jobbat med mig och vet vem jag är, VET att en bättre elevasistent än mig det finns inte..lärare jag jobbat med har tom tagit efter mina metoder som gjort att eleverna gjort stora framsteg. Du, vet definitivt inte vad du pratar om när du påstår att jag inte skulle vara en lämplig elevassistent eller vad du nu försökte antyda. Det finns alltid två sidor av en historia, lär dig det!

2009-05-20 @ 21:31:03

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen