Skolans ledning borde gå kurs i inkluderingsteknik

Jag tror på fullt allvar att ansvariga i skolorna inte gått klart förskolan ännu.  Det kan tyckas petigt av mig som förälder att lägga så stor vikt vid en ordningsregel som detta med luva/keps/mössa. Men jag TYCKER det är en idiot-regel, och jag står för det. Men jag har inte haft anledning att fundera över denna regel som jag nu behöver då den drabbar min son med kraftig OCD. Dessutom är min son inte den sista i världen som fötts med dessa tvång, det kommer fler efter honom. Och jag tänker göra allt som står i min makt för att slå hål på argumenten för denna ordningsregel.

Här är alltså skolans svar på mitt förra mail (se föregående inlägg) och därefter mitt svar på det, som också kommer att bli det sista. Ja, det sista mailet till skolan alltså....


När det gäller skolans ordningsregler gäller dessa skolans samtliga elever. Det ligger bland annat i skolans uppdrag att förbereda inför ett kommande arbets- och vuxenliv. Att följa de på arbetsplatsen beslutade och gällande regler som finns där, är nödvändig kunskap för att ha framgång i ett framtida arbetsliv.

På Kapareskolan har vi som du skriver beslutat om att huvudbonad eller ytterkläder inte får förekomma under lektionstid eller i matsalen. Dessa regler har funnits på skolan sedan många år tillbaka och reviderades senast inför detta läsår i samråd med elevrådet och föräldragruppen. Klassföreståndare/mentorer går igenom skolans ordnings- och trivselregler i samband med skolstart varje år och reglerna skickas hem för genomläsning tillsammans med vårdnadshavare och returneras påskrivna tillbaka till skolan.

När det gäller M särskilda behov har skolans lilla matsal, vilken normalt är en personalmatsal, iordningställts och särskilt rengjorts och speciell utrustning anskaffats för att möta M behov. M har möjlihet att ta med sig en till två kamrater in i matsalen för att inte behöva vara ensam där. Några ytterligare undantag är inte möjliga göra eftersom detta inte finns förståelse för bland övriga elever och detta då skulle särskilja M vilket du som vårdnadshavare mycket tydligt påpekat att vi inte får göra.

Om M behov kan styrkas genom läkarintyg så skapar det en möjlighet att förklara för övriga elever varför skolans regler vad gäller huvudbonad inte skall gälla för M så lännge läkare bedömer att behovet kvarstår. Detta skulle då särskilja M från övriga elever vilket du då som vårdnadshavare måste ge skolan ditt medgivande till.

 Hälsningar J R och A C

Mitt svar:

Hej.

Mitt mail och det jag skrev var ett försök till att få er att tänka över ordningsreglerna, varför dom finns och vem dom är till för. Er förklaring till regeln är inte relevant, är förlegad och saknar helt grund. Skolan (läs ledningen) får försöka att släppa på stoltheten och se till verkligheten som den är, och inte fastna i gamla traditioner och regler som ungdomarna år 2009 inte kan förstå, därav alla konflikter.

Ska jag vara riktigt petig så står det keps och mössa i ordningsreglerna. Vilket M så fint påpekade för mig när vi gick igenom dom. Och eftersom han har autism och en del av problematiken ligger i att tolka saker bokstavligt, så är det för honom helt okej att använda luva.

När ni nu svarar att reglerna gäller huvudbonad, får det min mage att knyta sig av oro vad som skulle ske om ni fick en muslimsk elev till skolan.

 Om det nu ligger i skolans uppdrag att förbereda inför ett kommande arbets- och vuxenliv, så har ni misslyckats totalt med detta.
Hur många arbetsgivare tror ni skulle anställa någon som har byxorna hängande på halva häcken?
Hur många arbetsgivare skulle anställa någon som alltid har mörka solglasögon på sig?
Hur många arbetsgivare skulle anställa en tjej med 5 nummer för liten tröja där brösten riskerar hoppa ut?

Se er omkring i matsalen och ta sedan och fundera över vilka värdegrunder ni har på skolan. Är då keps/mössa/luva det viktigaste att lägga energi på?

 Här hemma tillåter vi inte att grabbarna ränner runt och visar kalsongerna, det anser VI är kränkande för omgivningen. Vi lägger energin på det som verkligen ÄR viktigt utifrån ett samhällsperspektiv, där det faktiskt inte är tillåtet att springa runt och visa intima kroppsdelar.

Det händer mycket bakom ryggen på er när ni är fullt upptagna med att jaga ungar med keps och mössor. Men det är kanske oviktigt.
Jag anser att det är en idiotregel, inte bara utifrån M perspektiv utan allmänt.
En keps/luva/mössa kan inte väcka anstöt, såsom synen av ett par skitiga kalsonger.

Men vi är ju alla olika.

Vad jag reagerar på när det gäller utifrån M, är det att han blir utestängd från en del av verksamheten trots att han har starka skäl till att ha sin luva på. Han har också blivit tillsagd att han inte får vistas i den lilla matsalen om han inte äter. DET kan jag däremot förstå eftersom det rummet gjordes iordning för att han skulle kunna äta. Och då han för tillfället inte gör det kan jag också tycka det är onödigt att han vistas där. Kontentan av detta är att han blir utestängd helt från matsalen.

Därmed jobbar skolan aktivt med exkludering och stigmatisering av en människa som redan från födseln är en utav alla barn som riskerar att marginaliseras i samhället.

Det är beklagansvärt att vuxna människor inom skolans profession kan ägna sig åt sånt här dravel i en tid då fokus borde ligga på annat. Barnens utbildning.

Vill också påminna om att hålla er uppdaterade på de styrdokument som läggs ut på skolverkets hemsida. Då hade ni kunnat läsa er till och jämföra med då en elev inte tillåts att bära slöja i skolan. Ett sådant förbud kan inte motiveras av att skolan inte kan fullgöra sitt uppdrag. Ett generellt förbud mot att bära slöja innebär därför att elever som av religiösa skäl bär slöja stängs ute från skolan, vilket strider mot skollagens krav om att skolan ska vara öppen för alla.

MJ

Alla dunderkommentarer
Caroline har skrivit detta:

Men shit, läste skolan ens ditt förra mail? Håller med om att regeln om att inte ha "huvudbonad" på huvudet är ju helt uppåt väggarna. Och vad ger det för intryck att dom får lov att ha saker på huvudet på universitet och i vuxen ålder precis som dom vill? Då är det minsann ingen annan som står och vrålar att huvudbonaden ska av. Vuxen makt är det enda som gäller i den här saken. Ungefär som att vuxna får lov att dricka läsk hur dom vill och äta vad dom vill men det får inte barnen? Vad är detta för makt som skolan försöker utöva? Man borde väl för allsin dar kunna kompromissa, som du nämnde ovanför att lära barnen att ha på sig rätt storlek i kläderna och att man faktiskt bara ser ut som en vampyr som är rädd för ljus när man har på sig solglasögon inomhus.

Kämpa på Majsan! Vet att du fixar detta. Luv Power to the kids at school!!

2009-04-03 @ 04:52:30
Helene har skrivit detta:

...min sons skola har bestämt sig för att keps/luva inte är nåt att bråka om. Det finns andra saker som istället är värda att stå för...

Och jag håller fullständigt med. :)

2009-04-03 @ 06:42:28
Marie har skrivit detta:

Hej. Jag blir glad när jag ser hur du kämpar för din son. Jag tycker att det är självklart att han ska få ha sin luva på sig, det funkar inte att börja snacka om att det ska vara lika för alla, när alla inte har samma behov. Och precis som din son säger så står det mössa och keps, inte luva. Ibland kanske det är bra att tolka allt bokstavligt :-) Jag har själv en liten kille (5 år) med AS som ska börja i skolan till hösten och det är något jag är väldigt orolig för..



Stå på dig! /Emils mamma

Linda har skrivit detta:

Jag får många tankar och ideér av dina inlägg, men jag orkar inte uttrycka dem i skrift. Jag är mentalt död snart. Vi flyttar på fredag 56 mil och det här är en av de absolut värsta sakerna jag varit med om. Därför är det tyst från mig.

Kram från mig

2009-04-04 @ 14:51:13
http://metrobloggen.se/wondergirl är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen