Lagen är till för idioter, vi andra lever efter sunt förnuft....

Jag kollade på revyn precis på tv 4, och min överskrift snodde jag fräckt därifrån.

Jag läste i lokaltidningen i onsdags att man klubbade igenom att barn kan få starta i lek och lär tidigare, redan det år dom fyller 5.
Fullständigt idiotiskt, vad har så små barn att göra i skolan???
dom är för små när dom är 6 år oxå egentligen, men vi nickar, accepterar och gör som vi blir tillsagda.

Jag skrev en kommentar till
Larry Söder, som röstade emot det förslaget. Min kommentar till honom ser ni härunder:


Va nu inte så negativ, klart du kom först i mål, för att du ju snabbast ;)

Kikar in för att ge dig en eloge för att du röstade emot att sätta barn i skolan det året dom fyller fem. Ditt argument att barn måste få vara barn ÄR ett hållbart argument oavsett vad Maria Andersson säger.

Hon har kanske inte varit på besök i en 0-9 skola, hur ska en 4,5 åring kunna leka och vara barn där? Jag blir mörkrädd över denna utveckling, snart har vi väl avskaffat förskolan helt och sätter barnen i lek- och lär direkt vid 1 års ålder. Oavsett när du börjar i lek- och lär, så sitter du i skolbänken precis som du gör i senare årskurser.

Kan vi se en 4,5 åring sitta på en skolbänk och försöka traggla in siffror och bokstäver? Det är ingen lek, det är ett måste.

Precis som när det blev frivilligt att sätta barn i skolan vid 6 års ålder, som senare blev mer eller mindre obligatoriskt, kommer det säkert oxå att bli med att alla "måste" sätta sina barn i skolan det år dom fyller 5.

Detta kommer leda till att dom barn som redan är hårt pressade av sina föräldrar att bli något, blir ännu mer pressade.

Sorgligt...
Kanske sparar det en slant på förskola.... men vi kanske skulle räkna på vad dessa barn kommer kosta efter grundskolan, när dom "tack vare" kraven kraschar i söndersliten självkänsla, att aldrig ha fått vara den dom är.

Jag förstår verkligen inte hur du orkar och står ut i den positionen du sitter i, det är beundransvärt.
Och jag bidrar ju inte direkt heller till att göra ditt jobb enklare ;)

Men jag hoppas ändå, och tror att du förstår att jag kämpar för mina barn och deras framtid.


Jag skulle aldrig vilja byta med honom, definitivt inte i dessa tider när det ska sparas miljoner på skolan, med en förbaskat massa vansinniga föräldrar hasande i baken.

Kan ändå inte låta bli att fundera?
Kan man göra annorlunda?

GLAD MIDSOMMAR till er alla.
Nu ska jag snusa... ska sälja GT med sonen i morgon ;)

Alla dunderkommentarer
jayne har skrivit detta:

Många gånger har jag fått höra att föräldrar menar att deras barn kan så mycket och egentligen borde kunna bärja i skolan ett år tidigare.

Varje gång säger jag;Låt de vara små medans de är. Att man kan mycket nu betyder inte att man sedan kommer ha lika lätt för sig... låt de leka och ha skoj.. tids nog börjar skolan.

Jag har också fått höra flera ggr nu att de flesta ungdomar inte är mogna till att börja gymnasiet och dess krav... det tar ett år för de flesta att förstå.

DÅ tänker jag... varför inte anpassa gymnasiet då efter ungdomarna?

Låt våra barn/ungdomar få vara unga... låt de få njuta av sina liv.



Japp... planera osv... DET blir jag expert på i nästa liv... KLART!!!!!!! (jag är ju redan expert på det i huvudet.. VET hur men... ja....)

ღ Milly ღ har skrivit detta:

Vilken fin blogg du har.



Är allt bra med dig?

Kram!

2009-06-21 @ 10:47:38
http://designbymilly.blogg.se/ är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Heja Larry Söder.

2009-06-21 @ 12:12:15

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen