Regeringen satsar totalt 900 miljoner på psykiatrin

Hemkommen från stockholm och en MYCKET intressant och givande dag.

Regeringen satsar totalt 900 miljoner på psykiatrin. Man skulle ju önska att det handlar om fler läkare, arbetsterapeuter etc.
Så är det dock inte, utan det satsas på utbildningar, kunskap, attityder osv.

Jag är med i hjälpmedelsgruppen för Attention och ska verka som hjälpmedelsambassadör. Totalt har regeringen (milton-pengar) satsat 45 miljoner under 3 år i detta projektet. Som hjälpmedelsambassadör ska vi informera och utbilda olika yrkesgrupper om vilka hjälpmedel som finns och tillgängligheten på dessa.

Ett hjälpmedel kan vara en hund, som vi fick träffa idag tillsammans med sin matte. Det var en tjej som under många års tid varit drabbad av psykisk ohälsa. Under det 1,5 året hon haft sin hund, och utbildat den till assistanshund har hennes liv förändrats enormt. Det har hjälpt henne att kunna minska på sina mediciner, och också minskat hennes behov av att alltid ha en stödperson med sig ut.

Dock har hon fått betala hela utbildningen av sin hund själv och med hjälp av släktingar.
Om man betänker hur mycket av det stödet hon tidigare hade kostar, i jämförelse med utbildningen av hunden, så kan då åtminstone jag fråga mig varför hon inte kunde få ekonomiskt stöd till det.

Det var helt fantastiskt att se hur den lilla hunden hon hade (kinesisk långhårig!?! nakenhund) hjälpte henne i situationer när panikångest och oro slog till.

Jag hoppas också få utbilda mig till attitydambassadör, där regeringen har satsat 20 miljoner.
Det ska under de 3 år det projektet pågår tas fram ett utbildningsprogram som kommer att ingå i utbildningen för poliser och vårdpersonal i första hand.
Som attitydambassadör ska man utbilda och föreläsa om attityder mot människor med psykisk ohälsa.
I första hand ska det utbildas ambassadörer som har egen eller nära erfarenhet av psykisk ohälsa.



En sak jag glömde skriva om igår angående skolinspektionens beslut, är att det nu ligger hos Beo (barn och elevombudet)
Skolinspektionen utreder ju endast om skola/kommun brutit mot skollagen, inte om en kränkning har ägt rum eller ej.
Det är nu Beo som avgör "tvisten" om en kränkning har ägt rum eller inte.

Jag vill ju hoppas på, att Beo i så fall tar kontakt och ber att få prata med min son, så han en gång för alla får en möjlighet att berätta hur HAN har upplevt det.
Det är ju, som jag sagt förut, vare sig jag eller skolan som kan avgöra i frågan. Det kan endast min son göra.

Nu ska jag försöka koppla av för natten.
X2000 är ett jättebra och snabbt tåg har jag hört.... 40 minuter försenat var det hem, och 20 min försent upp till stockholm.
Det är säkert bra om allt fungerar ..
Men man får se det positivt, det gjorde att jag slapp vänta en timme på Gbg-centralen på nästa tåg.
Nu kunde jag ju gå direkt ombord på det tåget istället, tack vare förseningen ;)

najti najti...




Alla dunderkommentarer
Micaela har skrivit detta:

Det är just det.. När folk skulle "utreda" om jag hade kränkts eller ej så var det inte en människa som frågade hur jag hade upplevt det. Det var jag som satt med självmordstankarna och det var jag som fick kämpa med att inte göra det. Mamma sa att lärarn hade tyckt så synd om sig själv.. och det pratades så mycket om hur hon hade upplevt det. Fastän jag har mamma och hennes stöd (Mer därtill!)så har jag känt mig så ensam på grund av det. Som om jag hade bara hade fejkat alltihop. Aldrig mer.

2009-12-08 @ 11:38:47
Laxi har skrivit detta:

Hej!

Vad kul att du uppskattade min lilla uppvisning med min matte i Stockholm!

Tack! :-)

.hunden Laxi, som var där

2010-01-09 @ 19:03:31

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen