Bilstöd från Försäkringskassan

Jag började fundera på detta med bilstöd när jag för femtielfte gången idag satte mig i bilen för att köra ungar.
Alltså jag bor i bilen emellanåt, och då tycker jag egentligen inte det är mer än rätt om vi damp-mammor kan få bilstöd från FK, för att vi får hämta våra ungar mest hela tiden.

Många tycker nog då att dom faktiskt kan ta sig vart dom ska själva när dom uppnått en viss ålder. Ja, det får många då faktiskt tycka. Men om jag ska välja mellan att lägga energi på att försöka lotsa ungar hem, som missat bussar, inte kan beräkna tiden, inte har någon aning om var dom e?!?! osv osv, eller att helt enkelt hämta dom där dom för tillfället befinner sig, så är valet väldigt enkelt.

För att överleva helt enkelt, så får jag välja att köra, för det tar minst kraft ifrån mig.

Bilen bör dessutom vara inredd med säng, telefon, data och kylskåp. Det skulle spara enormt med pengar, och dessutom skulle det spara på miljön, om jag stannade där jag sist släppte av ett barn. Då kan jag slå mig till ro där och invänta färden hem igen. Himla praktiskt faktiskt.

Tror jag ska ansöka om det ;)

Sen funderade jag vidare, och tänkte på hur mycket tid man får lägga ner på att försöka lösa problem som uppstår i barnens skola. Hur många samtal, och möten blir det inte egentligen???
Jag menar, vi löser ju faktiskt många saker för skolan, som egentligen är deras ansvar.
Och det blir ju då jämställt med att vara anställd på skolan. Därför tycker då jag att vi borde få lön från skolan.

Tänk vad pengar DET skulle spara för kommun och landsting på sikt. För vi har ju för sjutton vare sig tid eller möjlighet att arbeta, för detta upptar så mycket tid.
Det märker jag ju om inte annat nu, när sonens skolsituation för en gångs skull är väldigt lugn, för nu har jag plötsligt tid att tänka på vad jag ska bli när jag blir stor.

Det skulle va väldigt intressant om vi faktiskt vägrade svara på både samtal och mail från skolan, när det gäller situationer som skolan ska ansvara för. Om man gjorde det under nån månads tid tex, så skulle det ju bli tydligt för skolan hur mycket det kostar i tid, kraft och pengar.

Det kanske är så vi ska göra, då kanske vi sen kan få mer uppskattning för allt jobb vi lägger ner.

Det tycker jag skolan ska fundera på. Hur påverkar det er budget när ni måste lösa problemen själva??
(frågan snodde jag från ett sms jag fick ;) ;) ;) )


Nu säger jag natt för idag ;)

Alla dunderkommentarer
dampmamma har skrivit detta:

Jaaa du, du vet hur du ska få igång mig...;-)



De sista två veckorna har jag faktiskt räknat, jag har pratat med skolan 2-5 gånger DAGLIGEN. Ett av dem har jag ringt, resten står skolan för.

En del samtal tar tio minuter, andra en halvtimme, men väldigt ofta innebär dessa samtal en uppgift som tar tid, typ "kan du ringa din dotter och påminna henne om hon har gympa nu". Och varför provar de inte att ringa dottern direkt utan omväg genom mamma?

Kommer lätt upp i halvtid bara på hennes skola.



Jag tycker att det är väldigt bra med kommunikation.Jag VILL att skolan ringer om det är något som hänt.

MEN är det rimligt att skolan ringer och vill ha hjälp med minsta lilla grej???

För situationer som faktiskt inte hade uppstått om de arbetat på ett mer strukturerat sätt? För situationer de borde klara att reda ut själva?



Utöver dessa samtal blir det ju en del mail.

För att inte tala om den tid det tar att förbereda ungarna på det som ska hända i skolan imorgon, och varför det blev tokigt i slöjden idag.



Sedan kan man glatt säga till barnet att det inte ska vara så beroende av sin mamma, att försöka klara skolsituationer själv?

Men själv går de ALLTID vägen genom mamma.



Vad skulle det innebära för skolan om vi vägrade lösa dessa situationer?

På en normalstor skola skulle de behöva minst 1-2 heltider för att reda ut liknande saker. Varför jobbar vi gratis åt skolan?



Men främst;

VAD SKULLE KUNNA HÄNDA OM VI FICK LÄGGA DEN HÄR TIDEN PÅ VÅRA BARN ISTÄLLET?!?



2009-12-11 @ 06:57:56

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen