Vilken typ av ADHD har du?

Jag vet i alla fall vilken typ jag har. En ny kommentar har lagts till min samling ;)
Jag lägger in den här, och kommenterar samtidigt själv. Det är långt, och jag ber om ursäkt för detta, men när 2 personer med svårigheter att komma till punkt ska diskuttera så blir det lätt såhär ;)
Jag svarar med röd text, på kommentaren med svart text, och citerar med blå, det personen tidigare skrivit


Du påstår att jag vilseleder andra, men jag tycker det är konstigt att du anser dig vara en adhd expert, eftersom du inte verkar ha läst mycket om det. Du vägrar att ta till det forsknings resultat, eller att andra har en annan syn på adhd damp än du själv. Om du kan hejda dig med förolämpningar, så har jag tänk att ta reda på varför jag och resterande passerar igenom en diagnos modell som bara är fiktiv helt utan grund. Du för gärna delge mig dina kunskaper i det här, jag har aldrig sagt att jag är allsvetande, eller har mest rätt av alla som du påstår att du har. Om du väljer att ha blint förtroende för psykiatri och att inte ifrågasätta alls så är det ok för mig.



ooops, när har jag påstått att jag är en ADHD-expert??!?!? Det är något du själv läser in, inte något jag själv har skrivit eller sagt. Jag är möjligen ADHD-expert när det kommer till mig själv, och MIN diagnos, och hur JAG fungerar. Men jag är inte expert på mina barns diagnos på samma sätt, eftersom jag aldrig kan veta hur dom tänker och känner, såvida dom inte talar om det då förstås. Jag är däremot oerhört intresserad, och läser ofantliga mängder om ämnet, både det som finns att läsa om motståndarna till diagnoserna och dom som hävdar att dom finns.

Vad jag sedan väljer att tro på, handlar ju mycket om jag kan känna mig "hemma" i något av det jag läser. Just nu väljer jag att tro på den diagnos-modell som du beskriver, för att den beskriver mitt sätt att vara och fungera. Jag har långt ifrån blint förtroende för psykiatrin, vet inte vad du fått det ifrån, men hittar du någon annan som har tillstånd att göra en npf-utredning så får du gärna återkomma om saken ;)


Men trots allt jag läser om ämnet, så är det som lär/lärt mig mest att träffa andra, vuxna, föräldrar, barn. Jag lär mig nya saker varje dag om ämnet, och hittar hela tiden nya infallsvinklar. Men gemensamt för dom jag träffar är att dom fått en omfattande utredning gjord. Inte bara ett frågeformulär på 14 frågor där man ska ha ett visst antal "rätt" svar för att få diagnos.




När man läser om amfetaminbruk under längre tid så står det ganska klart att det blir motsatt effekt. Det slutar med att man är ganska förvirrad, aggressiv och tar dålig beslut. Jag vet inte hur länge du har käkat concerta, men gränsen ligger mellan 3-6år, vad ska du göra sen? Eftersom concerta är en drog så måste man successivt trappa upp den eftersom kroppen anpassar sig också.




Ja, det har jag också läst. Jag har också läst att det då handlar om MISSBRUK. Missbruk med en bra mycket större dos än den som finns i concerta. Sen så är det aktiva ämnet metylfenidat. TIDIGARE skrevs det ut ren amfetamin till människor med den här problematiken, men sedan concerta godkändes 2002 med det verksamma ämnet metylfenidat så har man gått över till det vid behandling.

En 18 mg concerta innehåller 18 mg metylfenidat (metylfenidathydroklorid), detta att jämställas med en som missbrukar då doserna kan ligga på allt från 200mg till 1000mg och kanske mer. Då kan till och med jag räkna ut att man till slut blir allt det du beskriver.

Jag har i endast enstaka fall hört om dom som ökat dosen av olika orsaker, men snabbt gått ner eller slutat helt då effekten blev nåt helt annat än önskvärt.

Däremot så hör jag oftare motsatsen, att man går ner i dos, eller gör uppehåll, antingen under en längre period, eller tex har uppehåll på helger och semestrar.

Jag träffar ofta personer som tagit concerta/ritalin i många år, utan dessa symptom du beskriver.


Detta är inget man kan läsa sig till, eftersom det inte finns några vettiga studier på vad långtidsanvändande har för positiva/negativa effekter. Att lyssna till andra, är den bästa källan till kunskapsinhämtning vi kan få. Då jag är engegerad i en förening för människor med dessa diagnoser, så träffar jag väldigt många, och jag lär mig något nytt varje dag.

Studier visar också på att barn/ungdomar som får möjlighet att medicineras tidigt löper mycket mindre risk att senare hamna i tunga missbruk och kriminalitet. Det är fakta.


I Sverige så har vi generella begreppet Damp där alla bokstavsdiagnoser går under. Men vi använder inte damp modellen att ställa diagnoser. Utan blandar DSM med ICD systemen. Under Damp så har vi Adhd/Add/ osv, det är rena snårskogen. Det här att du säger att det bara finns adhd typ 1, förstår du inte att skämtet blir på din egen bekostnad?



Du menar alltså att alla bokstavsdiagnoser går under begreppet Damp??? Jag måste fråga vad du fått det ifrån? Damp är likställt med ADHD, med den skillnaden att det också beskriver en motorisk problematik, vilket inte alltid är rätt när det gäller människor med ADHD-problematik. Det finns lika många med ADHD som är otroligt duktiga motorisk, som det finns dom som har stora motoriska svårigheter. Ja vi kan ju bara ta Per Fosshaug som exempel för att beskriva någon som inte har den problematiken.


Damp-begreppet har tagits bort, då det inte är en internationellt gångbar diagnos. Man använder alltså inte den världen över, därför sätter man nu diagnos ADHD, och ger tillägget motoriska svårigheter för dom som har den problematiken.


Ja, jag skrev att det bara finns adhd typ 1 i ett tidigare inlägg. Möjligen missade du min ironi, eller möjligen, du gjorde allt det.


Läs meningen igen, så kanske du förstår:


"Jag kvalar numer in i den enda formen ADHD typ 1 som finns... enligt mik...*harkel*.. 66... *harkel* , ja ni vet ;)"

    Det finns 3 typer av ADHD

  1. 1. I huvdsak hyperaktivitet/impulsivitet

  2. 2. I huvudsak uppmärksamhetsproblem

  3. 3. En kombination av dessa.

Den ADHD som dom flesta pratar om är den kombinerade, och som många så fördomsfullt tror det handlar om när man pratar om diagnosen.
Därför missar vi alltför ofta dom barn som har i huvudsak uppmärksamhetsproblem, då dom inte stör, och ser ut som dom lyssnar och förstår. Det gemensamma för alla 3 är svårigheter med koncentration/minne, fast det ger sig olika uttryck beroende på person.



Det enda som är bekräftat i dag är att en ca 10% grupp i samhället får liknande problem, pga lite varierande skäl. Idag så heter det adhd, om man får 8 rätt av 14 hos tokdoktorn, sen spelar det ingen roll vilka rätt man ska ha. Eftersom det finns säkert 4-5 olika grupper i 10% gruppen så är det väl där det landar, sen så brukar dom smyga in schitsofreni och manodeppressiv som under diagnos. Det går lixom hand i hand med adhd diagnosen.


Oj, du måste verkligen ha hamnat helt fel vid din utredning, då förstår jag mycket väl varför du ifrågasätter din diagnos, om det enda dom grundar den på är 8 rätt av 14 frågor?!?!

Dom flesta utredningar som görs för att ställa diagnos innefattar flera hundra frågor och olika tester, och handlar i tid på mellan 8-10 timmar sammanlagt. I alla dessa frågeformulär, så finns det frågor som behandlar just de andra diagnoser du skriver om, och beroende av svaren du ger på dessa kan man ana om det finns andra psykiska problem bakom. Därtill samtal med psykolog/läkare/psykiatriker, är också avgörande för diagnossättning.




Nästan alla inom psykiatri, medicin och neurologforskning anser att man får bäst resultat av kognitiv terapi. Det enda skäl till att man kör amfetamin i 5% av befolkningen är för att det är billigare. Det må vara så att du är nöjd med din diagnos men det behöver ju inte vara så för resterande av världen.


Men självklart inte, jag vet många som ifrågasätter sina diagnoser, inte bara just ADHD då. Det är ju upp till var och en, om man accepterar sitt sätt att fungera ;) Och KBT vet jag är ett ypperligt redskap för att lära sig förändra sina beteende. Sorgligt nog finns det inte tillgång till det överallt, det borde vara som en del i behandlingen av ADHD.

Det enda du hittills har varit är offensiv, förolämpande och vägrat ta till dig något. Det misstag som alla verkar göra är att dom tror att just deras adhd benämning, även jag tidigare, är det som är adhd. Sen så trodde jag att en stor del av kidsen led av PTSD som dom införlivat i adhd begreppet.


Men nu måste du hjälpa mig att förstå, för nu lägger du över allt det som du håller på med på mig?!?! Gör ALLA verkligen misstaget att tro att just deras ADHD-benämning är det enda rätta? Jag har hittills inte träffat på en enda med diagnos som hävdat att just deras ADHD är den enda rätta benämningen. Däremot träffar jag dagligen på människor UTAN diagnos som hävdar att det bara finns en typ av ADHD, pga att dom helt enkelt saknar kunskap. Man ska inte tro något om något, man bör veta. Det räcker ju med att läsa det du skriver, så ser man vem det är som hävdar att en typ av människa är det enda rätta.

Jag citerar från din egen sida:


"Jag kan lätt säga att jag äger kusnkapsmässigt på min lilla grupp som jag kallar Tiger modellen (Nalle Puh) för att det inte ska vara så abstrakt. Tigger beskriver oss väldans bra tycker jag. Eftersom jag tycker att Jante är en stor nolla så är inte jag rädd att säga att jag är bäst i världen på just min Tiger grupp."


"Den här skillnaden gör att jag + mina 10% är betydligt mer kreativa och uppfinningsrika och förmodligen står för 99% av uppfinningar dom sista 35-50.000 åren. Grundlagt Filosofi, Teologi och monoteistisk Religion, Matematik, Medicin och Läkekunskap, Byggnads och Konstruktions tekniker, Konst och Kultur, all form av Vetenskap etc etc etc.....

Och ni andra 90% är bra på att vara otrogna (och göka på allt som rör sig), springa, sjunga och spexa, göra som man blir tillsagd och piska getter. Thats about it....


När man lägger upp det så här, på ett mer rättvist sätt så anser jag att min grupp är klart mer fördelaktig."

Vidare hävdar du att alla med ADHD är köldresistenta, vippar med tårna innan dom ska sova, har snabb inlärningsförmåga etc etc. Har man inget av detta, så har man heller inte ADHD.


Citerar igen:

"Eftersom alla vuxna som har "Adhd" jag kommit i kontakt med har haft trassel med att dom inte pallar med värme, plus att dom kokar över då och då. Jag har för mig att du inte hade det, så jag betvivlar på att du har Adhd på vårat sätt som är genetiskt."


Vem är det som hävdar att sin egen ADHD är den enda rätta benämningen. Du eller jag??



Mellan 1941-43 så var sverige ledande i dödsfall på "psyk" istutitioner, vi slog tyskland överlägset. Sen EL behandlingen som var så lysande, tvångs sterileseringar osv, det är samma kategori av människor som satt en etikett på dig. Vetenskapligt så har dom absolut inget som stödjer dom.


Jag ser det inte som jag fått en etikett satt på mig. Jag ser det som en beskrivning av mitt sätt att vara, och fungera.

Jag intresserar mig för det som är sannolikast. En del i adhd begreppet fungerar som dom gör pga DNA. Lika lite som att det är en psykisk sjukdom att ha 2 armar så är det att fungera på mitt sätt. Men det kan vara så att du har rätt, och kan förklara för hur dom normala fungerar, det är varken du eller jag som är normala då, men men.


Vem som är normal eller inte, ska jag inte ge mig i kast med, för det har varken du eller jag rätt att avgöra. Och VAD är normal? Hur är man då?

Sen så, du har fel med mediciner åxå, gå in på Fass, eller ring sjukvårds rådgivningen. Det som undanhålls är att en förhöjd seratonin nivå tillsammans med concerta/amfetamin kan leda till döden. Och medtanke på att Skitz och mano behandlas med seratonin preparat så... Concerta är klassifiserat som narkotika preparat. Vilket inte zoloft eller lyrika är. Bara för att någon bestämmer sig att jorden är platt så betyder det inte att det stämmer.


Jag förmodar att det är serotonin du menar, och inte seratonin som du skriver. Jag läser ofta på fass, jag ger inga mediciner vare sig till mig själv eller mina barn utan att först skaffa mig information om dom. Beträffande Lyrica, (som det ju stavas) så ges den till epileptiker, personer med generaliserat ångestsyndrom, neuropatiska smärtor. Vanliga biverkningar är känsla av upprymdhet , förvirring, nedsatt uppmärksamhet, minnesstörningar m.m. Verkar vara en fantastisk medicin att ge till någon med misstänkt ADHD som har mycket av dessa problemen redan innan. Dessutom är det en medicin som måste sättas ur långsamt, till skillnad från concerta som man kan sluta ta direkt. När vi då pratar om beroende...

Zoloft används till personer med depression, ångestsyndrom social fobi, PTS etc. Så ja, vi kanske ska ta det hela högen istället då vi förmodligen lider av PTS pga uppväxtförhållande i missbruksmiljöer?!??! Zoloft är också en medicin som ska sättas ut långsamt för att undvika biverkningar. Ingen medicin är egentligen ofarlig. Men en sak vet jag, jag ger hellre ett preparat till mina barn som inte ger långvariga biverkningar vid utsättning, än tex antidepressiva som kan ge biverkningar upp till ett par år efteråt. (om det nu inte krisar så dom MÅSTE ha hjälp av antideppressiva). Ibland kan det vara nödvändigt under en period.


Om du ser os-ringarna framför dig, och så sätter du in dom olika diagnoserna i varje ring, ADHD, Asperger/autism, tourettes, dyslexi/kalkyli, IPS/borderline.

Så får du en visuell bild av hur dom olika diagnoserna går in i varandra, det ena utesluter inte det andra, och det är ofta mer regel än undantag att man har problematik inom fler områden än bara ett.

Hur man sedan väljer att hantera det, är helt och hållet upp till var och en.


Personen har nu tagit bort möjligheten att kommentera öppet på sin blogg, och även raderat mina kommentarer. Själv tycker jag det är intressant med olika åsikter, och att kunna föra en öppen debatt om olika frågor. Tål man inte att få mothugg, kanske man ska sluta blogga??

Alla dunderkommentarer
jayne har skrivit detta:

Heja Majsan.. heja Majsan,,, expert på SIN diagnos!! Bra

Ja du... va trött man kan bli. Ska man ifrågasätta så måste man veta var man själv står innan, inte beskylla ngn för ngt och sen hamna där själv..lite tokigt om man säger så.

Jag älskar Majsan, älskar dina inlägg om din vardag hur öppet du berättar om din situation. Alla har vi våra sätt, vem är NORMAL...och precis vad är normalt... vem vet det?

Alla diagnoser har symptom, olika symptom.. man kan ha flera eller alla... och man kan ha andra diagnoser och därför blir det "suddigt" vad är vad.

Sonen har språkstörning och dyslexi, vilket stälelr till det rejält, troligen har han också ADD... vad är vad... spelar det ngn roll?? han är han...och det är ju det enda viktiga.

Kram på dej..

Majsan...go

Jag hejar och stöttar...

Noll-koll-Carlsson har skrivit detta:

Oj vilket inlägg. Jag har läst halva men måste nog smälta lite innan andra hälften.

Men det borde du väl veta att alla med adhd är ju exakt likadana. Annars är det ju inte adhd ;-)

eller hur menar denna människa :o

2008-09-12 @ 14:46:54
http://noll-koll-carlsson.blogspot.com/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Ojojoj blev personen kränkt?? Men att kränka mängder med föräldrar som kämpar som blådårar för sina barn det är HELT okej uppenbarligen. Att tillskriva barns olika "egenheter" som resultat av veritabel misshandel i barnaåren är också okej. På oss bara vi föräldrar som hela tiden söker våra barns bästa. Ingen har påstått att vi gör rätt jämt.



Det är dessutom helt okej att att ana hemliga konspirationsteorier bakom concerta medan man själv blandar Lyrica, zoloft och parkinsonmedicin?? Så småningom om sådär 20 år kommer man inse att det är inte bra att blanda dessa men troligen är den personen borta vid det laget på grund av alla biverkningar där. Så när vi diskuterar förolämpningar så är det personen förolämpar oss föräldrar å det grövsta. Om någon hade gett mina barn en sådan coctailmix av de typerna mediciner då hade jag polisanmält den doktorn. Tack vare strattera så har dotterns medicinbruk minskat drastiskt. Jag älskar inte mediciner och läser på noga även fast mina barn är vuxna. Jag gillar inte allt som det finns i dem men det gör jag inte i Alvedon heller. Den är beroendeframkallande vid överdriven anvädning.

2008-09-12 @ 15:30:50
A har skrivit detta:

Ojojoj.... Den där körde du över fullständigt =)

Heja dig Majsan.....



Det kvittar vad jag äter faktiskt. Äter jag havregrynsgröt är jag hungrig igen jättefort te.x. jäkla mage man har ;)

2008-09-12 @ 15:39:23
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Jag vet hur bra jag mår av den här medicinen som jag tar, men jag är inte någon missbrukare för det. Jag vet vad jag gör och jag vet att jag mår såpass bra att jag kan gå på fester med en massa folk utan att gå under(JAG kan helt enkelt ha roligt, vad konstigt! Måste man ha det ibland?!), jag studerar på universitetet(Oj, oj.. behöver jag verkligen all den kunskap?), jag läser litteratur på engelska(Istället för att slänga den i huvudet på någon och skrika "F*********N vad jag hatar den JLA boken") och jag funderar på att åka utomlands om ett år. (Tanzania kanske? Polen? Grekland? Island? Så många val, så många val..) Detta är något som jag inte funderat på förrän när jag började med strattera.



Om jag blir en fungerande människa på grund av en liten tablett så tar jag den även om jag hatar medicin.



Annars hade jag antagligen varit död vid det här laget på grund av min historia.



Men det är väl inget personen förstår och jag har ingen lust att berätta hela min historia för denne*

2008-09-12 @ 15:59:49
Micaela har skrivit detta:

och ja, jag skrev jävla boken. inte JLA som kom upp nu.

2008-09-12 @ 16:00:49
Mikael har skrivit detta:

6 år sedan så sökte jag för kronisk PTSD, som beror på att jag levde under dödshot under hela min uppväxt. Även om jag var väl medveten om vad som felades mig, så gav jag psykiatrin en chans. Nu 6 år senare så har det inte hänt någonting förutom att på pappret så har jag Adhd vilket är en diagnos som saknar grund på det sätt dom påstår att adhd äro. Sen så hade jag 3 extra bokstäver som tydligen kommer med på köpet, UNS=Bipolär=Manodeppressiv. Till skillnad från adhd så är MD ganska klarlagd och uppenbar. Det tog mig faktiskt 1.5år innan jag började syna mina papper jag fått av dom vilket kanske var slarvit, men men.



Det här att du käkar endast 18mg tycker jag är märkligt, du har nog lägsta dosen av alla i sverige. 60-100mg är vad den brukar vara på. Och vet du, jag blandade ihop dig med en annan dam. Hon knaprar 78mg, och var hur trippad som helst. Inte för att det gör någon skillnad nu ändå.



Ta det här på vilket sätt du vill. Jag har zappat igenom så många adhd bloggar, övervägande delen är självmords benägna tjejer mellan 16-22år, som är så nertryckta i skorna av psykiatrin dom bara kan bli. Jag pallar inte läsa ikapp mig på din, det här intresserar mig inte mycket längre, just diagnos modellen adhd.



Innan jag hade läst just det här,



ochorganisation/ADHD20010520rev.pdf" rel="nofollow">http://www.orebroll.se/upload/Barncentrum/Dokument/Praktikochorganisation/ADHD20010520rev.pdf



så körde jag på samma linje som dig. Men när inte ens läkare som socialstyrelsen anlitar hittar dom påstådda bristerna så vad ska man tro? Jag tror inte riktigt du har kopplat vad jag har sagt. Det som har stört mig är att psykiatrin anser att "Vårat" uppförande är felaktigt, men dom kan inte presentera ett uppförande som är rätt och riktigt. Hur kan dom då få det till fel? Det verkar som den mesta forskning är gjord på kids.



Det här att majoriteten har IQ 90 undrar jag vad dom grundar i. Testa själv, en grunka om det bara, sifferkombon man ska komma ihåg och upprepa påverkar inte resultatet i stort.



Om det nu ligger till så att du åxå är genetiskt moddad så fungerar ditt minne annorlunda, sannolikt så sorterar och spar du siffror i 10-100tal, det är ju himla svårt när en psyknisse sitter och hattar från ental i följd om man inte är medveten om detta. När jag kom på detta så hade jag tydligen överlägset resultat?? Och just det här är ju det klassiska felet alla gör, att man inte kommer ihåg mer än 2-4 siffror osv. Just deras modifierade "Du är knäpp IQ test" är fel utformat.

Snitt är ca 100, förmodligen så har du mellan 110-120.



http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html



Sen så skiljer sig dom aktiva delarna neurologiskt för oss. Under inlärning så är inte verbala områderna påkopplade. Vi läser till oss mesta kunskapen istället, eller lär oss praktiskt genom iaktagelse. Muntliga instruktioner är inte riktigt våran gebit. Det är sannolikt det här som gör oss stressade, när det är ljud omkring en samtidigt man ska plugga el vara koncentrerad. Istället så behöver vi inte hålla på att nöta in det i huvudet, utan det vi läser sitter nog på en gång.



Socialt så fungerar vi med andra spelregler. Vi är ju väldigt mobila när vi snackar och lyssnar på någon, så det fungerar inte att sitta still. Vi har väldigt snabbt tänkande, och snackar utan problem om 3 saker samtidigt.



Osv bla bla...



Just för kidsen. Barnläkare och andra läkare har ansett och sagt till mig att det är väldigt cyniskt av psykiatrin att medicinera för att det är kostnads mässigt bäst. Istället för att ändra skol miljö och utbilda lärare i annan utlärning.



Mina 3 kids är väldigt lika mig i hur dom fungerar, vilket beror på det genetiska material. Mina 2 stora har kunskaper som ligger 3-4 år över snittet, och äldsta dottern har MVG all over.



Här är lite intressant om sådant som jag fick av en lustig grabbis.



AVHLEB080417TOTAL.pdf" rel="nofollow">http://www.synvillan.net/Lasse/AVHLEB080417TOTAL.pdf



Den enda skillnad jag vet om, gentemot andra med adhd som vuxna, är att jag har PTSD. Vilket gör att jag är väldigt bra på att läsa min omgivning, ansiktsutryck, speciellt hotfulla och aggressiva personer. Just med det här så finns det inget possitivt, men det har alternativt möjlig gjort att jag sett lite annorlunda på adhd diagnosen.



Det som är konstaterat är att det är en viss skillnad i främre cortex. Sen så är det alternativt så att vi använder höger hjärnhalva mer på ett annat sett, liknande Savanter. Och andra delar är aktiva neurologiskt när vi lär oss nya grejjer. Och vi äro väldigt kreativa och fantasifulla, samtidigt som vi kan pula med det mest enformiga tänkbara under en längre stund, eftersom hjärnan är ute på hajk. Just dom här grunkerna har ju både för och nackdelar beroende situation. Jag anser att fördelarna är betydlig fler.



Att jag skulle ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder för att jag fungerar effektiva på vissa sätt än 90% tycker jag är lite missvisande.



Varför jag krångla till komentar funktionen är för att jag inte har något större intresse att ha någon diskution på min cyberhörna om just Adhd, som jag anser idag är en stor bluff. Att vi fungerar annorlunda är ju givet.



Pga att dom fantiserar ihop våran historia utan grund. Evolutions teorin är så bristfällig att den inte håller. Fysik, rödförskjutning med ljuset som används att faställa ålder på solsystemet och universum är så bristfällig att den inte stämmer. Bigbang är en saga. Arkeologin kan inte tidsdatera någonting med säkerhet, förutom dom sista 100åren. Sannolikt så började männen att styra för ca 6000 år sedan, vilket ledde till dagsläget. Det hade gått bra att samsas 350.000 år innan vilket är lustigt. Säkert pga detta har vi dagens monoteistiska religioner. Och manliga arkeologer letar febrilt på tecken att det är grabsen som styrt hela tiden, och dom hittar på en massa strunt utan grund. Du får ju ursäkta, men dom här grejjerna och lite till intresserar mig betydligt mer idag än en bluff diagnos. Så, sure, jag har helt fel i allt jag säger, och du äger på detta. ÄR det ok om vi lämnar det vi det här? Jag har inte riktigt hajjat vad du är sur om. Jag går på personer och ifrågasätter deras omdömme när dom säger att du är en knäppis som är korkad. Jag har tänkt att resna bort allt om Adhd på min cyberhörna, men inte pallat. Varsågod att kommentera allt, men helst inte om det som e skrivet om adhd som ligger och skräpar.



Det närmaste hittills jag läst som verkar mest logiskt tillsammans med det faktum att det är genetiskt äro det här, all fakta som finns, och med tanke på hur vi fungerar socialt. Om det stämmer kan inte jag svara på, men jag anser att det är mer sannolikt psykiatrins klisterlapp på oss.



http://www.rdos.net/sv/neanderoid.htm



2008-09-12 @ 16:04:02
http://mikael660.bloggspace.se/home/ är min hemadress
vivan har skrivit detta:

Oj,jag vet inte vad jag skall skriva...efter allt som svarats..vet bara att många så kallade bokstavsbarn har ett helvete både före och efter att de fått diagnos...tycker inte att samhället (vi)

tar det ansvar de borde göra...

Ingen med dessa diagnoser kan rå för det...de måste oftast bara gilla läget...hm....hejar ialla fall på dig...kör hårt...på dem bara...

Ha en skön helg vännen...kramiz:)

2008-09-12 @ 16:24:18
http://vwellermo.blogg.se/ är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

Jaaa, Majsan, jag beundrar att du orkar lägga energi på någon som uppenbarligen är helt okunnig om ämnet.

Adhd är ingen psykiatrisk diagnos, det är en NEUROpsykiatrisk diagnos. Visst kan vi oxå drabbas av psykiska sjukdomar, men att tro att manodepressivitet mm kommer med på köpet... Adhd kan inte BEHANDLAS med terapi, däremot kan man hitta lösningar och sätt att hantera situationer.

O ja jag är en kvinna som knaprar 72 mg men har aldrig någonsin känt mig påverkad... Däremot kan jag då koncentrera mig, även på det som inte intresserar mig men kanske är nödvändigt.Michael verkar ha glömt att dosen söndras ut under 12 timmar, vilket gör att man är ännu längre ifrån en missbrukares dos. Jag tycker oxå att han ska ta reda på hur man ställer en adhd diagnos, och hur tydliga resultat det ska vara för att man ska få diagnosen. Och hans barn presterar bra i skolan... adhd har ingenting med begåvning att göra, däremot är skillnaden mellan koncentration/uppmärksamhet och övrig begåvning väldigt stor, det är det som skapar problemen.... ja, jag lärde mig läsa och skriva när jag var tre år och har 127 i IQ (för övr används inte det begreppet längre och normalt är 100, inte 90)... kan jag inte ha adhd då?

Jaha, där gick jag visst igång igen...;-)

2008-09-12 @ 16:31:57
majsan67 har skrivit detta:

Men MIkael, jag är inte SUR. Jag har en annan åsikt bara, det betyder inte per automatik att jag är sur, faktiskt ;) Eller är det så för dig, att så fort någon reagerar på något du säger, så är dom sura?



Det är ingen som har sagt till mig att jag är en knäppis eller är korkad, tvärtom i så fall. Det är sorgligt om du råkat ut för människor inom psykiatrin som ansett dig vara det, jag kan bara beklaga. Men det betyder inte automatiskt mikael att ALLA har den erfarenheten, som du vill låta påskina.



Har jag missuppfattat dig att dina barn har diagnoser? Har dom fått diagnosen ADHD? Var har dom i så fall ärvt den ifrån? För PTSD är väl inte ärftligt mig veterligen....

Det är just detta Mikael, som gör att jag "tjafsar" emot dig. Att DU har haft det så under din uppväxt och sedan fått diagnosen ADHD är inte likställt med att ALLA har haft det likadant och fått fel diagnos.

Ser du inte själv att det är det du har hävdat och propagerat för, så vet inte jag vad du ser..



Sen är det så att om man har haft den uppväxt du har, så kan man högst troligt hitta npf-problematik i familjen du kommer ifrån. Har man inte insett sin problematik och hamnat i tidig missbruk så är risken överhängande att man inte kan ge sina barn en kärleksfull och harmonisk uppväxt. Det utesluter ju förstås inte att du lider av PTSD för den sakens skull, det är väl ändå mer troligt, men det utesluter heller inte ADHD. Förstår du hur jag menar??





Det där med att sortera siffror känner jag igen, sen om det är specifikt för en person med ADHD kan jag faktiskt inte svara på.

Jag fixade inte att räkna upp siffror på det testet, fick väldigt låga resultat. Men däremot så toppade jag på resultaten när man skulle komma ihåg både siffror och bokstäver blandat.

Då sorterade jag ut siffror och bokstäver i block som jag sedan kunde rabbla upp utan problem



Hjärnan är en märklig manick och fungerar på lika många olika sätt som det finns människor tror jag.

Jag har ADHD, mina bägge söner har det.

Jag och min yngsta son har svårigheter att komma ihåg det vi läser, vi behöver se och lyssna samtidigt. Däremot min äldste, kan scanna av en sida i en bok och i detalj återberätta det han läst.



Vi är olika helt enkelt, även vi med samma diagnos. Svårare än så behöver det inte vara...



Jag orkar inte kommentera hela din kommentar... men jag är fortfarande inte guds allsmäktig expert på ADHD, jag har fortfarande aldrig påstått det.

Visst kan vi lämna det därhän...

Jag hoppas du får den hjälp du vill ha och behöver.

Lycka till ;)

2008-09-12 @ 16:33:11
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

glömde en liten sak. VAR någonstans Mikael skrev jag att jag tar 18 mg concerta????

Jag skrev att 18 mg concerta innehåller 18 mg metylfenidat. Jag kanske borde ha fortsatt med dom andra doserna och beskrivit innehållet i dom.



Jag tar precis som dampmamma 72 mg, och fyller på vid behov med 10 mg på eftermiddan (Ritalin då eftersom 10 inte finns i concerta)



Jag såg plötsligt orsaken till diskussionerna. Det känns som du inte riktigt läser in vad folk egentligen menar. Vilket inte heller är helt ovanligt när det gäller ADHD ;)

2008-09-12 @ 16:38:14
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Vad menar du nu Majsan?Att man skall förstå vad folk menar? Är inte det lite överkurs:-D

2008-09-12 @ 17:33:15
majsan67 har skrivit detta:

hmmm nä du har nog rätt Ewa, vad ska nu DET vara bra för ;)

2008-09-12 @ 17:42:17
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Lillith har skrivit detta:

Jag tycker synd om dig Mikael att du inte förstår vad folk menar så då verkar det som om du måste skriva en hel avhandling till kommentar.

Jag tycker synd om dig att du inte vill lyssna till en annan infallsvinkel såsom det görs i debatt. Du verkar så arg alltid..Gör det inte ont att vara så arg?



Jag kommer inte lyssna på vad du säger. Jag tar avstånd ifrån dig eftersom du lyssnar inte på vad folk säger och du tar bara illa upp. Jag gissar att du kallar Majsan korkad också i din kommentar. Är det verkligen snällt? Är inte det en förolämpning?



Bra att du tar bort allt om adhd. Skriv inte om sånt som du inte vet.. Här hos Majsan hittar du bara hennes vardag och hennes ord. Det är aldrig någonsin som jag sett henne skriva något som hon inte kan påvisa utan källa. Har du ens läst hennes inlägg? Jag tror inte det.



Förstå en sak för sista gången, förstå den här meningen om det är det enda du vill förstå.



VI är inga experter inom adhd. VI kan INTE allt om adhd. MEN vi kämpar FÖR att få ETT liv!

2008-09-12 @ 18:09:48
Juman har skrivit detta:

Här har det gått hett till ser jag :-)

Du undrade om min medicinering, jag äter Concerta och har ställt in dosen på 72 mg.. Har lite skumma grejer med hjärtklappning och trötthet emellanåt men på mottagningen säger hon att d inte är någon fara... Bättre människa har jag blivit men fått andra symtom istället.. :-P

Vilka är dina mest framträdande symtom och hur mådde du på medicinen från början? Hur mår du nu?

2008-09-12 @ 18:29:54
http://juman.blogg.se/ är min hemadress
Börje har skrivit detta:

Jösses... Det var nog det mest skruvade jag läst på länge :-D Det är nog egentligen inte adhd-problematik som råder där...



Ska jag tröcka på knappa då nu ra?

2008-09-12 @ 21:29:20
http://www.borjefrylmark.se/pakkath är min hemadress
XONX har skrivit detta:

Trevligt :P

2008-09-12 @ 22:57:28
http://xonx.blogg.se/ är min hemadress
belinda har skrivit detta:

Oj, vilken kämpa du är! beundransvärt!

2008-09-13 @ 09:21:18
http://misstricky.blogg.se/ är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

Fan va bra du e på att sluta röka... hur gör man??



Mikael, suck, långtifrån alla med adhd kommer inte från missbruksmiljöer och våldsamma hem. Har vi oxå ptsd?



Och ditt exempel om Hitler, dina slutsatser är helt lysande! Om en sinnessjuk man med storhetsvansinne missbrukar amfetamin...

Ja, nu förstår jag ju att jag omedelbart måste sluta medicinera med concerta!

Annars kommer jag ju att invadera andra länder, skaffa en fånig mustach,gasa människor som inte tycker som jag för att sedan ta livet av mig i en bunker.

2008-09-13 @ 11:59:25
Klotterplanket har skrivit detta:

Hejsan Majsan!

Detta vart en intressant läsning, både inlägget och kommentarerna. Tänkte jag skulle inflika en sak, bara...Att oavsett funktionshindret så har vi också personligheter ;-) plus att könen beteer sig olika i sina funktionshinder, båda kan ha diagnosen AS eller ADHD, som det handlar mest om här...men beteer sig inte alls lika pga. kön och personlighet!



Detta är bara min åsikt! och den var riktad till alla, sedan började jag faktiskt tänka AS, just om Mikaeln som skriver här, känner igen min dotter i detta att "missförstå" både vad hon hör och läser. Att hon inte tar in allt som sägs eller läser så noga, missar HELHETEN!



Bara min tanke...

Annars hoppas jag att du har en underbar helg!!!

2008-09-13 @ 14:13:52
http://klotterplanket.pitea.riksnet.se/ är min hemadress
Mikael har skrivit detta:

Självklart så har dampmamma rätt i att det var lite överdrivet så att det vart korkat.



Jo, det är ju ganska så tydliga skillnader mellan grabbisar och tjejisar. Sen att gränserna i damp gruppen på 10% med adhd, as, autism osv. Just dom här 2 sakerna talar emot psykiatrin.



Skulle det handla om ett genetiskt arv som är en kvarleva och är precis som det ska vara. Så är det lättare att förklara, typ förklara våran grupp med beteende etc otroligt ingående och träffande.



Det här slog mig för en stund sedan. Om det är så att vi har i vårat genetiska arv att vi har under en lång tid, 50-100.000år använt oss av prestations höjande så förklarar det ju varför man är så trögstartad, samt har en väldigt fin resistens emot biverkningar vid nertrappning av amfetamin, som får den andra gruppen på 90% att tro att dom dör om 3 minuter.



Såna här saker som att västvärlds män har en ensym som reducerar dåliga biverkningar av alkohol. Skulle det visa sig möjligt att isolera den funktion som gör att vi inte påverkas psykiskt lika allvarligt. Och att det är därför vi är så sömniga hela bunten, pga vårat dna har vant sig att gå på sparlåga utan uppåt krut. Så är det en liten bekräftelse. Jag hajjar varför folk gillar concerta, det är instant Kaffe som kickstartar en.



Nåja

2008-09-13 @ 15:18:45
http://mikael660.bloggspace.se/home/ är min hemadress
D-tanten har skrivit detta:

Kära Mikael jag tycker så fruktansvärt synd om dig så det värker i mitt hjärta när jag läser dina kommentarer härinne. Att hjärnan snurrar i våldsamma spasmer och fort kan vi inte tvivla på när det gäller dig. Du producerar en hel massa ord som du ser som en klar logik men sanningen är att ingen fattar ett dugg av vad du menar egentligen. Sedan är det i ärlighetens namn så att var du så kunnig och duktig som du beskriver dig själv så hade du funnits med i topparna på det ena eller andra lägret. Men jag tror att när du kommer igång så är det så att folk klappar dig på axeln och tycker du är klok och duktig för att få stopp på dig för jag gissar att du kan hålla på hela natten om det behövs. Så kära Mikael ödsla kraft på att lösa världsfreden eller svälten det är frågor som kan behöva ett så våldsamt engagemang som det du ligger inne med. Rikta denna enorma energi på något som kan leda någon vart. För att bara tjafsa på som du gör att du anser att vi härinne och resten av världen skall lyssna på dig och för att visa att du har rätt leder ingen vart. Vet inte hur resten uppfattar dig men hos mig värker hjärtat av medlidande för dig.

2008-09-13 @ 17:19:42
Lillith har skrivit detta:

Jag gråter av medlidande Mikael. För du skriver så förvirrat att jag verkligen inte förstår vad du menar. Jag förstår inte vad det är du skriver.. Det är så synd att jag inte gör det för jag vet hur det känns att säga en massa saker och tro att människor lyssnar. Men sen så upptäcker jag att de inte lyssnar på mig, de i själva verket skrattar åt mig.



Jag gråter Mikael, för jag känner igen mig. Men något jag inte är, det är att jag inte är korkad. Jag har haft den turen att inte blivit kallad korkad. Men en dag kanske det kommer men slår jag dom på käften. För ingen kallar mig korkad, ingen människa korkad.



Det finns inga korkade människor, bara smått förrvirrade

2008-09-13 @ 18:12:33
Lillith har skrivit detta:

Inse en sak för sista gången förresten.



Jag lyssnar endast på mig själv och vad jag tror är riktigt. Jag lyssnar verkligen inte på Majsan i alla lägen! Jag går min egen väg och jag gör mina val. Jag anser att du misstolkar minas och andra ord! Du läser inte vad vi skriver men det verkar som om du begär att vi ska läsa vad du skriver. Dessutom när du missförstår vad jag skriver så tröttnar man på att försöka förklara.



Du tror att du har rätt i allt, så tolkar jag det. Fine. Jag lyssnar inte på dig eftersom DU inte lyssnar på mig.

2008-09-13 @ 18:26:33
majsan67 har skrivit detta:

Dampmamma:

Svaret blir att drabbas av en gastkramande dödsångest :( Det var vad som hände, jag vill aldrig uppleva det igen. Det är det som driver mig framåt.

Jag måste nog flytta härifrån om du inte slutar med din concerta, inte sjutton vågar jag bo i närheten då när du ska börja släppa ut gaser o ha dig... huuva...



Kanske är det så, att många som har fått ADHD-diagnos verkligen inte har ADHD, eller kanske är det inte så. Vem har rätten att avgöra vilket?

Med tanke på dom tester som görs vid en utredning så är det föga troligt att man får diagnos om det rör sig om annat.

Jag hävdar dock fortfarande, att det finns en bakomliggande orsak till dessa föräldrars missbruk, man börjar inte plötsligt missbruka bara för att "Man känner för det". Det är alltså helt troligt att dessa föräldrars missbruk bottnar i en obehandlad ADHD. Att då sedan barnet får en sådan diagnos är i det fallet inte så konstigt då det är 70% ärftlighet. Det utesluter naturligtvis inte behovet av terapi för de trauman som barnet utsatts för under uppväxten. En kombination av medicinering, psykoterapi och KBT vore väl då ganska optimalt ;)



Jag får inte en kick av concerta, vad gör jag för fel??? Jag kan inte ta mer än jag redan tar, för då blir jag trött,,,, precis så trött jag är utan dom, kan någon förklara det???



2008-09-13 @ 22:15:09
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Farbror Thure har skrivit detta:

En hälsning till Mikael från oss allihop tror jag



oSnc" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=GYDLeZoSnc

2008-09-13 @ 23:07:42
Mikael har skrivit detta:

Lustiga kommentarer tackar jag för fniss. Såna är hopplösa på mig :) som att kasta en hink vatten i havet.



Självklart så hajjar jag att det är svårt att förmedla en helhetsbild bland kommentarer. Jag jobbar på en lite bättre helhets bild.



Jätte snälla nu då, det under får ni gärna bara läsa rakt av och specifikt om ni vet vad ni och eran partner har för ursprung.

Som sagt, spela roll vad vi kallar oss. En lite fråga.



Har någon sida i eran släkt Finskt, samiskt, östeuropeiskt, irlänskt, spanskt, kurdiskt, iranskt påbrå? Det jag har på känn är att det saknas lite släktforskning och val av partner forskning.



Jag tippar på att hela bunten av er har släkt ursprungligen endast där efrån. Sen så har ni kids med en person som har liknande ursprung, och båda föräldrarna är väldans måna om kidsen och familj, och har en liten bekantskaps krets. Alla anser att gruppens välbefinnande kommer först, är hänsynsfulla och låter folk ha sitt utrymme. Det är just mina grupp egenskaper som gör att jag inte kan låta bli att kommentera vidare här, plus att jag ignorerar påhopp. Igrund så är vi nog otroligt gämnställda i våran grupp, även om det blir konflikter pga inactivitet och missförstånd pga det här.



Jag tror att skräpgener från 90% gruppen har kommit in i våran 10% grupp. Dom sista 25000 åren så har säkert våran relativt homogena grupp blivit behandlad på samma sätt som du och jag blir i dag av 90% gruppen. Dom sista 3000 åren så kan man bekräfta det rakt egenom av historiska skrifter.



1940 talet så svälte dom personer till döds i psykiatri instutitioner. 1960 Så var det tortyr med el som gällde. Säkerligen så har dom flesta av oss jobb som man rör på sig, och med andra människor.



Är det så att våran 10% grupp undermedvetet särskilljer sig från 90% gruppen frivilligt så är det mer logiskt för att våra gener är skälet till varför vi lever och fungerar på ett annat sätt än 90% gruppen.

2008-09-13 @ 23:42:55
http://mikael660.bloggspace.se/home/ är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

Ja vad ska jag säga Mikael, du blir mer och mer förvirrande. Kanske dags för din medicin?

2008-09-14 @ 09:47:50
Ewa S har skrivit detta:

Instämmer helt enkelt med dampmamma

2008-09-14 @ 12:43:25
Fru Pusselbit har skrivit detta:

Det enda jag kan säga i allt är att både min man och min systerson + en väninna till mig har fått ett helt annat liv, sedan de började käka Concerta. Min man kan strukturera upp dagen på ett helt annat sätt, min systerson klarar av skolarbetet utan att hamna i storbråk hela tiden och min väninna mår otroligt mycket bättre nuförtiden!! (De har alla diagnosen ADHD)

2008-09-15 @ 13:45:10
http://pusselbitarna.blogspot.com är min hemadress
Mikael har skrivit detta:

Well mina vänner. Med tanke på att det har varit menings skiljaktigheter här då. Jag har lagt ut en hyfsad bild av vad jag har menat nu på min blogg nu när den har börjat fungera igen.



Min uppfattning om våran grupp är kanske inte likadan som många andras då. Men till skillnad från andra teorin om oss, så stödjer sig min modell (som jag assistar med att utveckla tillsammans med andra) ganska så ingående i arkeologi, historia, genetik och en rad andra områden, samt med konkreta bevis.



Likheten med neurologin är att det är genetiskt, vilket är det enda dom bekräftat istortsätt. Sen att vi skiljer oss från mängden.



Faktumet att Concerta produkter fungerar på oss kvarstår. Sen kan jag förklara varför dom gör det åxå på ett kanske lite mer ingående sätt men men.



Det som skiljer det jag och vissa andra forskare etc säger i motsatts till psykiatrin är att våran grupp är inte resultatet av en hjärnskada eller negativ avvikelse. Vilket jag anser är ett väldigt självdestruktiv och felaktigt sätt att se sig själv med, speciellt om det absolut inte handlar om det.



Även om många här har verkat trott att jag tagit det jag säger ur mössan, påstår att vi inte finns osv, jag kan ha missuppfattat det åxåx lol, men what ever.



Grejjen är ju så enkel att jag försäker förklara att psykiatrin har absolut inget att stödja sig i vetenskapligt.



Och på samma gång så stöds mina åsikter och den här teorin i en uppsjö av fakta och forskning inom flertal vetenskapliga områden.



Hur som helst så. Vi och våra kids är i en genetiskt grupp som skiljer sig ifrån 80% av befolkningen. Om man ser till vår egen grupp, och umgänge sins emellan oss så är vi varken avvikande eller sjuka på något sätt, snarare tvärtom. Om man har våran etik och moral som norm, så blir en större del av 80%gruppen kategoriserade som psykopater vilket förklarar varför vi visar stor ovilja att ha göra med dom, samt att vi mår så pass dåligt av dom.



Jag tycker det är tragiskt att många inte orkar säga ifrån längre, säga ifrån till dessa typer inom psykiatrin som kallar oss och våra kids för jobbiga, knepiga och bara är till besvär, vi är överflödiga för samhället som helthet och är trasiga produkter som endast kan långtids sjukas.



Saken äro att, mer närmare sanningen är att det är våran minoritets grupp som har svarat för mesta av mänsklig utveckling dom sista 25.000åren, kreativitet, intuition, uppfinningsrikedom osv. Att vi framställs som hjärnskadade är så enkelt för att dom verkligen tycker illa om oss, det här finns det över 3000års bevis på. Och bara i Sverige så finns det bevis på omfattande övergrepp på våran grupp under 80år minst, som lett till dödsfall, tvångs sterilisering och marginalisering. Folk får ju ta det här på vilket sätt dom vill, men jag klassifiserar 80% gruppen som ohyra, skadedjur, virus etc och vill inte ha någonting att göra med dom, sen tycker jag det är synd att många personer inom min grupp lyssnar och tror på deras gojja.



Här är sista om det här som jag droppar inne hos dig, och enda skälet är för att vi har med största sannolikhet samma ursprung och är mer besläktade än du kan ana. Sen får ju var och än ta ställning i vad dom anser själva.



Åjo, jag tog bort kommentar bekräftelsen på min blogg ett par dagar efter. Eftersom jag knapp kom in på min blogg så ville jag inte ha grunker liggande som kunde vara vad som helst om jag inte kom in på bloggen själv.



Tjing och hörs damen.

2008-09-18 @ 17:38:07
http://mikael660.bloggspace.se/home/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen