Majsan startade världsomfattande studie

Japp, så står det på löpsedeln snart... tja... i alla fall i majsan67.blogg´s löpsedel, och det är väl gott som något.

Nu har jag satt griller i huvet på apoteket. Anmälde mig till rökavvänjningsprogrammet där, och idag ringde jag upp dom, då dom inte fått tag på mig, har ju liksom varit lite buzy....

Eftersom denna fråga hur nikotin påverkar centrala nervsystemet , vid samtidig användning av centralstimulerande mediciner faktiskt måste ha ett svar, så var det mest det jag pratade om.
Konstiga dampfolk som ringer och ställer helt omöjliga frågor som nomalt funtade människor inte ens drömt om på natten..... alltså nä, det hade dom iiingen aning om. Faktiskt inte heller att nikotin höjde dopamin-nivån.

Jag blev då snabbt kopplad till en farmaceuft (eller hur fanken de nu stavas... med p va? har för mig de, kunde ju slå upp det men det orkar jag inte, och så var det just inte det som va frågan här... suuck)

I alle fall.... men frågan var alldeles för komplicerad även för denna person ;)

Saken är den, att skillnaden mot tidigare gånger jag försökt sluta är så påtaglig så jag MÅSTE bara få veta.
Att ens en gång ha kraft att ringa ett sånt här samtal är inte vanligt förekommande, inte heller att jag verkligen tar mig för att ringa skolverket som jag också gjort, TROTS att jag var helt slut efter förmiddans möte. (alltså att orka ringa såna samtal på eftermiddagen brukar oftas bara stanna vid tanken, och en efterföljande suck)

Jag känner mig helt övertygad om, att min dopamin-nivå är på väg till den nivån jag behöver med hjälp av concertan, nu när inte nikotinet trissar upp den.

Så nu har då frågan skickats vidare, till forskare som enbart arbetar med mediciners och drogers påverkan på människan. Så jag får väl återkomma med svar på denna världsomfattande upptäckt.
Och glöm nu för guds skull inte bort, att det var JAG, majsan som upptäckte detta alldeles själv.
Nu vet jag vad jag ska bli när jag blir stor, professor.... minsann *näsan i vädret* för jag är så smaaaaart.


Måste hänga en bandspelare runt halsen då ideérna far med ljusets hastighet. YEEEES, min ADHD har fått fritt utlopp...
Jag kvalar numer in i den enda formen ADHD typ 1 som finns... enligt mik...*harkel*.. 66... *harkel* , ja ni vet ;)




Fick ganska snabbt samtal från någon som jag trodde skulle ha ett svar till mig. Men njeeet, ja egentligen är det ju inte så himla konstigt faktiskt eftersom det var JAG som kom på det, hur skulle dom då kunna veta ;)
Men en liiiten förklaring fick jag. Rökningen hämmar upptagningen av concerta. När man slutar tillföra nikotin så blir hjärnan mer mottaglig, och dopaminreceptorerna ges bättre utrymme.

Hon tyckte det var väldigt intressant, och tyckte jag skulle lyfta detta hos min läkare nästa gång. Jag var på vippen att säga att hon knappt vet vad ADHD är, så det lär väl vara föga värt.
Men jag är inte nöjd med detta. Nån jädra forskare måste det ju finnas som kan ha en djupare och mer vetenskaplig förklaring. Annars får jag väl själv starta en forskningsstudie i ämnet... jag är ju liksom professor nu ;)

På återhörande

Alla dunderkommentarer
Jenette har skrivit detta:

Mmm, precis det kostar för mycket att låta taxin gå flera turer...

Du är ju faktiskt SUPERsmart!!

Det där borde du verkligen få uppkollat, kanske du har brutit igenom något jätteviktigt inom forskningen :)

Och förresten även om det inte skulle vara så, så låter det ju väldigt trovärdigt, och bara en sådan sak.....

jayne har skrivit detta:

ha ha ha ha....JA!!!!

Vet du, detta måste vara ännu ett ADHD drag... att man måste få veta, att man inte kan rycka på axlarna och bara säga.. jaha nej...det visst ni inte..eh ok. Utan man bara måååååste få veta.

Alla forskare ADHD..njej...för sen ska man ju ha koncentrationen och kunna hålla fokus..skriva ner och ja...där är ADHD:aren redan iväg i nya tankebanor.

Bra jobbat..spännade att få veta mer om!!

Sonen... hu... ja.... förstår din oro... hujedamej!

Ska prata med maken ikväll..och sen kontakta juristen...Min syster (som är akademiker) sa att NU har du fått skolan att jobba... det är DET rektorn vill säga.. att DU hade rätt i att lärarna gör som de vill...osv... HM... ja... men VAD ska hända med oss...precis som du skrev.

HUR ska detta hjälpa min son???

Nå... skolan håller en i liv... farligt nära väggen bara ibland.. tur jag kan gå baklänges.

Ha det

2008-09-10 @ 14:35:25
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
A har skrivit detta:

Haha... Nej, inte direkt brännmärke. Men flammigt rött märke i huden... Som giraffhud typ =/ Hehe... Ja, kanske skulle försöka få ut på försäkringen ;) För det är inte fint =)



Ha det gott.....

2008-09-10 @ 14:38:03
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Ja!Jaaa du e bäst! Glöm inte oss gamla vänner bara som hade en liiten blygsam andel i dina fantastiska upptäckter:-D

2008-09-10 @ 15:25:59
Micaela har skrivit detta:

Du ve.. jag kan ju alltid ansöka om att få skriva en forskaravhandling på det.. Men det tar ett par år. heh. eller rätt många.. ;P

2008-09-10 @ 16:52:42
Soffie har skrivit detta:

hinner ej skriva nåt speciellt idag,

har för mycket nu att göra!!

hoppas du får en bra kväll!!

2008-09-10 @ 19:09:30
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
Klotterplanket - Mia har skrivit detta:

Ja, du...ibland blir det bara för mycket saker på en gång, fast allt var så bra och jag kände att tilliten till skolan var på väg tillbaka, dottern mår bra i skolan, assistenten funkar osv. då dimper ett brev ner från förra Rektorn med en anmälan om ej fullgjord skolplikt suck allt negativt kom tillbaka och så ska man orka igen kämpa och skriva, skriva, kommentera och bråka...med allt och alla myndigheter...Varför???



bläääää för allt ibland...Spännade förresten att du kom på detta med nikotinets effekter...Hoppas du kan sluta röka i allafall...//Mia

2008-09-10 @ 19:28:22
http://klotterplanket.pitea.riksnet.se är min hemadress
Ulla har skrivit detta:

Professor Majsan hmmm ja, det låter inte så tokigt L Vi kompetensutvecklar oss i genus på arbetet och vad jag förstått så är många mediciner testade utifrån mannen som norm. Vad händer med oss kvinnor när vi får fel dos medicin?

2008-09-10 @ 19:32:29
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

micaela: jamen nu vet jag ju precis, du får vara min sekreterare. För du vet att professorer dom har inte näsa för de där med att skriva. Eller får man använda dator när man forskar ???

2008-09-10 @ 21:49:10
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Inte vanliga professorer men du är ju ändå professor Majsan faktiskt så du måste faktiskt få det tycker faktiskt jag:-D

2008-09-10 @ 21:57:28
Mikael har skrivit detta:

Du påstår att jag vilseleder andra, men jag tycker det är konstigt att du anser dig vara en adhd expert, eftersom du inte verkar ha läst mycket om det. Du vägrar att ta till det forsknings resultat, eller att andra har en annan syn på "adhd" än du själv. Om du kan hejda dig med förolämpningar, så har jag tänk att ta reda på varför jag och resterande passerar igenom en diagnos modell som bara är fiktiv helt utan grund. Du för gärna delge mig dina kunskaper i det här, jag har aldrig sagt att jag är allsvetande, eller har mest rätt av alla som du påstår att du har. Om du väljer att ha blint förtroende för psykiatri och att inte ifrågasätta alls så är det ok för mig.



När man läser om amfetaminbruk under längre tid så står det ganska klart att det blir motsatt effekt. Det slutar med att man är ganska förvirrad, aggressiv och tar dålig beslut. Jag vet inte hur länge du har käkat concerta, men gränsen ligger mellan 3-6år, vad ska du göra sen? Eftersom concerta är en drog så måste man successivt trappa upp den eftersom kroppen anpassar sig också.



I Sverige så har vi generella begreppet Damp där alla bokstavsdiagnoser går under. Men vi använder inte damp modellen att ställa diagnoser. Utan blandar DSM med ICD systemen. Under Damp så har vi Adhd/Add/ osv, det är rena snårskogen. Det här att du säger att det bara finns adhd typ 1, förstår du inte att skämtet blir på din egen bekostnad?



Det enda som är bekräftat i dag är att en ca 10% grupp i samhället får liknande problem, pga lite varierande skäl. Idag så heter det adhd, om man får 8 rätt av 14 hos tokdoktorn, sen spelar det ingen roll vilka rätt man ska ha. Eftersom det finns säkert 4-5 olika grupper i 10% gruppen så är det väl där det landar, sen så brukar dom smyga in schitsofreni och manodeppressiv som under diagnos. Det går lixom hand i hand med adhd diagnosen.





Nästan alla inom psykiatri, medicin och neurologforskning anser att man får bäst resultat av kognitiv terapi. Det enda skäl till att man kör amfetamin i 5% av befolkningen är för att det är billigare. Det må vara så att du är nöjd med din diagnos men det behöver ju inte vara så för resterande av världen.



Det enda du hittills har varit är offensiv, förolämpande och vägrat ta till dig något. Det misstag som alla verkar göra är att dom tror att just deras adhd benämning, även jag tidigare, är det som är adhd. Sen så trodde jag att en stor del av kidsen led av PTSD som dom införlivat i adhd begreppet.



Mellan 1941-43 så var sverige ledande i dödsfall på "psyk" istutitioner, vi slog tyskland överlägset. Sen EL behandlingen som var så lysande, tvångs sterileseringar osv, det är samma kategori av människor som satt en etikett på dig. Vetenskapligt så har dom absolut inget som stödjer dom.



Jag intresserar mig för det som är sannolikast. En del i adhd begreppet fungerar som dom gör pga DNA. Lika lite som att det är en psykisk sjukdom att ha 2 armar så är det att fungera på mitt sätt. Men det kan vara så att du har rätt, och kan förklara för hur dom normala fungerar, det är varken du eller jag som är normala då, men men.



Sen så, du har fel med mediciner åxå, gå in på Fass, eller ring sjukvårds rådgivningen. Det som undanhålls är att en förhöjd seratonin nivå tillsammans med concerta/amfetamin kan leda till döden. Och medtanke på att Skitz och mano behandlas med seratonin preparat så... Concerta är klassifiserat som narkotika preparat. Vilket inte zoloft eller lyrika är. Bara för att någon bestämmer sig att jorden är platt så betyder det inte att det stämmer.

2008-09-12 @ 01:39:40
http://mikael660.bloggspace.se/home/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen