Hur är en välfungerande människa??

Vem är välfungerande? Du , jag?
Blir så förtvivlad återigen, när någon som kämpar för att överleva sin vardag får höra "du har väl inga problem, du som är så välfungerande"

Jag läser hos
Miccan hur hon kämpar med sina svårigheter, kämpar med att vara en del i samhället, kämpar för sina rättigheter, men också hur hon kämpar för sina skyldigheter såsom att göra rätt för sig och följa dom regler som finns.
Att då få höra att man väl inte har problem, och är välfungerande är värre än ett slag i ansiktet.

Jag tror ingen vill byta med vare sig mig eller Miccan, inte ens för en dag. Men om det skulle gå att byta liv för en dag, så skulle jag se till att det infördes i lagen att alla ska byta liv med någon som har npf. Då skulle vi snabbt få en helt annan förståelse.
Även om det kräver enormt mycket extra, som energi, planering, struktur i mitt liv, så vill jag ändå inte byta mig/mitt liv mot någon annan.
Det är skitjobbigt rätt ofta, men jag vågar lova att det också är mycket roligare ;)

Så frågan är, VAD är välfungerande, VEM är välfungerande, och VEM har rätten att avgöra vem som är det?
Dom som säger till oss att vi väl inte har några problem, har inte en aning om hur mycket energi det kostar att försöka vara just så välfungerande som samhället kräver av oss. Energi som vi behöver till annat, såsom att laga mat, handla, tvätta, städa osv, som ALLA sk välfungerande människor måste syssla med dagligen.
Men då så mycket energi går åt för oss att bara överleva, så får ofta annat stå tillbaks.

Jag är duktig på mycket, Miccan är duktig på mycket. Alla med npf är duktiga på mycket, ofta ibland duktigare på vissa saker än sk "välfungerande"!?!?!?.
Vi klarar massa saker, men kom in i vårt liv och lev med oss några dagar, innanför våra väggar.
Då tror jag inte att någon därefter säger, att jag inte har problem, och är välfungerande.

Eller vad tror ni?

Alla dunderkommentarer
Anonym har skrivit detta:

Jaaa du jag är kluven här. Å ena sidan är ni viktiga ambassadörer du och Miccan på att det går att fixa massa saker med NPF. Å andra sidan skall ni inte behöva få skit för att ni klarar saker. Ni skall inte behöva få skit för att ni kämpar och sliter för en dräglig vardag. För om det ser ut som ni klarar av vissa saker så skall ni plötsligt klara allt annat också och då har ni inga svårigheter och då finns inga diagnoser. ELLER hur tänker människor?

2008-09-03 @ 17:11:53
Ewa S har skrivit detta:

Öh mitt namn missade jag uppenbarligen att skriva

:-D

2008-09-03 @ 17:12:47
Klotterplanket - Mia har skrivit detta:

Hejsan!

Är in och läser igen, läser i fatt lite bakåt i tiden också, gillar din sajt [blog] Tycker det är bra att fler och fler med NPF skriver om det och håller med dig där att alla borde byta liv med en NPF:s liv, en dag...kanske många får en bättre förståelse då eller att det slutar vara ett funktionshinder som är tabu i många lägen att man inte pratar om det, det är ju inte synligt så sett som andra funktionshinder kan vara - blind, döv och rullstol...Samma för mig som har Fibromyalgi, svårt ibland att få folk att förstå att det gör faktiskt ont varje dag men att man lär sig leva med det!



Hoppas ni får en bra vecka!

En återkommande läsare // Mia

jayne har skrivit detta:

Hej ja du...så blir det när man kämpar så hårt...

Sonens lärare sa en gång.. han verkar ju inte ha svårt med strukturen... han har sån struktur i sin dator, med mappar och så.

Min man sa: Ja det är Jayne som fixar det...och så får sonen "hjälpa" till..men Jayne ansvarar för det.

Oj sa hon..eh jaha.. va bra då..

Ja sa jag: Du ska veta att jag inte är så här strukturerad alltid.. men här lägegr jag ner min energi o kraft...för hans skull.. för att han ska få en chans att fixa till det.



Ungefär som hon tänkte som du menar.. MEN han har ju struktur..vad klagar de för. Jag förstår dig.. jag har ingen diagnos..men jag börjar ju undra...

Jag gör mitt yttersta för sönernas skolgång..fixar o trixar.. kan sedan känna att orken bara tar slut... orkar inte hålla reda på mig själv o mina saker.. de ligger överallt.. o ingenstans. Lever icke som jag lär... hrrrm



STÅ på dej..annars gör ngn annan det.

Imorgon kommer tv program om ADHD..kl 21.00 på svt 1.

2008-09-03 @ 21:34:39
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Cassandra är en mycket fungerande människa säger de på fritids. Gå gärna in och läs vad jag skrivit på min blogg. Jag är trött och ledsen, och är nära att tappa hoppet om skolväsendet en termin innan jag själv ska vara en del av det.

2008-09-03 @ 21:42:25
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

det var en viss människa på cyber som sa så.. :( Jag ska berätta mer om allt idag. Jag har äntligen anmält mig till teatergruppen och dessutom så har jag anmält mig till en sida som skickar ut förslag till vad jag kan ha som extrajobb...

2008-09-04 @ 16:52:17
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Mammamumrik har skrivit detta:

Kloka fina Majsan

Blir gråtfärdig då jag läser. Ska försöka samla ihop mig och skriva ett eget inlägg om saken...

2008-09-07 @ 12:43:27
http://mammamumrik.wordpress.com är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen