Dopamin - nikotin

En tanke dök upp i morse när jag var på väg från dagis. Hur påverkar nikotin dopamin-nivån??
Nu hade jag ju en svag aning om att det fanns nåt samband där. Men tanken som slog mig först var om nikotinet drog ner dopaminet.

Men jag hittade info, och det var precis tvärtom. Dopaminet är 60 gånger högre hos en rökare, vilket genast förklarar varför väldigt många som har ADHD faktiskt röker. Cigaretterna blir då en "medicin", då koncentrationen ökar, stressen blir mindre osv.

Varför jag blev tvungen att kolla upp detta, är att jag denna gången reagerar tvärtom mot tidigare gånger jag försökt sluta. Denna gången är jag piggare, har väldigt nära till skratt, kreativeteten och ideérna har fått större utlopp m.m
Därför undrade jag ju då om dopaminet gick upp när jag slutade.

Istället är det tvärtom, den reduceras med hela 20%.
KAN det då vara så undrar jag, att eftersom jag äter concerta som höjer dopaminnivån, helt enkelt fått ett alldeles för högt värde av dopamin när jag samtidigt rökt, vilket fått motsatt effekt, och jag har i stället blivit tröttare och tröttare??

Jag har fått den informationen att om man får för mycket centralstimulerande så ökar istället dom symptom som det är tänkt att dämpa. Alltså man blir mer ADHD-ig... eeeh....  med för hög dos.
Innan jag började med medicinering  somnade jag i princip stående på eftermiddan. Concertan har ju hjälpt mig att hålla vakenheten, och jag har inte alls varit lika trött, men ändå orkeslös på nåt konstigt sätt.
Nu känner jag en helt annan ork på eftermiddan, och också lust att göra saker även då.
Har nikotinet då möjligen minskat effekten av concertan?

Och om det är så, vore det då inte bra om man blir upplyst om detta? Det är ju otroligt viktigt när man börjar med medicinering och samtidigt röker att veta om det kan ha något samband.

"Nikotin i lagom dos skulle kunna användas som medicin. Man har funnit att rent nikotin minskar depressioner och verkar lindra fibromyalgi (med den dova värken från C-fibrerna) och en del sjukdomar i hjärnan t.ex.Parkinson, Alzheimer m.fl.... "
Informationen hämtad
här, där man kan läsa om just nikotins påverkan på nervcellernas funktioner i dopaminsystemet.


Alla dunderkommentarer
Psyk har skrivit detta:

Intressant inlägg. Jag funderar själv på att sluta röka...som vanligt. Tack för informationen om dopamin/nikotin.

jayne har skrivit detta:

OJ.... hoppla --- ska jag börja röka då.. hi hi hi

BRA kämpat.... du är duktig...bra!!!

hur går det med sonens cyklande förresten??? Lika kul ännu???

Du....juristen... visst skickade du mej namn och så en gång...?? Har du det tillgängligt??

Kram

2008-09-10 @ 13:52:47
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Frk f har skrivit detta:

Ojojoj....jag känner igen det du beskriver. Jag har rökat väldigt mycket i mitt liv men "tvingades" sluta när jag träffade Micke(han hade själv precis slutat av hälsoskäl ch jag ville inte vara den sm förde honom ett steg närmre graven).



Då upplevde jag precis samma rus som du beskriver ch under den perioden hade jag ännu inte börjat äta concerta. Dessvärre försvann de psitiva effekterna ganska snabb, som om kroppen anpassade sig. Den tyckte väl att jag var alldeles för uppåt.

När jag sen började med concertan upplevde jag samma känsla och precis som med rökstppet balanserades piggheten och vakenheten efter ett tag.



Hade jag varit som dig hade jag fortsatt med både rökstoppetch concertan tillsvidare. Det kan ju hända att det är under en övergångsperiod. Sen kan du ta ställning till hur du ska göra.



Det är ju så att man faktiskt kan ta ledigt några dagar från concertan utan att det är skadligt. Jag har en god vän som bara äter sin concerta på arbetsdagar. På helgerna föredrar han att ha sitt vanliga adhd/add-liv.



Ibland skippar jag själv middagsdosen av samma anledning.

2008-09-11 @ 08:31:02
http://frkf.wordpress.com är min hemadress
Frk F har skrivit detta:



Min läkare sa också att man ska vara försiktig med c-vitamin eftersom det förtar effekten av koncertan.

Kanske det finns ett samband där eftersom rökare behöver betydligt mer c-vitamin än normalt?

2008-09-11 @ 08:33:23
http://frkf.wordpress.com är min hemadress
clapyPync har skrivit detta:

iphone 4S cases

2012-10-15 @ 23:01:35
Obtaidapape har skrivit detta:

Indulgence Lingerie Advised Browsing

Tamemuple har skrivit detta:

Osta kengät, saappaat ja tennarit Suomen suurimmasta nettikenkäkaupasta. nike kengät, adidas kengät ja puma kengät. Ilmainen Toimitus.
http://www.kengat.eu/

2012-12-22 @ 16:59:55
http://www.kengat.eu/ är min hemadress
WegeTenry har skrivit detta:

"Yes," replied his Cousin, "there is not such another room in Europe; it is 190 feet long by 66 wide, and proportionably high, divided into three compartments by these eight massive pillars, from which, as you perceive, spring the three domes, which are so richly ornamented, and ventilated through the centre of each."
Nike Air Foamposite PRO B Varsity Rroyal Black 624041-401

~~409~~~ Our party felt so much amused by these lively and characteristic pictures of real life among the Corinthians of the Metropolis, that all thoughts of seeking amusement out of doors appeared for the present relinquished; and Sparkle, to keep the subject alive, resumed as follows.
bred 11s

2013-01-04 @ 10:50:25
http://www.breds11s.net är min hemadress
Tamemuple har skrivit detta:

http://www.fotbollsskorbutiker.com/nhl-tr%C3%B6jor-c-77.html
NHL Tröjor - Fotbollströjor Adidas Fotbollsskor Nike Fotbollsskor NHL Tröjor Mizuno Fotbollsskor Puma Fotbollsskor Umbro Fotbollsskor
Chicago Blåckhawks
Hartford Whalers
New York Rangers
San Jose Sharks
Washington Capitals
Anaheim Ducks
Atlanta Thrashers
Boston Bruins
Buffalo Sabres
Calgary Flames
Carolina Hurricanes
Colorado Avalanche
Columbus Blue Jackets
Dallas Stars
Detroit Red Wings
Edmonton Oilers
Kanada Ishockey 2010 Olympic
Los Angeles Kings
Minnesota Wild
Montreal Canadiens
Nashville Predators
New Jersey Devils
New York Islanders
Philadelphia Flyers
Pittsburgh Penguins
Quebec Nordiques
St. Louis Blues
Tampa Bay Lightning
Toronto Maple Leafs
USA Ishockey 2010 Olympic
Vancouver Canucks

2013-01-16 @ 00:10:31
http://www.fotbollsskorbutiker.com/nhl-tr%C3%B6jor-c-77.html är min hemadress
SigPiedia har skrivit detta:

-
-
-
-
-
-
-

2013-02-17 @ 04:03:02
ckzdsksrm har skrivit detta:

???Conduct ongoing evaluations of ???
your organization plus how you tin edit plus correct organizational ミュウミュウ 靴
deficienciesIn order for a meeting to be of some measure it must include a free exchange ofideas, a agreeable leader seeks to comprehend what those who ブルガリ 香水 プールオム
are within the corporate combat field thinkMeat roasted within a ???クロエ バッグ
grill has a savor always its own plus it's so effortless to do namely it would be a disgrace for you to miss out on such a treat Health providers suggest namely people suffering from Chronic Fatigue Syndrome ought try to entire try to obtain ample restNewsletters are never the only toolau, since he シャネル no5
lives in Sydney Many agreeable employees have left their organizations to blueprint their career paths successfully with other companies (usually with their previous firm?€?s competitors) prejudiced due to this reason five hours antecedent response YourTravelClub outline YourTravelClub Traveling namely one of life's greatest adventures Nothing namely more essential to God than your happiness

mrxbazkfo har skrivit detta:

???There?€?s not such entity for a ?€?one size fits all?€? checklist is ambition take into list every plus each family?€?s unique risks, needs,plus assetsand I couldn't reserve myself from laughing Increased table turns because of faster service We ???
have laid out each cost,each tread you need to take (andthere are only three steps ahead your site is prepared onthis page: http://wwwhtm, http://www Look to online services and message boards plus chats シャネル 香水 ミニ
to talk with other Virtual Assistants operating a business This namely one of the much asset we?€?re trying to revise ???
across the nation コーチ メンズバック
merely for quickly you?€?re going to have to never only realize the importance of thorough crisis arrangement,merely to ???プラダ 財布
teach your home yourself Self effect is the degree to which you deem you?€?re competent to control what you do,plus what happens to you)Our primary theme and overriding goal namely to cater you with the right choices namely fit your needs, solve your problems

assessSleeday har skrivit detta:

モンクレール ダウン 弟子を吐き出すロロの血、全部重傷を受けたので、それ天罡北斗剣
玉お巫相柳変化正体に英を祖巫相柳、自然もできないかについて、清明、理解力がだんだん増えている.本来孔玉は非常に賢い人、そ
りの不思議と恥ずかしい.でも幸いという怪物は彼らの息子で、自

モンクレール arc
モンクレール ベスト 着こなし,モンクレール ベスト ダウン,株式会社モンクレールジャパン,モンクレールジャパンショップ,モンクレールジャパン カスタマー
モンクレール 店舗

http://forte-piano.net/tokitoki/cgi-bin/webclap/moncler-c-8.html
http://forte-piano.net/tokitoki/cgi-bin/webclap/moncler-c-8.html
http://www.ojiyacci.net/skin/moncler-c-4.html

2013-11-07 @ 18:36:48
moliktvj har skrivit detta:

Very stiff taxes: cigarettes in europe? yes. marijuana in colorado? no.

2014-10-12 @ 18:57:48
Barbour Jacka Dam Marinbl氓 har skrivit detta:

|Your means of telling everything in this post is truly fastidious, all be able to without difficulty know it, Thanks a lot.


Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen