1 av 10 friskolor nekar funktionshindrade

Missade en kvart av dagens skolfront, men kom in i andra halvan. Där tog man upp hur friskolor nekar elever med funktionshinder, vilket ÄR ett brott mot skollagen, trots att det står i skollagen att dom i princip kan neka pga organisatoriska och ekonomiska orsaker.

Detta kommer att ses över i den nya skollagen som kommer på förslag nästa år.

Grundproblemet är att kommunerna inte tilldelar lika mycket resurser till friskolor som kommunala, trots att alla skolor ska har rätt att söka extra pengar för elever i behov av stöd.

En skola för alla hette det ju bestämt. Som det ser ut idag gäller ju inte detta, då vissa elever sållas bort pga ett funktionshinder.

Här kan ni läsa mer. Programmet kommer i repris:

http://ur.se/pedagog/Tv/Tv-for-pedagoger/Skolfront/Hosten-2008/Friskolor-nekar-barn-med-funktionshinder/

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Ja du...

En skola för alla...vad är det för begrepp egentligen. Att alla har skolplikt även de som aldrig nånsin ens har ett medvetande. Eller lika rättigheter.



Jag tycker nog ändå att det är mer rakryggat att säga nej till en elev vars behov man vet att man inte kan tillgodose, eller eller som de kommmunala skolorna som tar emot alla elever, men sedan inte är villiga att lägga ner ett öre i extra resurser.

m i @ har skrivit detta:

Snipper förbi och önskar en skön helg och slänger med ett krya på dig och en kram full av positiv energi!!!

2008-10-24 @ 13:54:28
http://min-reflextion.blogspot.com/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Ja du.. jag jobbar på en fristående förskola och skola. Jag menar att vi har ett annat problem av samma skäl. Vi tar emot alla barn, har 32 skolelever mellan 6-10 år.. och vilka söker då till denna lilla skola?? Jo många som av olika skäl behöver extra stöd.. men får de det? Nej.. vi har inte resurserna. Har ingen specialpedagog, kurator...

Ok, de kommer i en liten klass.. men om det sedan inet finns expertis så... Många av våra elever har när de kommit till 4:an på stora kommunla skolan fått diagnoser, så även min son.. som gick på "min" skola mellan år 1-3. Klart att alla ska ha samma pengar, och alla eöever ska ha STÖD och vara välkomna överallt.

2008-10-24 @ 20:10:54
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen