Jag lever och andas....

och därför finns jag ;)

I min värld så gör man antingen allt samtidigt, eller också gör man absolut ingenting.
Nu är det en "göra-allt-på-en-gång" -period.

Det har hänt väldigt mycket samtidigt sista tiden.
Jag sliter just nu väldigt mycket med att få till en vardagsstruktur som fungerar. Jag är som en häst med skygglappar, jag har ett bestämt mål, och det är att få en fungerande vardag, så jag nån gång kan slippa känna mig så stressad.

Många av er som läser här vet att vardagsstruktur inte är någon självklarhet, och något som kan va jäävligt svårt att få till.
För dom flesta flyter saker och ting på, man handlar, lagar mat, tvättar, städar osv, utan att tänka så mycket på vad man egentligen gör.

Men jag måste tänka på ALLT jag gör, inget går per automatik. Ska jag göra matlista har jag gått igenom i huvet innan vad som kan behöva handlas, så när jag väl ska göra den där förbannade matlistan så orkar jag inte, för jag har ju redan gjort den.... i huvet. Allt som ska göras gör jag egentligen dubbelt upp, eftersom jag måste tänka på hur/var/när jag ska göra det, innan jag sen gör det. (konstig mening)

Därför jobbar jag just nu stenhårt med att finna strategier för att slippa göra allt "dubbeljobb". Jag har med hjälp utav boendestöd funnit ett sätt att få matplaneringen att funka, jag ligger till och med 2 veckor före med middagsplanering och matlista för att det plötsligt blev så enkelt ;) Det har ju aldrig hänt att jag planerat så i förväg nån gång.

För jag behöver inte planera längre, jag har en färdig mall för basvaror som ska handlas, sen stryker jag bara det som jag inte behöver handla.
Jag har också gjort inköpslistan så den följer vägen i affären så jag slipper springa fram o tillbaka, sånt gör mig skogstokig.

Nu ska vi ge oss på att strukturera upp min tid, för när jag inte har koll på den, så blir allt som ska göras stora massiva berg omöjliga att klättra över.

Samtidigt med detta jobbar jag mycket med hur jag kan påverka relationerna i familjen genom mitt sätt att agera. Och det tar på krafterna. Tidigare har jag tagit på mig andras känslor, andras sysslor, andras allt, och det har gjort mig grinig, trött, irriterad för jämnan. Jag kan inte beskylla någon för att jag får ta så stort ansvar som jag gjort/gör. För jag har tillåtit det att bli så.
Nu går mycket kraft till att se hur jag kan göra annorlunda, och inte ta på mig andras saker och känslor.
Det går BRA ;) Jag är inte lika irriterad, för jag lägger tillbaks det på den det hör hemma, direkt.
"nej, det där kan du göra lika bra själv" eller "nej, det där är inte mitt problem/ansvar"

Det är en lättnad som inte går att beskriva varje gång jag lyckas, men skapar förstås en enorm frustration från omgivningen. Plötsligt måste andra ta eget ansvar, och göra saker själva, som jag förut tagit på mig.
Jag måste jobba med detta nu, för jag vill inte vara hemma resten av livet, jag vill ut och göra nåt meningsfullt. Det kommer aldrig funka om det inte sker en förändring, för då kommer jag få ta det mesta ansvaret hemma samtidigt som jag jobbar, och det klarar jag aldrig. Vem gör det förresten?

Som om detta inte räcker så har sonens förnyade utredning precis startat, samtidigt som vi ska börja jobba med sonens tvång och bacillskräck.

Så när jag behöver vila så sätter jag mig vid datorn och löser japanska bildpussel. Då vilar jag min hjärna från all vardagsstress, då det krävs rätt bra med koncentration för att lösa pussel. Det låter ju konstigt hur man kan säga att man vilar genom att koncentrera sig ännu mer. Men ni som vet, förstår nog vad jag menar ;)
Jag skulle ju kunna försöka ge mig på en förklaring för alla som inte vet, men jag orkar bara inte nu.

Nu sitter jag i ABF:s lokaler, då vi precis haft medlemsmöte, jag är ensam kvar, bara en klocka som tickar. Det är skönt, och jag fick äntligen ro att skriva något i min blogg.

Jag lever och andas och finns, mer orkar jag inte just nu.
Men jag läser alla underbara kommentarer ni skriver. Ni är så goa allihop som kikar in och ger cyberkramar. Det värmer och ger mig kraft på vägen.

KRAAAAAMAR till er allihop

Alla dunderkommentarer
Perlen har skrivit detta:

Lugnt och skönt. Trevligt blir det alltid även om vi inte är så många. Vi hörs.

2008-11-04 @ 22:33:14
mammamumrik har skrivit detta:

Men det ÄR ju det viktigaste. Att du mår bra. Sen Psyk lärde mig google reader glömmer jag att titta in hos folk då det inte kommer nya inlägg. Det är lite dumt - men som du skriver om flera saker i detta inlägg: Jag tror att vi känner igen oss... Eller hur man nu skriver för att det ska bli begripligt. Bra jobbat Majsan. Sov lite oxå ibland. Så du fortsätter leva, andas och finnas. Det räcker vet du. Kram

Jeanette har skrivit detta:

Dunderkommentar vet jag inte.., men en stor KRAM får du i alla fall, för du är så fantanstisk!!

2008-11-05 @ 08:28:15
http://overhogdal.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Du är så duktig som kämpar och kämpar!

Jag förstår dej, varje gång jag läser ngt hos dig så blir jag.. men.. ja så är det ju, har inte alla det så?? Jag blir mer och emr medveten om mig själv och varför jag är så här.

Jag har alltid skojat om att jag är en periodare, förutom när dte gälelr droger och alkohol. Allt gör jag i perioder.. blir jag sugen på att läsa..så slukar jag böcker ett tag, för att sedan inte läsa mer... då får jag lust att sticka..då ska det stickas.. har jag tur så blir jag klar innan intresset slocknar... så håller jag på.

Likadant är det med rutiner och annat... NU ska vi göra så här... nej.. nu gör vi SÅ här..

Du förklarade det mycket bra!!!

Jag hejar på dej här i Malmö.. hejar och vet att du kommer att klara detta också!!!

2008-11-05 @ 09:05:43
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ulrika har skrivit detta:

Vad skönt det är att läsa att några saker av alla måsten flyter bättre. Hoppas verkligen att det fortsätter på samma sätt. Men a nu inte för många steg på en gång, så det blir jobbigt bara därför. Små steg i taget säger de ju :-) de som vet, eller säger sig veta. Jag vet inte vilket som är rätt.



Många kramar!!

2008-11-05 @ 12:56:57
http://nollkollcarlsson.wordpress.com är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Kram Majsan! Du och jag e bäst, no matter what. Aidhejdipeople forever. (eller hur sa du nu igen?????)

2008-11-05 @ 17:04:34
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Ibland får man nöja sig med att leva och andas. Det är nog så viktigt.

2008-11-06 @ 12:45:45
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Byggarn har skrivit detta:

Tack gode gud för att du gör det...

2008-11-06 @ 19:12:16
http://tramlinger.blogg.se/ är min hemadress
Rp har skrivit detta:

Tänker på Er..

2008-11-07 @ 09:23:01
jayne har skrivit detta:

En bamsekram till dig

2008-11-08 @ 10:45:27
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ulla har skrivit detta:

Godmorgon! Jag är glad att du får och tar stöd och hjälp av andra när vardagen blir för övermäktig. Det är svårt det där med att låta andra ta ansvar och speciellt om man är den som alltid sett till att vardagen har flytit på. Det är svårt på så sätt att det inte alltid blir som man själv skulle ha tänkt eller gjort det. Heja Majsan!

2008-11-09 @ 07:50:53
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
Vicke har skrivit detta:

Jag hoppas att det är bra med dig

2008-11-09 @ 18:10:53
http://www.vicke.be är min hemadress
Bakombrillorna har skrivit detta:

Fast nu börjar jag bli lite orolig. Var är du?

Kramar i massor!

2008-11-09 @ 19:13:38
http://bakombrillorna.blogg.se/ är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

Tusen styrke kramar till dig från mig.

Hoppas du fortfarande andas...

2008-11-10 @ 11:30:46
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen