Får vem som helst bli lärare??

Nu har det gått för långt, och snabbt går det också.
Idag gick informationen fram till sonen om vad som beslutats bakom vår rygg. Dessutom har det tagits fler beslut. Fredagens engelska med den engelskspråkige assistenten togs också bort, av den ofelbare pedagogen som anser sig ha bättre undervisning. Självklart får hon stöd av den godtrogne rektorn.

Tyvärr är jag också snabb. Så här behandlar man inte mitt barn, och inget annat barn heller för den delen.
Därför har jag nu sänt ut mail till bägge rektorerna, berörda lärare och assistenter.
För att riktigt vara på den säkra sidan på att informationen når fram, gick det en kopia till verksamhetschefen i kommunen, och ordförande i för- och grundskoleförvaltningen.
Nu har dom lekt färdigt på den skolan.

Här är mailet jag sände för en stund sedan:

/

Jag vet inte vad som pågår i skolan bakom min rygg, men idag kom M hem och var fruktansvärt ledsen.

På utvecklingssamtalet i Måndags tog vi upp att lektionerna med M.H - SV/ENG inte fungerar.

Med en alldeles för stor grupp där merparten av eleverna har svårigheter/diagnoser behöver man inte vara ett geni för att förstå att det inte kan fungera.


M vägrar gå på dessa lektioner då det är ostrukturerat och stökigt och man kastar suddgummi på varandra.

I dom allra flesta fall är det omgivningen som framkallar elevernas oönskade beteende. Något att lägga på minnet.


Vi beslutade på mötet att M skulle få gå hos G även på fredagar, då M har gjort stora framsteg hos honom.

På måndagar skulle han få vara på Tyskan då B hade lovat honom att få prova några gånger.

Lovar man ett barn något, så håller man det, och allra helst när det handlar om ett barn med autism.


Jag fick senare på eftermiddagen ett samtal från M (gympaläraren) med bekräftelse på att denna lösning var okej.


Varför kommer M hem idag och säger att han inte får gå hos G på fredagar, ej heller tyskan på måndagar?

VEM anser sig ha rätten att ändra ett beslut som redan tagits? VEM anser sig ha rätten att sparka undan benen på mitt barn?


M är en människa, med känslor och tankar som oss andra, inget avfall som man slänger runt med för att själv framställa sig i bättre dager.

Hur tror ni att han ska klara något överhuvudtaget i skolan om ni behandlar honom som något hunden släpat in?


Hela tiden dubbla budskap, massor förändringar. Är ni ute efter att sänka honom, så är ni på god väg att lyckas.


Jag har begärt av C att få titta på vad M arbetat med på hennes lektioner under terminen, och vad hon grundar sin "varning" på.

Jag har ännu inte fått se något av detta. M var godkänd i svenska i våras, och jag har därför ställt frågan till C vad som hänt som gör att han plötsligt inte når målen.

Inget svar där heller.

Jag har frågat M vad han får göra på engelskan och svenskan. Han svarar: Jag får mest titta på....

Varför upplever han att det är så? Och hur ska han kunna komma vidare, om han känner att han inget gör?


M behöver specialutbildade pedagoger som stöd i sin undervisning.

Vad har C för specialpedagogisk utbildning som gör att hon anser sig ha kompetensen att ensam undervisa M i Svenska och Engelska?

På devtalk står det att läsa (trots att inget negativt skulle stå där) att C gör bedömningen att M inte når målen i år 9.

Hur kan man som lärare 2,5 år innan elevens examen spekulera i om han når målen eller inte?

Då är det ju inte eleven som är problemet utan en lärare som redan har gett upp. Då ska man fråga sig om den läraren ska fortsätta undervisa den eleven?


Har man valt att arbeta i skolan för barnens skull, eller sin egen? Jag upplever att man kör över M och hans önskemål, och så behandlar man inte ett barn.

Vill därför påminna om FN:s barnkonvention....


Jag accepterar inte att man ändrar på beslut som tagits, och därmed skapar ett kaos för M som påverkar hela hans skoldagar.

På måndagar går han hos B, onsdagar och fredagar hos G, så som vi bestämde.

(Tyskan är inget permanent utan denna terminen ut)


Jag är på kurs hela dagen i morgon, (fredag) och därför inte anträffbar.

Är det någon som har frågor så finns jag utanför expeditionen på skolan Måndag 1/11 kl 09.10 - 09.45


 M.J
/


Alla dunderkommentarer
jayne har skrivit detta:

BRA Majsan. BRA BRA!!!!!

HUR kan en lärare säga att han inte komme rnå nians mål redan i sjuan?

Min son hade IG i alla ämnen (ja G i biologi) i sjuan, vilken lärare trodde då att han skulle nå målen i nian.. vilken lärare trodde att han skulle få VG i engelska, matte, historia...???? SÄG mig det.

MEN Han och Vi trodde det..VI tillsammans beslöt oss och kämpade...och ja.. nur är han där.. kanske tom ett MVG i engelska... Han nådde målen... med stöd, självkänsla och ett jävlar anamma. Han säger själv tänk om bara läraren kunde visa mig förståelse och respekt... ja var hade han varit då???

BRA skrivet Majsan... Jag håller min tumme på att de NU lyssnar på dej!

Ewa S har skrivit detta:

SUVERÄNT skrivet! Tydligt bra och strukturerat! Mycket bra!

2008-11-27 @ 22:03:32
Katta & Doriz har skrivit detta:

Helt otroligt hur skolorna beter sig i dag! Stå på dig!!!!

Läste ett brev Sara skrev till de ansvariga i hennes barns skola. D

är fick hon helt enkelt förklara vad ADHD gick ut på, för det verkar de inte alls förstå. Trodde man uitbildades i sådant numera om man ska jobba med barn.

Hoppas allt löser sig!

2008-11-27 @ 23:54:54
http://www.kattarina.se är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Svaret på din fråga är; Ja, vem som helst får bli lärare. Kravet är en lärarexamen, sedan struntar många rektorer i behörigheten.

Och ja, många av mina kurskamrater som tar sin lärarexamen i januarie har kanske hållit i en handfull lektioner. Få av dem har innan de kommer ut i yrkeslivet haft ansvar för en klass.

Många, för många lägger ev problem hos barnet, och har ingen aning om vad själva kan orsaka hos en elev.



Ja Majsan, vem som helst får bli lärare.

2008-11-28 @ 08:34:04
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Fredetta har skrivit detta:

Ja fy fasiken! Bra skrivet och hoppas att det tar skruv!



Det är skolans förbannade plikt att se till att alla elever når sina mål och går ut med godkända betyg - om det är risk för att de inte nås måste de ju sätta alla klutarna till för att stödja de eleverna som behöver det. Lärare behöver lära sig att alla inte har samma lärstil och då måste de vara lite uppfinningsrika och påhittiga för att se hur de ska locka ur eleven kunskapen. Har de inte den kunskapen så måste de ta in specialpedagoger som kan detta.



Fan, är trött på att man inte satsar på barnen medan det går - misslyckas de där är det svårt att komma igen - även om det går. Ge skolorna mer pengar och resurser - istället för att komma med pekpinnar som politikern/magister Björklund ägnar sig åt!

2008-11-28 @ 09:20:57
bakombrillorna har skrivit detta:

Bit de jävlarna i benen!

Mycket snyggt formulerat!

Lider med den stackars sonen!

Kramar i massor till er båda

2008-11-28 @ 14:50:19
http://bakombrillorna.bloggsida.se är min hemadress
Helene har skrivit detta:

..."Bit de jävlarna i benen!" Det lät det... :)

Jag hoppas så innerligt att sonen får till sina grundskolebetyg! Det är nu. Eller, tyvärr, aldrig!

Det som bitit på lärare runt oss är; ifrågasätta deras proffsighet. "Det där kan jag inte kalla proffsigt agerat. Eller anser du det själv?"...typ så.

SÅNT svider. För lärarkåren vill ju framstå som sååå kunniga i sitt yrke.

Prova. Kanske du kan få lite framgång med det?! Alla knep, du vet... ;)

Kram i tillvaron.



från en som skäms över kollegorna

2008-11-28 @ 21:15:00
jayne har skrivit detta:

Hej Du är strax nimonerad på min blogg.

2008-11-28 @ 21:59:09
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ulrika har skrivit detta:

Bra Majsan. Bra! *applåderar. Hoppas de funderar ordentligt nu.

2008-11-29 @ 00:16:55
http://nollkollcarlsson.wordpress.com är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Det låter som om läraren har förutfattade meningar när det kommer till elever med svårigheter...



Hon tror sig veta vad som funkar och en sån kommer man inte kunna övertyga förrän hon har sänkt någon. Låt det dock inte bli M..



Detta e allvarligt, och att inte skolan tar dig på allvar är för mig en gåta. Låt M gör det han tycker bäst om, varför inte låta honom prova? Det förstår verkligen inte jag. Har inte läraren fattat att M vill bli behandlad som alla andra så långt som möjligt? Negativ särbehandling. Jag kräks på sånt. Jag kan nita kärringen åt dig.

2008-11-29 @ 14:50:38
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

och du.. detta är anledningen till varför jag inte vill bli lärare.

2008-11-29 @ 15:36:32
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Ella har skrivit detta:

En applåd till dig, dina barn har tur som har dig till mamma! Kämpa på!



Ella

2008-12-17 @ 16:11:39
http://bladderoblaj.blogspot.com är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen