Svar på kommentar

Ordf. i förskola- & grundskoleförvaltningen har svarat på mitt inlägg "Kungsbackas barn MÅSTE svälta".

Jag vill lyfta upp detta i ett eget inlägg och besvara detta.


Jag tycker det är bra att du
Larry Söder svarar och lägger din syn på saken ;)

Det innebär ändå att du lyssnar och ser.

Om jag sedan håller med, är en helt annan femma ;)


Jag håller helt och fullt med dig när det gäller att föräldrarna ska få välja omsorgsform. Det är ju oerhört viktigt.

Vad värre är, har inte så många något val, än att välja kommunal barnomsorg. Vårdnadsbidraget som nu införs kommer inte särskilt många att kunna utnyttja tyvärr, då det är omöjligt att klara sig på dom pengarna.

Så valmöjligheterna blir nog detsamma.

Men den som lever får se ;)


Jag menade inte att dessa 19 miljoner i underskott lett till att det snålas med barnens mat, nä det är riktigt. Det var en öppen fråga jag ställde, OM det är på det viset. Då har jag fått svar på den frågan ;) Så är det då alltså inte, och jag får väl bara hoppas att det inte blir så heller.


Jag återvänder till diskussionen om klassindelningen. Det är ju klart att man ska forma resurserna omkring barnen, och att varje elev ska ha möjlighet till det stöd dom behöver, och att det skulle behövas mindre grupper.

Hur ser det ut idag? FÅR barn som behöver stöd detta? FINNS det möjlighet till mindre grupper?

Hur ser lärarna på klassindelningarna? Skulle lärarna vilja jobba med ytterligare 15 barn i varje klass?

Hur känner eleverna, tycker dom det är en behaglig arbetsro som det ser ut idag?


Jag kan själv svara på hur det ser ut just nu.

Dom elever som behöver extra stöd, får INTE det i den utsträckning dom skulle behöva. Lärarna hinner inte med alla elever då det redan nu är för många i varje klass. Vill man ha en resurs till klassen, får man till svar att det inte finns några pengar!??!? När man efterlyser mindre grupper för dom barn som behöver det, sparka rektorerna bakut och hävdar att det inte är en möjlig lösning, vare sig organisatoriskt eller ekonomiskt.

Som det ser ut idag, ligger många elever i en av våra skolor i kommunen 3-4 år efter i läroplanen.


Hur kommer detta sig? Och varför belyser man inte detta? Vet föräldrarna om detta? Vet eleverna om det? Vet politikerna om det?

Lärarna som arbetar med våra barn idag, går redan nu på knäna. Hur större klasser skulle göra det lättare för lärarna är en ekvation jag inte får ihop. Då skulle det behövas MINST 2 pedagoger till i varje klass. Och var hittar vi dom?


Kunskap gör skillnad kan man läsa lite varstans. Jag håller med, kunskap gör skillnad.

Men inte bara åt ett håll. Jag önskar att kunskapen om barns olika behov, olika förutsättningar, olika funktionshinder ökas markant. Då först skulle det vara lättare att möta alla elever efter var och ens förutsättningar. Den kunskapen finns inte idag, och många många barn faller ur skolan alltför tidigt, OM dom inte har föräldrar som orkar kämpa för dom ;)


Egentligen är det helt ointressant om du eller jag, eller någon av oss vuxna skulle klara av att sitta i ett stort kontorslandskap ihop med 39 andra medarbetare.

Det intressanta är, om våra elever vill det, om våra pedagoger vill det.

Har någon frågat dom? Har någon varit ute på plats och varit i denna miljö?

Det hjälper inte att sitta hemma eller någon annanstans och tycka och tro hur det kan vara.

Man måste veta. Man kan inte uttala sig utan att veta, så är det med allting.


Jag ser med fasa framför mig, hur kontentan av underskottet blir.

In med fler barn i grupperna.....

Och vi har snart raserat framtiden för ännu fler barn, för det är där vi hamnar.


Hörs inte föräldrar, lärare och elevers röster alls? Det kan väl ändå inte vara en nyhet att önskemål om mindre klasser står väldigt högt på listan?


Igår var jag och besökte förskolan några timmar. Jag måste säga att jag beundrar pedagogerna som arbetar där. Att stå ut med den ljudnivån från dom 17 barn som var där, borde ge dubbla guldmedaljer. Jag vill inte ens tänka på hur det hade låtit med 20 barn till....

En bidragande orsak till att ljudnivån är så hög just där, är för att fläktarna på avdelningen dånar så vansinnigt, så för att överrösta dessa höjer barnen sina röster, och gapar ännu mer.

Trots påtryckningar åtgärdas detta inte. Och personalen biter ihop och arbetar vidare...


Var ett lite sidospår med fläktarna ;) men det var bara en av MÅNGA missförhållande som råder på våra skolor- och förskolor.


Hur ofta besöker ni politiker verksamheterna i kommunen? Då menar jag inte små visiter på någon halvtimme, utan ett riktigt besök, där man är med i verksamheten några timmar, och bildar sig en uppfattning om hur det ser ut.


Åk ut till Kapareskolan tex och var med på en lektion där, där många pedagoger har gett upp, då dom inte orkar undervisa längre, för att dom inte hinner med eller klarar av dessa enorma klasser på 30 elever.

Sitt med där, lyssna och se, sen ska jag välkomna dig till verkligheten.

Sedan kanske vi kan fortsätta diskussionen om hur många elever det bör vara i varje klass ;)

Det är väl inte för inte, alltfler väljer att starta egna friskolor, eller söka sig till dom som redan finns...


Det går utför med skolan, det är den bistra verkligheten.

Det kan vi inte se vare sig hemma eller i ett kontorslandskap, det kan vi bara se på plats.

Eller hur?


Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Oj. Hemma på vår gata i stan dvs i den kommun jag bor i finns uppenbarligen bättre skolförutsättningar i alla fall. Små skolgrupper, läs och skrivstudio, skolor där pedagogerna har ork kvar även om klimatet är tufft. Jag borde uppenbarligen vara lite mer tacksam än vad jag är. Vill bara lägga till en sak. De elever man inte ger rätt hjälp från början blir oändligt mycket dyrare ju längre man väntar!

2008-05-14 @ 07:24:26
jayne har skrivit detta:

Hej
Mycket bra inlägg!! Bra tankar och bra formulerat.
Jag hålelr med om att elever som har behov av extra stöd, av olika anledningar, ska få det! Men de ska också få rätt stöd av rätt personer. Här i Malmö är det så att det är lasade personer som får detta jobb.. oavsett om de är kompetenta eller vill jobba med dessa elever. Inte helt bra alltid..är min erfarenhet.
Sen kan man alltid diskutera vad stöd är... vilket också är min erfarenhet...
finns bättre och sämre skolor..bättre och sämre lärare...så klart, även här i Malmö. Tyvärr har nog min son hamnat i en sämre med sämre lärare...men det får skolverket granska.
Kram på dig.
Vad jobbar du med..trodde du jobbade i förskola också..men???
Jag är värd en guldmedalj.. ha ha ha..men kan jag ta den i pengar..lönen är ju inte så hög.

Ulla har skrivit detta:

Jag arbetar som förskollärare i en grupp med för tillfället 21 barn. Vi arbetar mycket för att dämpa vår ljudmiljö. Vi delar ofta upp barnen i mindre grupper, vi har ljuddämpande bord, plasttallrikar. Vi har ett "öra" på väggen som lyser rött om det blir för hög ljudnivå. Jag kan tycka att vi har lite för många barn i gruppen. Jag hade hellre velat ha färre barn i en mindre grupp än fler pedagoger i en stor grupp.

2008-05-14 @ 20:12:26
http://www.ulla67.blogg.se är min hemadress
A har skrivit detta:

Tack =)
Sonen har fått några goa kramar här hemma...
Nu är det ju så att han har inte presterat sig in på gymnasieprogrammet.... Det är ett specialutformat IV-program för ungdomar med NPF-diagnos. Han hade aldrig hunnit läsa upp sig för vanligt gymnasium så det är sköööönt att han kom in. De tar in väldigt få varje år för de arbetar i mindre klasser och mycket med dator.... Passar ju bra =) Sen integreras de i de program de egentligen ville gå... Så sonen kommer att få gå lite med bygg också... Så det känns bara såååå skönt att veta att hösten är ordnad för honom =)

2008-05-14 @ 21:53:24
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
A har skrivit detta:

Vad händer här????

Kikade in innan och då var det bara text överallt och det gick inte att kommentera =O

2008-05-15 @ 14:34:37
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

aaaaaargh....

ja det undrar jag oxå, jag har flyttat bloggen och det skulle ju inte hända nåt sas det...

Men det kan jag ju se med egna ögon att det gjort, blir så förbannat trött...



jajaa,,, smart nog kopierade jag alla mallar och sånt innan jag flyttade över, så jag får väl klistra in dom igen ;)

2008-05-15 @ 14:39:17
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Anonym har skrivit detta:

Hej Majsan och andra igen.

Jodå jag läste ditt inlägg och klart man är med i debatten. Vill ge dig en eloge för engagemanget och för hövligheten. En bra nivå och det gillar jag.



Ullas åsikt om färre barn i grupperna istället för fler pedagoger i en stor grupp är enligt min mening det rätta med (sen behöver jag inte ha rätt).

Vad gäller skolans storlek på klass så återkommer jag till min beskrivning,det vill säga det är eleverna som skall vara i centrum och inte något annat.

förutom att man besöker verksamheten så har jag även fyra egan barn i skolan...

Våra kontaktpolitiker i nämnden har möjlighet med betalt besöka verksamheten 2 heldagar per år. som ordförande är man ute betydligt mer än så.



Vad gäller friskolorna så får de inte mer pengar att bedriva sin verksamhet för..snarare lite mindre, så om det är brist på medel så skall man inte välja det... man skall välja den inriktning som är bra för sitt barn och jag är för valfriheten att välja skola.

Klart att skolans kvalite kan öka för att alla barn skallklara sig i livet och godkända betyg. idag lyckas vi inte med att alla får godkända betyg och det är givetvis inte tillfredställande.... sedan kanske man aldrig lyckas nå 100% men ett högre tal än idag måste vi jobba mot..

2008-05-16 @ 13:06:40
Larry söder har skrivit detta:

missade att få med namnet...försöker igen...

2008-05-16 @ 13:07:47
Larry söder har skrivit detta:

missade att få med namnet...försöker igen...

2008-05-16 @ 13:08:20
Micaela har skrivit detta:

Ursäkta mig Larry Söder. Men er kontaktpolitiker har två dagar per år sa du.. Är inte det lite för en såpass stor kommun som Kungsbacka?



och jag gillar det där du säger med att ni vill öka kvaliten, det visar att du är en politiker som bryr dig.

2008-05-17 @ 08:33:17
majsan67 har skrivit detta:

bra fråga Micaela ;) det låter rätt lite med två kontaktdagar....



Larry:

Tack för elogen ;)

Jag är rätt bra att ha o göra med för det mesta ;)

Jag engegerar mig så mycket jag kan och orkar för en bättre miljö i förskola/skola.



Barngrupper behöver bli mindre, för att minska ljudnivån och stressen, och för att ge pedagogerna en möjlighet att hjälpa alla elever på den nivå dom befinner sig.

Orsaken till att så många går ur skolan utan godkända betyg kan jag se beror på just för stora grupper och stress hos pedagogerna.



Jag skulle önska vi kunde gå tillbaks till den gamla hederliga katederundervisningen, där alla hade sina bänkar och satt på sina platser.

Idag har man lådor och skåp runt om i klassrummet vilket skapar alltför mycket oreda och spring, och tar väldigt mycket tid av lektionerna, då det tar tid för alla att samla ihop sig igen efter att ha hämtat böcker och pennor.

Inte konstigt att pedagogerna inte hinner med i läroplanen.



Vad gäller friskolans pengar, så tog jag reda på exakt hur mycket pengar dom får, och jämförde med kommunala skolor.

Det skiljde 1500:-/elev och läsår. Jag erbjöd mig att själv betala dom pengarna....

Man kan också se det som så att man är för fin för att ta emot ett barn med svårigheter.... det finns fler som har upplevt detta.

Hade jag inte haft två barn till som ska börja skolan så hade jag anmält dom för diskriminering, för det var just vad det handlade om i vårt fall ;)



Jag KAN va rätt jobbig oxå ;)

Tack för att du lyssnar Larry...

2008-05-17 @ 09:21:15
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen