simskola för små barn

Jag hittade ju i vintras en klubb som har simskola från 4 år.
Vi har ju gått i babysim med bägge tjejerna och det har varit kanon.

Dock slutade vi när minsta var ca 10 månader.
Man fick ha med sig småsyskon gratis och bara bada.
Men om vi skulle komma framåt var vi tvungna att ha dom i varsin grupp.
Och 1100:- / månad som det då skulle bli kändes lite väl mycke.
Sen tyckte vi det var mest lek i den simningen så stortjejen tröttnade faktiskt.

Denna terminen har jag gått med minstingen, för att hon varit rädd innan, och hängt som ett plåster runt pappas hals när vi badat. Med tanke på att vi bor som vi gör, handlar det om liv eller död för oss att barnen behärskar vattnet och inte får panik om dom trillar i.

Mitt i denna terminen så sker något. Hon har varit försiktig från början, vill inte hoppa, inte dyka, inte flyta, ingenting.
Men plötsligt förvandlas hon till sjöjungfrun her self, och tycker inte att jag har i vattnet o göra alls. Släpp mig mamma..
Jo, visst det är bra o va självsäker minsann.... ;)

Än säkrare blev hon efter träningen med flytväst. Dom hade en klädsim och flytvästövning, så dom vet hur det känns att ramla i med flytväst.
Lärarn slängde henne 2 meter ut i vattnet, med flytväst på, hon sken som en sol, och skrek så fort hon fick luft, IGEN... IGEN... IGEN...

Tränarn fick stå på kanten en bra stund kan jag säga.

Igår va sista gången, och det var en banan uppbyggd, nerför rutschkanan simma in till kanten, ta en bild med sig, dyka igenom 3 st rockringar, och sen flyta på rygg genom en tunnel som var ca 4 meter.

Första vändan i tunneln så säger jag till henne att fortsätta ligga helt still för nu släpper jag taget.
Jag släppte, och ungen flyter!!!!!

Alltså jag är imponerad. Det är inte så jäkla lätt att flyta sådär, och det fixar hon galant knappt 3 år gammal.
Hon åker oxå ner för rutschbanan och tar sig själv in till kanten, en meter bort....

Nästa vända i tunneln säger jag igen att jag släpper, ligg stilla.
Nu släpper jag direkt, och 4 meter senare kommer hon ut genom tunneln !!
Hon skiner som en sol hela hon och jag är mållös..
När hon simmar bröstsim håller jag endast 2 fingrar under magen, hon simmar snart själv. Hon tar ju förstås inga simtag, utan det är crawlsim mest. Det är det dom lär ut nuförtiden som första simsätt.

Nu ska stora tjejen gå en intensivkurs i 3 veckor. Det fanns ingen plats i nån grupp denna terminen, och hon har varit lite putt på syrran som får gå. Fast pappa har badat med henne varje vecka, men det har väl blivit lite tråkigt.

Något jag lagt märke till är att dom är försiktigare nere vid vattnet. Trots att bägge tjejerna hoppar i badet och bägge själva tar sig upp och in till kanten, så är dom inte lika benägna att balansera på bryggkanten längre.

Många har frågat om det inte är värre att dom är så orädda, att dom då kommer hoppa i havet.
Men jag tror det är tvärtom, dom vet vad vatten är, dom vet vad som händer om dom hoppar i. Dom vet att dom kan, men dom chansar inte.
Så trots deras galenskaper i simhallen ;) så är deras respekt större nere vid havet numer....

Jag är en så stolt mamma idag över bägge mina minstingar. Jag hänger inte med i deras framfart. Cyklar och simmar.... var ska detta sluta ;)

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Ja var skall det sluta....att dina underbara döttrar växer upp och blir lika sin dito mamma kanske? Vad skall du göra om de blir mer självständiga och det blir mer tid över till dig?
Vi skramlar ihop stolar som du kan måla:-D. Kram

2008-05-04 @ 13:11:10
vicke har skrivit detta:

Ja, du ska vara stolt och det är bra att dom lär sig när dom är små om man bor nära vatten, vi har ju sommarställe på Åland, så jag var bara fyra år när jag kunde simma
Vicke

Jayne har skrivit detta:

Hej
Ja visst är det härligt att se framstegen!! Jag ror det är bra att kunna simma och inte vara rädd för vattnet!!! Man kan ändå ha respekt.
Mina söner lärde sig simma när de var 7 och 5 år gamla. Min yngste vägrade ha på sig simkuddar på armarna, han ville inte alls. Då sa vi: Du måste ha dme till du kan simma.. varpå han låg i hårdträning i poolen i Turkiet. Han lärde sig EXTREMT snabbt efter det. de gic i simskola ca 2 år efter det, lärde sig simma bra och idag är snabbare än mig i vattnet.
Hoppas du haft en underbar helg.

2008-05-04 @ 21:39:04
http://jayne.blogg.se är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

Jag tror att många med bara NTV barn tar allt detta för självklart. Själv får jag en tår i ögat över att det inte funkar lika bra här. Sen får jag dåligt samvete för jag vet att min grabb kämpar mer än de flesta. Skulle inte byta ut honom mot något. Ja, du vet ju precis hur det är. Hade aldrig försökt förklara för någon annan;D
Underbart goa tjejer har du.

2008-05-05 @ 09:25:24
A har skrivit detta:

Vilka duktiga döttrar du har.. Min stora son lärde sig inte simma förrän han var fjorton. Han var livrädd för att sjunka... jag stressade inte på honom för jag anade att det skulle komma så småningom. Men det var inte lätt för honom för lillebror lärde sig redan i trean.... Likadant var det med cyklingen.. De lärde sig cykla samtidigt. Den lilla var sex och storebror var sju och ett halvt....
Hoppas din kväll är fin vännen....

2008-05-05 @ 19:41:19
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
Ulla har skrivit detta:

Att kunna simma är väl alltid bara en fördel. Sonen gick på simskola och där ville de lära så många barn som möjligt, så när barnen kunde simma 10 m så fick de inte vara kvar i gruppen, då var det upp till oss föräldrar att fortsätta jobbet med simningen.

2008-05-05 @ 20:27:29
majsan67 har skrivit detta:

Ewa:
Ja dom lär ju springa förbi mig med hästlängder om dom fortsätter
såhär. Hemska tanke ;)
Har nästan 1 stol färdig, väääldigt försenad då lacken
var helt konstig. Fick måla över hela stolen igen suuuck

Vicke:
Jag ÄR stolt ;) va duktig du va som kunde simma när
du var 4 !!!

Jayne:

Dom lär sig oerhört snabbt, när dom väl bestämt sig.
Det gäller att dom släpper rädslan och osäkerheten.
Sen går det undan.

Perlen:
Du, det tror jag oxå. Jag är paff, hur dom lär sig så snabbt, har ju inte direkt erfarenhet av det sen tidigare.
Yngste sonen, tog det jättelång tid för.
Du ska inte ha dåligt samvete. Han kommer lära sig han också tids nog.
Vad som hjälpte sonen här, var en intensivkurs dagligen i 2 veckor.
Han hann inte glömma av vad han lärde sig dagen innan, och då fick han till slut in tekniken.
Men det tog sin tid, innan dess var det 1 ggr/ vecka i simskola. Gick inte alls.

A:
Det är det värsta tror jag, när småsyskonen kliver om och lär sig saker fortare.
Vi har det så emellanåt med dom 2 minsta. Den lilla är toksnabb på nya grejer, så man blir nästan rädd ibland.
Därför är vi noga med, att stortjejen får cykel först osv, så hon får känna att hon oxå är större

Ulla:
Det är bara fördelar med att kunna simma. Va synd att dom inte får gå kvar när dom lärt sig simma 10 meter!??!
Verkar ju helknas ju.
Det är svindyrt att gå dessa kurser, men jag inbillar mig att vi har igen det på nåt sätt.

2008-05-05 @ 21:49:11
http://majsan67.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen