kungsbackas barn MÅSTE svälta..

Det står nu helt klart, att barnen i kungsbacka måste få mindre mat *snyft*

Efter många anmälningar till skolverket av arga föräldrar som inte fick dagis-plats inom utlovade 4 månader, så har kommunen smack smack smack, byggt dagis på löpande band, och sen skröt man på hemsidan att man nu inte har någon som helst kö kvar....

Vad kostade kalaset`?
Jo, jag kan berätta det, 19 miljoner uppenbarligen....
Det är vad förskola och grundskola i kungsbacka kommun ligger back 2008 -2009
Självklart måste ju den katastrofsiffran försökas rättas till, och vi drar in på maten till dagisbarnen.
Eller?

Är det så att man nu snålar in på barnens mat, för att försöka rätta till detta? Eller har bristen på mat, någon helt annan orsak? Det återstår att se, vi får hoppas på uppföljning efter morgondagens artikel.

Efter en hel del anmälningar i kö-frågan, så löser man den med att spika upp en mängd dagis, så var dom föräldrarna tysta och nöjda.
Vad ska man ge avkall på härnäst, när en hel del föräldrar protesterar mot maten..... som blivit sämre... varför kan man ju bara spekulera i....??

Vi kanske måste köpa egna förvaringsbackar till barnen som dom kan ha sina extrakläder i... vi kanske måste ta med egna leksaker så dom får lite kul på dagarna, vi kanske måste i allt större utsträckning hjälpa till med att rusta förskolorna, som jag nu försöker göra genom att måla stolar...
På så vis, kan kungsbacka kommun snåla lite till, efter övertrasseringar gjorda enbart för att få tyst på arga föräldrar.

Jag frågar mig här, vore det inte bättre att ta smällen och kritiken man får att man inte klarar köerna, än att skjuta från höften och blunda samtidigt, och sen stå där med skägget i brevlådan.... o inga pengar???
Vad har man vunnit i längden, genom att blidka en folkstorm, när nästa väntar bakom kröken???

Vore det inte bättre att stå upp och erkänna och ta straffet, när man inte kan fixa det man enligt lagen ska klara, istället för att göra nödlösningar, som leder till ännu mer trubbel i förlängningen`?
Ja, 19 ,miljoner back, och bra mycket mer missnöjda föräldrar, ..
Tja, det är ju en utmaning om något..
För självklart är det fler missnöjda föräldrar nu, när snålvattnet drar in... för fler föräldrar har sina barn på förskola än dom som stod på kö för en plats....
Så kanske bör man vara beredd på mer anmälningar än förut ;)

Hur ska du hantera detta Larry Söder???

 

 

Larry Söder

Alla dunderkommentarer
soffie har skrivit detta:

Kikar in hos dej å önskar dej en underbar helg!!!!!!

Mammamumrik har skrivit detta:

Hm. Jag vet ju inget om hur det är i Kungsbacka. Men om man gör en massa nya platser, alldeles oavsett hur man får tag i lokaler, så kostar de ju en massa. Avgifterna för dagis täcker ju bara en liten del av kostnaden, och så ska det vara. För resten går på skatt - och om det finns dagis kan föräldrar jobba och betala nämda skatt. Dessutom har barna kul och lär sig en massa viktigt. Samspel med andra i grupp tex.

Men sådant ska naturligtvis ingå i budgeten. Och har man räknat in för få platser - på dagis, i skolan eller äldreomsorge - då får man begära tillägg. Och spara på nåt annat, för att minska kostnaderna. Eller höja inkomsterna - dvs i kommunens fall - skatten. Egentligen är det varken mer eller mindre mysko än en vanlig familjebudget. Blir man fler och skaffar större bostad, mer mat, kläder, el osv. Då få man spara på annat eller öka inkomsterna.

Sen kan jag ju inte låta bli att fundera över det faktum att Kristdemokrater inte brukar vara dagis främsta förkämpar. Men et kanske är elakt att tänka så???

2008-05-10 @ 02:08:58
http://mammamumrik.wordpress.com är min hemadress
Agnetha Ersson Eriksson har skrivit detta:

Visst är det skrämmande. Det är konstigt att kommunen snålat till på maten för enligt lagen ska alla behov tillgodo ses. Räcker inte pengarna till mat efter byggnationerna så får man helt enkelt höja skatten. Det samma gäller när rektorerna gömmer sig bakom att det inte finns pengar till barn som är i behov av särkskilt stöd. Enligt lagen är dom skyldiga att tillgodose varje barns rätt till korrekt undervisning. Ibland kan lagen stjälpa men ibland kan det vara det bästa vi har i vår kamp för våra barn. Problemet är bara att vi ska också kunna den. Men om det blir som jag tycker att det ska vara så har vi snart den hjälpen.
Ha en skön helg och kram

2008-05-10 @ 09:30:42
http://metrobloggen.se/atenga är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Samma mängd mat på många fler barn eller hur menar de?
Platser kan vi ordna men se mat det är en annan sak.....Då får man väl vara ärlig med det. Eller öppet köra Norges modell där alla tar med sig mat. Men då vet man ju det. Men att maten inte räcker till är ju inte en lösning på budgetunderskott. Då får man oroliga, stökiga barn som behöver ännu mer vuxna.....

2008-05-10 @ 09:52:53
majsan67 har skrivit detta:

Soffie:
vi HAR en helt underbar helg, trots att gubben jobbar,
dom minsta är kompisar ovanligt mycke för att vara dom, så jag njuter i fulla drag;)

Mammamumrik:
Elakt?? njeee, det tror jag nog inte, man får väl tänka utan att det ska va elakt;)
Jag är faktiskt dåligt insatt egentligen vad dom olika partierna står för,
men jag hoppar på dom som styr i just detta.
Kanske borde jag "plugga" på lite bättre, men jag är för lat för de ;)

Vad jag inte förstår är hur man kan få så otroliga problem med dagis-köerna.
Dom måste ju ha information om hur många barn som föds varje år, och utifrån det kunna beräkna platserna.
Min gubbe försökte häromkvällen förklara hur dom inte alls kan veta sånt, om det smälls upp 2000 villor och det bara
flyttar in barnfamiljer, då kan dom omöjligt förutse behovet av dagisplatser... ;)
Men allvarligt, sånt sker ju inte, utan kommunens vetskap.

Men konstigt synsätt det har han den där politikern. I augusti förra året satt jag med honom i nästan två timmar,
då sonens skolsituation var katastrof. Jag ville att han skulle tänka över antalet barn i klasserna, då jag anser 25-30 st
är för mycket. Det är en omöjlighet för en lärare att hantera, om det är flera barn i varje klass som har svårigheter.
Hans lösning är någon helt annan. 40 barn i varje klass tyckte han vore optimalt, med två pedagoger istället för en.
Då kan 1 pedagog gå undan med kanske 10 st, som inte fixar den stora klassen, och resterande 30 som klarar detta,
kan den andra pedagogen ta hand om?!?!?!?
Jag böjde mig fram över bordet, tittade honom stint i ögonen, och frågade om han verkligen tror att NÅGOT barn skulle må bra av
en sådan lösning.

Jo, det var han helt övertygad om, han vet ju bäst...
Jag ångrar att jag glömde fråga honom om han själv skulle vilja sitta och arbeta i en stor sal, tillsammans med 39 andra
medarbetare, där hälften knattrar på datorn, några tjattrar i telefon, några pratar fritidsintresse, några springer runt och letar
efter borttappade pennor och papper...
Skulle va intressant o veta, om han verkligen skulle klara det speciellt länge.
Anser att dom bör vara ute mer i verkligheten och röra sig, för att kunna bilda sig en uppfattning.
Det går inte att sitta på kommunhuset och tycka massa saker, när man inte har en aning egentligen.

Berätta gärna för mig vad du vet om just kristdemokraternas "filosofi" när det gäller förskola- grundskola ;)

Agnetha:
Vet ju inte om detta är orsaken till att det snålats på maten, är ju bara mina spekulationer egentligen.
Men man undrar ju om det har ett samband helt klart.
Visst kunde man höja skatten, men istället borde man satsa på det höga antalet sjukskrivna och arbetslösa i kommunen,
och försöka få ut dessa i sysselsättning, så börjar nog skattepengarna trilla in. Stödet för dessa är obefintligt som det ser ut nu.
Förhoppningsvis blir det andra bullar efter sommarn när skollagen skrivs om. Det kommer att tydligare framgå vilka skyldigheter kommun och skola
har när det gäller barn med särskilda behov.

Ewa:
Jadu, det där var en bra fråga. Flera hundra mer barn, men matmängden är den samma... ja jösses. Precis som Mammamumrik skriver så är det som en familjebudget.
Mer konstnader, dra in på något annat, eller se till att skaffa mer inkomster. Väldigt enkelt egentligen ;)

Men nu skyller dom på mat-leverantören, att dom har räknat fel. Jag är så trött på den här förbannade "skylla-ifrån-sig-mentaliteten".
Ingen vill ta ansvar, det är alltid någon annan som ska få skulden.
Avskyr när människor inte vågar stå upp för sig... usch

2008-05-10 @ 14:07:24
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Sandra har skrivit detta:

Tyvärr verka dom snåla med maten i flera kommuner. Vår kommun ska tydligen låta våra barn på dagis och skola ska endast kosta 10:-/ dag. Hur det nu ska gå ihop fattar jag inte... :/

2008-05-10 @ 20:42:41
http://barnstugan.wordpress.com är min hemadress
Larry söder har skrivit detta:

Hej Majsan !
Vet inte om jag skulle lägga mig i men gör det ändå. Kan vara bra att jag lägger min syn på det.
Vad gäller min syn på förskola och kristdemokraternas syn på förskola. så anser jag/vi att vi skall ge föräldrarna möjlighet att välja omsorgform för sina barn. Väljer de förskola så skall vi lösa det i kommunen, väljer de familjedaghem så måste vi försöka lösa det och väljer de vårdnadsbidrag som nu införs så är det upp till föräldrarna.
Precis som du skriver så har vi i år byggt/bygger 33 nya avdelningar för att kunna erbjuda förskola till alla som önskar. Prognoser på antalet barn är svåra att göra menett är säkert, bygger man nya bostäder i Kungsbacka kommun så kommer det fler barn vilket är jättebra.
Normalt så har vi fått i nämnden extra pengar för att driva dessa avdelningar. Men nu visar vi ett prognosticerat underskott på 19 miljoner....hur vi hanterar det blir en fråga som vi kommer att analysera under sommaren.

Du refererar till en diskussion kring klassindelning och klasstorlek.
Jag tycker man skall forma resurserna omkring barnen istället för att klasstänkandet blir avgörande. Varje elev skall ha möjlighet till det stöd de behöver och det menas ibland att de kan behöva vara i mindre grupper.Så jag kan titta dig i ögonen en gång till och hävda samma sak. Låt skolan formas kring barnen, för det är barnen vi har skolan.skulle vi få 25,30,35 eller 40 barn i en årskull så skall vi utgå ifrån att ge dem det bästa stödet och inte stirra oss blinda på om det skall vara en,två eller tre klasser.

Sedan vet jag inte hur du menar Majsan kring maten,men vi har inte fattat något beslut om att dessa 19 mijloner skall sparas på maten...men det var nog inte det du menade heller. Håller med dig om att maten är viktig för barnen. Vi har nog än så länge inte fått tanken i huvudet att snäla in på maten varken för förskolebarnen eller skolbarnen...

Skulle vilja avsluta med din fråga om jag skulle vilja skulle vilja sitta och arbeta i en stor sal, tillsammans med 39 andra
medarbetare, där hälften knattrar på datorn, några tjattrar i telefon, några pratar fritidsintresse, några springer runt och letar
efter borttappade pennor och papper...

Ja, svaret på din fråga är att då skulle jag som förtroendevald få bättre förutsättningar att göra mitt arbete än idag....idag jobbar jag hemifrån.

2008-05-13 @ 10:52:41

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen