Barnen svälter på förskolan


Det har länge varit prat om maten barnen får på förskolan, näringsinnehåll, tallriksmodell etc.

En förälder som har egen restaurang, har velat ta en portion mat med sig, vid olika tillfällen för att mäta näringsinnehållet i maten.

Självklart är detta inte populärt, och man har så långt man kunnat försökt förhala detta.


Man kan ju fråga sig varför? Vad är dom rädda för? ÄR då maten inte tillräckligt näringsrik?

För några år sedan så lagades mat till 3 förskolor, på denna förskola mina barn går.


Dom fick såå god mat, och matdoften spred sig i huset. Barnen kunde då också få vara med i köket för att se hur maten lagas, hjälpta till att köra in vagnen till sin avdelning osv.


Plötsligt ska det sparas pengar, och maten ska lagas på annan instans. Nu lagas den i köket på ett äldreboende.

Men maten till förskolan är inte densamma som dom äldre får.

Nu ska maten köras uppvärmd i kantiner, med lastbil (miljövänligt???), ut till 12 olika förskolor. Maten hinner kallna på vägen, och maten får värmas på nytt..


Vilken idiot som helst kan ju räkna ut att näringen är som bortblåst när den serveras till barnen.

Grönsaker är sönderkokta i bästa fall, helt torra i sämsta.

Barnen får nu inte längre vara med i köket, pga säkerhetsrisk...

Ingen god matdoft längre..

Ibland så kokas potatisen på förskolan, och fisk tillagas.

Då kommer det med lastbil 1 bytta sås till varje avdelning.

Var ligger den ekonomiska besparingen i detta?

Vad är vinsten?


Nu framkom det att mängden mat har minskat sista tiden.

Igår fick man på ett fat, en laxbit (ni vet sånt där block man köper fryst) till varje bord på avdelningarna.

Vid varje bord sitter 5-7 barn och 1 vuxen.

Vad kan en sån laxbit väga? 100-150 gram??

Ska man skratta eller gråta?


Idag kom det heller ingen mat, för det fanns inte så det räckte. Det skulle vara fiskburgare, men det fanns plötsligt inte. Så det fick plockas fram fiskpinnar ur frysen. Sen fick dom jaga efter något till detta. Någon annan enhet fick köra ut två byttor med potatismos. När barnen tog första omgången var det slut, och hon i köket fick ställa sig att laga mer mos...


Maten kryddas antingen inte alls, eller alldeles för mycke så det inte går att äta.

Ena dagen kan det vara kycklinggryta... (med kummin i, dom har bara den kryddan tydligen) dagen efter eller veckan därpå heter det kycklingsoppa, lite tunnare, men smakar likadant.

Har man då sparat den här grytan, och spär sedan ut den med vatten??


Jag får alltid ställa mig att laga mat direkt när vi kommer hem.

Då har barnen ätit mellanmål kl 14.30, jag hämtar vid halv 4 - kvart i 4, och dom är SVIN-hungriga.

Mina barn äter väldigt mycket, och vad jag förstått tidigare så har dom ju också ätit sig mätta.


Vad man kan börja fundera över är hur mycket näring dom får i sig, om det är orsaken till att dom är dödshungriga så snart efter mellanmål.

Ofta får jag sticka till dom frukt eller grönsaker genast vid hemkomst om det överhuvudtaget ska gå att prata med dom.

Självklart kan jag ju inte acceptera, att barnen och personalen också för den delen, inte får en näringsriktig kost så dom ska orka med dagen.


Efter lite förhandlande med mig själv, då jag kom fram till att detta är allvarligt, ringer jag tidningen.


Det blev en jädra fart kan jag säga, och eftermiddagen ägnades åt att få fram info, om vilka kontakter som behövs ta.

Föräldern med restaurang hakade genast på, så i morgon eftermiddag träffas vi för en intervju.


Det här pådraget blev väl inte jättepoppis, då jag gick förbi rektorn som inte hade vetskap om det här sista om mängden mat.

Men jag kan inte ta hänsyn till någon rektor när mina barn får gå hungriga på förskolan på dagarna, i Sverige år 2008.


Nu har jag varit inne på livsmedelsverkets hemsida och hämtat riktlinjer för näringsinnehåll och mängden mat.

Det finns också faktiskt en LAG, bland många lagar *Harkel* livsmedelslagen som kommuner är skyldiga att följa.

Här kan ni läsa om detta. Lagar och regler vad gäller hantering och tillagning av livsmedel, och vilka krav som ställs på kommunerna.

Bra mat i förskolan


Mjölk serveras ju inte heller till måltider utan det är vatten som gäller, endast till soppa serveras det mjölk.
En av orsakerna till detta står i kommunens broschyr "maten i barnomsorgen, "för hög mjölkkonsumtion till måltiderna kan leda till för lågt järnintag (mjölk hämmar upptaget av järn)".
På livsmedelsverkets sida står "

Det finns idag inget vetenskapligt stöd för att mjölk som måltidsdryck hämmar upptaget av järn."

Hepp....

Fn:s barnkonvention säger också :

Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter deklarerar

att barnets bästa alltid ska komma i första hand. Alla barn

och ungdomar upp till 18 års ålder har samma rättigheter, till

exempel att leva och utvecklas, växa upp i trygghet, skyddas mot

övergrepp, respekteras för vad de tycker och tänker. Barn har

också rätt att få näringsrika livsmedel i tillräcklig omfattning och

rent dricksvatten, och undervisning om näringslära (artikel 24, 2

c och e).


Så nä, inte kan jag ta hänsyn till att en rektor inte fått information om den katastrofala maten, innan jag kontaktar media.


Och som vanligt så måste jag bara älska kommunen och dess hemsida.... Dom skriver alltid så fint så fint...

Riktlinjer i Kungsbacka Kommun


Tänk om dom någon gång kunde leva upp till det som står på hemsidan.

Men gnäller man får man bara höra att dom flesta faktiskt är helnöjda, och det är det dom måste utgå ifrån.

Tro fan det, att dom flesta är helnöjda, dom helnöjda är dom som inget säger, som tiger och sväljer.


Den lilla procent som vågar öppna truten, och protestera, dom är inget värt, för minsann ingen annan klagar.

Jag vågar lova, att om alla dom som man hör klaga ute i verkligheten (utanför kommunhuset) , också verkligen vågade gå ut med det, så skulle dom få lov att säga upp sig hela högen. För då skulle dom förstå, att dom faktiskt inte lyckas så jäkla bra som dom tror.


Upp till kamp, alltid är det något....

Har ni sett detta någon gång? Tallriksmodellen tror jag bestämt den kallas ;)

image343


Alla dunderkommentarer
emma har skrivit detta:

okej läste mest översta delen av inlägget och jag går visserligen i nian så vi har ju möjligheten att gå och äta någon annanstans. men på 20-30 minuter hinner man oftast inte när det är en bit att gå till matsalen, hur som, man äter två hela portioner av den där svettiga uttorkade maten och är endå råhungrig en halvtimme senare. Är helt värdelöst att äta över huvudtaget, då man liksom känner sig mätt men efter bara ett litet tag är man hungrigare än innan-

jayne har skrivit detta:

Hej Majsan.
Ja du.. matsitutaionen är viktig! Mina egna barn har haft det bra på sioan förskolor, men idag är det lite värre i skolan.. inte alltid de äter överhuvudtaget, och ingen gör ngt åt det.
På förskolan där jag jobbar lagas all mat fortfarande i köket hos oss. Här lagase det mat, bakas och ibland gör hon även egen kräm osv. BRA.
Dock har hon nu fått restriktioner av chefen, handlat över budgeten, vilket innebär mindre mat! Vi , personal, har nu försökt säga ifrån... så jag tänker skriva ut foldern om bra mat och ge chefen.
BRA att du tar tag i detta, tycker jag!Önskar dej lycka till och hoppas på info om hur det går.
Min egen situation.. ja du det snurrar hos mig också.. ha ha ha Längtar enormt mycket till sommarlovet. Får se hur mötet nästa vecka blir, jag har inga större förhoppningar, men..ok.. man kan ju bli överraskad?
Ja, teater med barn ÄR roligt. Barnen var med och valde saga, de fastnade ( ja jag med och kanske läste jag den extra mycket?) för sagan om nollan och de andra siffrorna. Jag gjorde om den till flanosaga... hade den som sagopåse m.m... nu ska vi alltså spela upp den som teater. KUL med projekt som växer.
ha det gott

2008-05-07 @ 06:58:10
http://jayne.blogg.se är min hemadress
Bambatanten;D har skrivit detta:

Där våran kille går skickas maten 4 mil med bil!!
Det finns ett tillagningskök 5 km från skolan men kommunen är inte intresserad av en så liten skola som kund.
I vårat(där jag jobbar)kök skickas all mat i värmeskåp som håller minst 70 grader. Grönsaker tillagas på förskolorna för bästa fräschör. Personaler bestämmer själva hur mycket mat de vill ha levererat av oss.
Du har verkligen anledning att klaga. Servicen verkar vara sämsta tänkbara där dina tjejer går.

2008-05-07 @ 09:24:17
Bakombrillorna har skrivit detta:

Hmm. Nu har jag ju inga barn i förskolan längre, men min syster är förskollärare så jag vet att på dagis i vår kommun serveras numer samma mat som i skolan. Förklaringen till detta tycks vara att det är för att föräldrarna ska ha lättare att hålla reda på vad barnen ätit till lunch???? Eh? Mina barn har aldrig dött av att äta samma rätt till middag som till lunch, för så blir det ju ibland med en mamma som inte tittar på matschemat. Det är ju inte samma smak.
I vår kommun infördes för ett par år sen något som kallas kostråd tror jag. Samtidigt höjde man priset på skolmaten per elev, till nästan det dubbla har jag för mig. Jag kan inte siffrorna, men det är något i stil med från 3,40 till 6 kronor eller nåt åt det hållet. (Jag har alltid undrat varför våra barn och gamla får kosta mindre än våra fängelseinterner.) Hur som helst. Samtidigt som detta infördes gjordes alltså systemet med mat också om till det sämre! Nu lagas ingen mat på förskolorna och skolorna - nu åker maten bil. Det serveras fullkornspannkakor, fullkornsris, fullkornspasta och en hel massa halvfabrikat med miljöcertifierade fiskpanetter, chicky-bits och annat äckligt. Inga barn äter! Köket beräknar portionerna utifrån hur mycket barnen äter. Så de dagarna när det är mat som barnen tycker om finns det inte mat till de äldre eleverna. Då är den slut!
Vår kommunordförande (som jag tycker är bra för övrigt) är ofta med i pressen eftersom han lyfter fram folhälsan. Han är drivande i kampen mot transfetter i maten, och ändå ser det ut så här. Jag undrar hur maten är på äldreboenden i kommunen.

2008-05-07 @ 11:25:21
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress
Brolle III har skrivit detta:

Gud vad hemskt. Du får laga mat till dina barn. Samhället försörjer inte dina barn med all den mat de behöver. Och vad fruktansvärt. Du småste sticka till dem frukt.

Vilket hemskt samhälle vi lever i. Att du inte får allt gratis av samhället.

Tänk att man kräver att föräldrar skall behöva se till att deras barn får mat. Hur har det kunnat bli så tokigt.

2008-05-07 @ 15:34:52
Ewa S har skrivit detta:

Nu var det kanske inte riktigt det skribenten menade. Men det är klart är du inte läskunnig nog att se vad inlägget går ut på kan man nog inte kräva mer av Brolle III eller vilken politiker som nu döljer sig bakom denna pseudonym.

2008-05-07 @ 16:05:05
Ewa S har skrivit detta:

Citat från min mormor till Majsan. "Det bästa sättet att börja knäcka ett barn är att ge det för lite man och se till att det inte sover ordentligt". Är barnen halvhungriga genom hela dagisdagen så lär det bli gnäll, liv och onödiga konflikter kopplat till detta. Dessutom så står det i avgiftsbeskrivningen i den kommun jag bor i att det ingår frukost lunch och mellanmål. Men min kommun är ju då underlig för här lagas maten på förskolorna. Med en egen kokerska. Vid lättare måltider som t ex soppa så vankas det alltid goda efterrätter.

2008-05-07 @ 16:10:01
vicke har skrivit detta:

Ja, det är skrämmande att det ska sparas på barn och gammla hela tiden, där jag arbetar har vi en egen kokerska och maten är bra enligt min mening
Vicke

A har skrivit detta:

Jag tycker det låter helt vansinnigt det hela och du gör helt rätt som går till tidningarna... Vad skönt att du får någon mer med dig i det =)
Ha en bra kväll...

2008-05-07 @ 18:58:45
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
M har skrivit detta:

Gud vad hemskt att människor inte kan läsa i dagens samhälle.

2008-05-10 @ 16:43:37

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen