baksidan med npf


















"För det mesta är det ganska kul.... jo faktiskt... man tänker inte som andra, och ofta är det rätt spännande ;) Man har en hel del tok-knasiga ideér som absolut genast måste sättas i verket. Man skäms inte för sig som många andra föräldrar, ibland till ungarnas förtret, men också väldigt ofta till deras glädje. Det händer alltid nåt kul, fart och fläkt.


Dessutom blir man aldrig vuxen, nähä minsann, och det är nog det bästa, för det är rätt tråkigt har jag fått för mig ;)

Är väl bäst att tillägga att man självklart är vuxen, och tar ansvar.... men just barnsligheten är något jag ser som en oerhörd tillgång i min föräldraroll.... sen behöver jag kanske inte gå in på för mycke vad den barnsliga sidan kan hitta på.... det spar vi *s












neneneneneeeneee
sluuuurp



 


Men lika ofta blir man påmind om begränsningarna, tyvärr ibland lite försent. För en väldigt stor baksida är att man SKA klara allting själv, helt enkelt för att man tror att man gör de?!?! Men kan någon klara allt själv? njeee.....



Som nu, när allt blev för mycket. Jag har haft sjuka barn i omgångar hemma. På 3 veckor har jag endast haft 3 dagar ledigt. Resten av tiden har jag tillbringat i hemmet.... och blivit mer och mer frustrerad ju längre tiden gått..



Jag får självklart skylla mig lite själv, för det ÄR ju faktiskt fullt möjligt att be om lite egen tid...

Men jag ska ju klara allt själv..... så är det ju....






Jag kan aldrig ta igen tid... kan någon det? Nu tänker väl dom flesta att vem som helst skulle bli knäckt av att vara "inspärrad" så länge.



Jo självfallet, jag är väl inte unik där. Men skillnaden är väl kanske den, att jag kan klara ett par dagar, sen börjar nerverna vibrera...(neeej jag har inte dåliga nerver)

Men jag behöver minst 1 stunds egentid i tystnad varje dag.... för att samla ihop mig, sortera turbotankarna, försöka hämta andan.



Nu har det gått 5 dagar utan EN enda sådan stund.

Jo, kvällarna är det ju rätt lugnt.... men... jag är ju hemma, det är alltid något, jag borde ju tvätta, borde ju ta disken.. borde hitten o borde datten....

Idag blev det för mycket..... fick sätta mig ute på altan.... satt där och hyperventilerade, o bara skakade.



Det rann över när sonen kom hem, och retade upp lillasyster.... o röstnivån stiger, och min hjärna brann upp.....



Jag insåg att jag måste hemifrån NUUUUU!!!.... Jag hade inte varit nåt trevligt sällskap alls hemma ikväll.... jag kände hur jag vibrerade, gick runt o trampade... o tänkte att det här går åt hhhhhmmmm.....



Det är minst 2 dagar till med sjukt barn hemma... o har jag otur så får lilla oxå vattkoppor o ytterligare minst en vecka läggs på....



Jag insåg, att om jag överhuvudtaget ska klara en dag till, behövde jag ta mig hemifrån.

Jag är dålig på att säga till när jag känner att jag inte klarar mer.... men jag kan stolt konstatera att idag gjorde jag de.



Nu sitter jag på biblioteket, och här är LUUUUUGNT... nåja... det pratas förstås lite här o var... men jag sitter på nedervåningen helt allena, och du milde vad jag behövde de....



Ett andningshål, hämta lite kraft, få sitta här o göra färgglada inlägg i lugn och ro ;) (fast då hann jag ju förstås inte klart me inlägget, fastnade som vanligt i små detaljer *s*)

Jag känner redan nu, att jag kan vara en mycket trevligare mamma i morgon ;)


 














 


















Summan av kardemumman.... jag är långt mer än normalt i behov av tystnad och egentid, för att jag överhuvudtaget ska klara av att fungera.



Jag tänker på den underbara text som jag hittade häromdan o la in i min blogg. Trots allt så är alla mina 4 kids, trygga, glada och välmående barn.

Jag får ta till mig av det, och inte känna sån panik jämt, för att inte tvätten blir tvättad... golvet inte blir dammsuget.... lappar från skolan försvinner.... blanketter aldrig blir ifyllda... osv osv..



Det finns mycket att känna stress för, som normalt borde flyta på.... men det gör inte det för mig.

Det är så här att ha neuropsykiatriska funktionshinder...

Jag måste bara lära mig att förstå det själv... att jag aldrig når så långt som jag skulle vilja... att jag kanske får nöja mig med så mycket mindre....



Men det tar tid.... och det är svårt att ta in... och en sorgeprocess att gå igenom..



Det hade varit bra mycket lättare om jag fått diagnosen tidigare i livet.... nu känns det som att börja från början... starta om, med helt nya förutsättningar..



Ibland känns det bara för mycke.....



 








Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Hej. Jag har ingen diagnos och det är ju inte säkert att jag har något men jag är som du i många avseenden med glömda lappar, glömd städning mm. Men jag har försökt att hitta trygghet i att jag vet att mina barn inte mår dåligt av att ha disk stående eller lite damm i hörnen.... Och nog tycker jag att det verkar som om du har trygga och fina barn =) Försök att ta in det och stressa inte så med alla måsten.... Sen beundrar jag dig.... Jag hade inte klarat att sitta innanför husets väggar såå länge. Minst en gång om dagen måste jag ut bland folk annars blir jag galen. Fast jag vill inte umgås eller prata utan bara se andra människor =) Jag har ju sån himla tur att jag aldrig börjar jobba förrän ett på dagarna så jag har mina andningspauser då..... Du är duktig du =) Massa kramar

bakombrillorna har skrivit detta:

Vet hur du känner fast jag inte har sån diagnos. Blir som ett monster när jag inte "får" någon egen tid.
Bra tips det där med bibblan. Ska tänka på det.
Kram

2008-03-11 @ 12:35:50
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Det du gjorde kallas gränssättning och det är viktigt för överlevnaden. DU gjorde rätt!
Kram

2008-03-11 @ 18:02:34
Mari H. har skrivit detta:

Hejhopp! Nu hittade jag dig efter lite letande på nätet. Jag kanske inte skulle skriva just här, men det bryr jag mig inte om, hehe. Vilken fantastisk blogg du har!!! Jag ska fortsätta "titta runt" nu.

2008-03-15 @ 11:03:20

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen