attityder..... IGEN!!!..

För ett par dagar sedan skrev jag ett inlägg, där min yngste hade fått höra, att han fick svaren av assistenten när han gjorde proven.

Alltså.....
ja, vi kunde ju då konstatera, att han kanske då är dum, att han inte förmår eller förstår ett prov helt på egen hand. (enligt dom som säger så)

Idag var jag inne i en "affär" (skriver affär inom apostrof, då det inte är en mat- eller klädbutik)

Den som jobbar där, har ett barn i samma klass som min son...
När jag tänker efter, så borde jag kunna skriva att jag var på apoteket.... eller.... "affären".....

Jag får frågan hur det går för min son......
med lite huvet på sne svarar jag att det går över förväntan, att han klarar skolan bättre än någon hade trott...

Jaaa, säger mamman, jag hörde att han fick alla rätt på matteprovet....

Ja, det var jätteroligt för honom att han äntligen fick försöka och faktiskt fick visa att han kan.

Ja, säger hon och ler, jag hörde av min son att han fick ha lite hjälp med räknare..
?!?!?!

OCH??

Jag svarar att nej, jag tror faktiskt inte att han hade räknare....

Jag frågade sonen när jag kom hem, om han hade haft miniräknare.
Han tittade på mig som jag var ett ufo, klart jag inte hade svarade han...

Hur går då snacket hos barnen, och mellan barnen och deras föräldrar?
Är det så att föräldrarna svarar sina barn, att ja men du vet att M inte kan lika bra, och då får han hjälp på proven??

Är det så att barnen som under alla år också har fått höra att sonen inte kan, inte klarar vissa saker, helt enkelt tar för givet, att det handlar om "fusk" när sonen lyckas bra på ett prov?


Kan det vara så att det barnet som alltid haft bäst resultat i klassen, måste hitta "fusk" som anledning till att min son får lika bra resultat? För han KAN ju omöjligen klara det själv?

Och om det nu vore så att sonen hade haft miniräknare vid provet, vad har det för betydelse?
Är det inte mer orättvist om han INTE fick ha räknare, då han i sådana fall inte hade orkat räkna mer än kanske 5 tal, för att det tar sån energi, att först ställa upp talen rätt, sen räkna ut det, och sen skriva svaret?

Det är väl ändå meningen att du ska visa hur du har tänkt, att du VET hur man räknar.

För dom som inte behöver lägga all sin energi på att skriva,
för dom som inte behöver lägga all sin energi på att räkna,
för dom är det ju inga problem att göra ett matteprov på 25 tal.

Men för min son, kräver det så mycket energi, så han helt enkelt inte kan ta in något mer i skolan resten av den dagen, han skulle behöva åka hem och vila.

Är det då fusk, om han skulle få använda en räknare som stöd?
Han har inte förutsättningar att göra ett prov, på samma sätt som dom andra.
Får vi nånsin en skola för alla, med denna mentalitet?


Alla dunderkommentarer
lollosmammas har skrivit detta:

Hej Majsan, kul att läsa dina kommentarer och jag svarar på min egen blogg!
Att ha en neuropsykiatrisk diagnos innebär INTE att man är någon dumskalle. Tvärtom är det ofta vi (som har dom diagnoserna) som tänker annorlunda och faktiskt för samhället framåt.
Historien är full av människor med dessa diagnoser, ex
Albert Einstein, hans relativitetsteori har ingen ännu kunnat spräcka.
Filosofen Wittgenstein hade Asperger syndrom, ja det finns hemsidor som räknar upp massor med begåvningar och där man tror att dom borde haft en diagnos.
Sedan har vi massor med musiker, författare och konstnärer som borde ha det.
Få din kille tro
på sej själv så kommer han kanske att uträtta storverk!

Cyberspunken har skrivit detta:

Visst är det trist att mötas av knasiga attityder, och precis som du skriver så är det ju inget fel om man skulle använda en miniräknare... Jag känner inte en enda vuxen människa som sitter och räknar ut saker i huvudet! Varför ska våra barn göra det och våra speciella barn som lägger 100% energi på att fungera i alla områden borde ju få använda räknare ja alla andra som vill faktiskt, för det är så man löser räkneproblem som vuxen :)

2008-03-29 @ 11:29:53
http://cyberspunken.blogg.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Har inget bra svar att ge dig men jag är lika dödstrött på dessa attityder som du. Alla dessa kommentarer man får från "förstående" "välmenande" "förstående" "människor". Det enda jag kan säga är att jag instämmer i rådet ovan. Han behöver få sitt självförtroende stärkt så att han kan stå stark inför dessa attityder. Har sagt det förut och jag säger det igen. Undrar vem som är normal i detta samhälle.......

2008-03-29 @ 11:31:58
Jayne har skrivit detta:

Hej du
Min son är en "fuskare"... han använder miniräknare på prov och mattelektioner. Han får också hem att matteprov att träna på..sen får han liknande frågor på provet. Fusk?? Nej, precis som du skriver:Han har svårigheter och de vet vi om , men han kan räkna , vet HUR man ska göra, vilket räknesätt han ska använda osv...
Han har också en laptop och en del lärare menar att han nu borde kunan skriva sina anteckningar själv... men..eh.. Det handlar ju inte om det. Han har svårt att lyssna när han ska koncenterar sig på att skriva...då blir det inget av det...och han vet inte alls vad lektionen har handlat om. Bättre att han lyssnar och får anteckningar.
Pratade med en kollega en gång om just dett..och hon menar att om man har dyslxi så kanske man borde förstå att man inte kan läsa på högskolan tex...att det kräver för mycket. Nej sa jag.. med rätt hjälpmedel så kan även dyslektiker klara det.
Men sa hon.. hur ska de kunna komam vidare...?
Ja sa jag.. min son har tex anpassad studiegång och det gör att han kan få frikvot vid gymansieval...och med rätt stöd där så..är jag säker på att han klarar det.
Ok..sa hon.. han får lättare att komma in på gymnasiet..dte är ju inte rätt.

TRÖTT...är det rätt att han kämpar som en GRIS i motvind då.. att lärare nonchalerar hans funktionshinder..att en del lärare struntar i att visa häsnyn...är det rätt???

Nej... vi är alla olika..och behöver olika stöd och hjälpmedel.

2008-03-29 @ 13:19:40
http://jayne.blogg.se är min hemadress
bakombrillorna har skrivit detta:

Meh! ÅÅÅÅÅ! Man är inte dum i huvudet bara för att man har svårt med koncentrationen. Att han äntligen får möjlighet att visa vad han kan på riktigt räknas som fuskt. Jag blir så trött. Och på oförstående vuxna!
När jag berättade att min son skulle på ny utredning och han förmodligen har A/S möttes jag av förskräckta blickar och kommentarer som "är det bra det. Är inte det farligt?" Ehh? Jag förstod ingenting, förrän jag läste tidningsrubrikerna om pojken som hade mördat sina föräldrar. Han hade A/S! Så de är inte bara dumma i huvudet, de är farliga också! Att vi vågar ha våra barn inomhus!
Kram till dig

2008-03-29 @ 14:35:31
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress
Anna M har skrivit detta:

Jag har inte varit runt och läst bloggar på hundra år... vad ska jag skriva? Vad jobbigt för honom om det florerar såna rykten.. är det något ni kan ta upp i klassen? På ett föräldramöte? Fan att det hela tiden ska vara så många fronter att föra krig på.
kram

2008-03-29 @ 16:48:34
http://tartmamman.blogg.se är min hemadress
Kerstin har skrivit detta:

Guuuud va trött jag blir när jag ser det du skriver!!! Vissa människor är missunnsamma själar och rent utav illvilliga! Om du kan, så sätt dig över detta, det säger mer om dem, än om din son! Folk har också såna bekymmer om andra, istället för att focusera på sitt eget liv...Jag blir bara såååå trööööött! Du har min fulla sympati ska du veta! Hoppas din kväll blir en bra kväll! Kram/Kerstin

2008-03-29 @ 19:04:41
http://tankeverkstaden.blogg.se är min hemadress
Mammann har skrivit detta:

Men det veeet du väl att alla hjälpmedel är fusk!!
Glasögon är fusk, kryckor är fusk, hörapparat är fusk. Världen är till för de vackra och lyckade. Feta, fula handikappade och alla barn från bokstavsfolket ska huka sig i hörnen så att de inte syns och inte stör symmetrin. Det är det man lär sig i skolan.
Skämt åsido. Skit i dom. Dom fattar inte bättre. Dom unnar inte sina barn att lära sig tolerans.
Jag bara undrar, vem blir ledsen, du eller sonen?
För jag blev alltid mycket ledsnare än AC/DC-pojken och till slut fick jag lära mig att inte trycka på honom min sorg och frustration. Han brydde sig aldrig särskilt mycket, förrän han märkte hur ledsen JAG blev.
Hur är det för er? Kan ni skratta åt dom om ni skrattar tillsammans?
Styrkekramar från mammann.

2008-03-29 @ 22:46:46
http://mammann-sprayblog.se är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

lollosmamma:
jo, vi pratar ofta om dom här storheterna som förmodligen hade npf, sonen tycker det är väldigt intressant ;) Precis som du säger så är det det här annorlundatänket som för världen vidare ;) tänk om alla tänkte likadant, då skulle ju inget utvecklas alls ;)

Cyberspunken:
Den där diskussionen hamnar jag ofta i med folk, att det borde va lika okej att använda räknare och dator att skriva på, för det för man ju ändå sen.. Klart man bör lära sig att hantera papper och penna, men det får inte gå till överdrift, att det ska användas för sakens skull, det stör mig...

Ewa:
visst blir man trött ;) vi jobbar på självförtroendet, det är saaakta på väg upp, men det tar självklart tid efter så många år, men för varje gång han lyckas så sticker det ännu en liten bit i höjden, han kommer o gå stark ur detta ;)

Jayne:
men fyyyyy va orättvist, ska din son få lättare att komma in på gymnasiet???? Vilket fusk...
suuuuck,
Man kan ju faktiskt inte söka med fri kvot om man inte har godkänt i kärnämnena, vet din kollega det?
Vi har sökt på fri kvot för min äldste, pga att han tappade så mycke innan vi förstod o kom till utredning. Nu har han ändå bra betyg, med med tanke på hur dom hade sett ut utan hans svårigheter så hade han kommit in varsomhelst...
Jag menade på att om det kan hjälpa honom att komma in på det han sökt, så var det självklart att vi skulle söka fri kvot... då fick jag höra....men, alla vill väl komma in på sitt sökta gymnasieval, det är ju inte rätt att en del ska få specialsöka.. stööön...
Han har betyg så det räcker ändå, men han har mycket större förmåga, och den ska fram tycker jag..

bakombrillorna:
Är inte det farligt??? haha.. ursäkta att jag skrattar.... ja cancer är farligt, det kan man dö av.... men allvarligt talat, jag blir livrädd när människor fortfarande uttrycker sig sådär. Och självklart hjälper ju inte media till heller...
Nä vi kan inte va kloka som bor med såna livsfarliga människor i huset... o stackars min man, att jag inte slagit ihjäl honom ännu... jag är ju livsfarlig ;) allra helst som jag knapp kan slå ihjäl ett kryp utan att det gör ont i mig... men farlig är jag ;)

Anna M:
det var länge sen ;) Jo vi har funderat på att ta detta på ett föräldramöte, för han ska inte behöva höra sånt här hela tiden. Det handlar ju om okunskap, och föräldrarna o barnen behöver utbildning... o jag lovar att dom ska få använda dator om dom vill föra anteckningar ;) Ja det är hela tiden något man behöver strida om... det tar faktiskt aldrig slut ;)

Kerstin:
jo, jag måste försöka släppa det där o inte bry mig så mycket, men just att dom har såna låga tankar om mitt barn gör mig förbannat trött...
och lite det där "tycka synd om" syndromet... jaja... han förstår inte bättre... aaaarrrrgg....
(jag sov igårkväll) haha

Mammann:
haha... ja det så klart, det är ju fusk med glasögon, nog bäst att dom börjar lära sig se utan.. ;)
Jag blir nog mest arg tror jag, men jag ser på sonen att han blir sårad, han blir blank i ögonen o sänker huvet. Men han lös ju upp när jag sa han skulle fråga om dom verkligen tror han är dum i huvet på riktigt, för det är ju vad dom säger.
Vi skrattar ofta åt hur korkade kommentarerna är, försöker se det från andra håll, för att han inte ska behöva känna sig så sänkt.
Det är överhuvudtaget mycke humor kring detta med npf i detta hus ;) annars hade vi nog inte överlevt tror jag..

2008-04-01 @ 13:42:18
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

jag är så glad att du kämpar för din son, att du inte försöker få in honom på särskolan eller något. För han är ju inte utvecklingsstörd. Han är verkligen inte det. SYND ATT VISSA MAMMOR TROR DET OM SINA BARN SOM HAR AUTISM! Jag hatar dessa mammor och undrar om de inser vad de gör. De barnen kommer hata sina mammor senare i livet och så kommer de bli lallande dårar som endast kostar samhället pengar eftersom de mår så jäkla dåligt för att de varit på särskolan eftersom de då vet att särskolan är ett ställe där man hamnar för att man inte är intelligent nog. Dessa föräldrar tror säkert att detta kommer inte att hända dom. FY FAN!

SÅ TACK för att du finns Majsan!! Tack för att du inte tror att din son klarar ingenting, tack för att du tror att din son kan klara av att vara vuxen. TACK, tack, TACK.

2008-04-01 @ 18:32:03
majsan67 har skrivit detta:

söta goa Miccan ;)
Är du lite arg idag *ler*

Jag är så glad för att du finns också Miccan, du har varit min ledstjärna under det tuffa år vi haft.
Du har dagligen funnits i mina tankar, och dom val jag gjort har grundats på dina erfarenheter. (o lite din mammas oxå då) *s*

Hade det inte varit för dig och din mamma, hade min son varit en skugga av sitt forna jag... som man så vackert kan skriva ;)

Du är en stor förebild, och jag hoppas du kommer att nå ut till många med dina föreläsningar längre fram, för det behövs verkligen.

kraaaam Miccan

2008-04-01 @ 21:13:13
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

jag gjorde en föreläsning för specialpedagoger och jag är säker på att de kommer höra av sig igen..

Sen så var jag idag väldigt noga med att poängtera att bara för att jag står här och berättar för er så betyder det inte att mina problem har försvunnit. De är fortfarande här men jag kämpar med dom.

2008-04-02 @ 00:15:45
majsan67 har skrivit detta:

micaela:
men tror dom verkligen att dina problem försvinner för att du klarar av att hålla en föreläsning ?
Skulle dock inte förvåna mig det minsta... bra att du upplyste dom om att det inte är så ;)

2008-04-02 @ 07:28:02
http://majsan67.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen