mitt barn har skurit sig

Jag vet snart varken ut eller in. Vad som är värst, av alla jävligheter som kan hända.

Men nu är det bara för mycke, jag orkar inte mer.

Nu har jag funderat i över 1 timme på om jag verkligen ska skriva vad som hänt här. Nu har jag bestämt mig för att göra det. Dels för att jag behöver HJÄLP, råd, stöd, vad ska jag göra. Dels för att det kanske finns andra där ute i samma situation som kan vara hjälpta och också känna att dom inte är ensamma.

Det är många tankar som far i mitt huvud just, tårarna har sprutat konstant i snart 2 timmar, det finns inget stopp.

Sonen har varit iväg hela eftermiddan med kompisar, dom hade kollat på nån cykeltävling. När han kommer hem säger han att han missa starten och början, hans kompisar hade varit där från start.
Jag undrade lite försiktigt om dom inte bestämt att ringa till varandra, för det pratade dom om igår.
Men hans bästa kompis hade inte ringt i alla fall, utan bara till en annan kille.

Han var inte alls på humör när han kom hem, satt försjunken vid laptopen i vardagsrummet, höjde tv:n så det ekade. När jag stängde av tv:n så ryckte han till och undra va jag sysslade med.

När vi skulle äta skulle han inte ha nåt jävla kött, bara ris och sås. Jag är och har varit ganska tuff med att man behöver få i sig från alla delar, man kan inte leva på kolhydrater enbart.
Så en liten bit fick han allt peta i sig.

Han har pratat ett tag om att han minsann ska ha en trampmoppe, och det har vi suttit o kollat på, och han tycker det är skitcoolt. Jag tycker också det är coolt, eftersom jag inte är säker på att han är mogen för en Eu-moppe om 1 år.
Men nu har hans kompis sagt att att det är skittöntigt, och att han skulle bli retad.
Och då tror sonen att det är så.
Här blir det återigen fel, när vi försöker få sonen att förstå, för hundrafemtielfte gången, att det andra säger inte alltid stämmer.

Men det funkar inte.

Han sitter en stund till vid datorn, tills jag ber honom stänga av, och gå i säng. Då är kl ca 23...
Efter en halvtimme är han i o f på sitt rum men inte i säng, och jag ber honom igen, att gå och lägga sig. (han behöver oftast en halvtimme för att kunna lägga sig)
Jag ropar efter 10 min, han svarar inte. Jag ropar igen, inget svar.
Till slut blir jag irriterad och undrar vad han håller på med.

Han svarar nåt surt, halvlägger sig på sängen.
Jag ber honom klä av sig, och gå o lägga sig.
Han är förbannad, och sliter av sig byxorna, men lägger sig inte.
Då tröttna jag, och går ner på hans rum.
Och jag känner på hela atmosfären i rummet, att något är jävligt fel. Jag står mitt i rummet och scannar av för jag letar, efter "något", vad visste jag inte.

Jag tyckte det luktade konstigt. Parfymaktig doft. Jag frågar honom vad det är som luktar. Jag blir skräckslagen, har han tagit nån parfym för att dricka???

Han ligger under täcket, och vägrar prata med mig. Jag går fram till honom och ber honom komma fram ur täcket.
Det kommer ingen doft liknande den jag kände innan, men jag ser nåt annat.
Jag känner hur hjärtat börjar dåna, andningen stiger.
Men jag behåller fattningen, tittar på honom, ber honom komma med upp.

Jag tar med honom in i badrummet, och ber honom dra upp sin tröjärm.
goooode guuuud han är sönderrispad på ena underarmen.

Jag frågar vad han har gjort...
Vadåå blir svaret.
Det är det enda han svarar.... vadå, vad menar du....

Till slut klarar jag det inte längre, jag bryter ihop. Han blir förbannad och undrar varför jag gråter.
Jag förklarar att jag blir rädd och orolig för att han har skadat sig.
Jag ber honom igen att berätta vad han använt.
Jag säger också till honom att när man gör sig själv illa, så mår man jättedåligt, man har det inte bra.

Han berättar till slut att han gjort det med naglarna...
Jag frågar honom, vad det är som känns fel, vad som är jobbigt.
Det är ingen lätt fråga för någon att svara på, i ett sånt läge med gastkramande ångest.

Men han svarar...
ALLT, allt är fel.
Jag försöker få honom att berätta vad han menar med allt.
Hela jag, hela jag är fel, jag bryr mig inte om nånting, jag bryr mig inte om mina kompisar, jag skiter i allt.

Vid det här laget hyperventilerar jag. Jag började få panik. Jag blev livrädd för att han ville ta livet av sig, så jag frågar han rakt ut, om han vill dö...
Då blänger han på mig som jag är dum i hela huvet, neeej det vill jag inte.
Men snälla vännen, om du gör såhär då KAN du dö, förstår du det?
Jag ser på hans blick, att den tanken inte ens hade föresvävat honom. Kan man dö?

Jag tar hans huvud i mina händer, tittar på honom, och frågar om han börjat må så dåligt sista veckan.
Vet inte.... vet inte...
Vännen, det här är viktigt, du har aldrig gjort något sånt här förut, du har bytt medicin sista veckan, och kanske är det medicinen som gör att du mår så dåligt.
Kanske svarar han....
Jag har inte märkt något alarmerande, jag har haft koll, det har varit lugnare, men inget oroväckande. Förutom dom sista 2 dagarna, då han börjat sänka huvudet mer och mer. Men jag har inte vetat om det beror på att han har tråkigt eller nåt annat.

Jag tar tag i honom, drar honom till mig, och jag har ALDRIG nånsin fått en sån kram av min son nån gång nånsin.
Vi sitter en lång stund och bara kramas, och jag säger att vi omedelbart byter till dom gamla medicinerna. Så här ska han inte ha det.
Jag säger till honom att när han rispat så med naglarna så kan det bli infektion, så jag vill tvätta med sårtvätt.
Han tittar på mig, nickar och säger okej.

Jag säger också till honom att man behöver prata när man mår så jättedåligt. Ibland kanske man behöver prata med någon annan, än sin mamma och pappa.
Varför då blir svaret`?
Jag gav mig inte in på att förklara varför. Jag stövlar in på Bup i morgon och ser om jag kan få tag på nån, vem som helst.

Läkarn skulle ringa i Tisdags innan hon gick på semester för att höra hur det gick. Hon ringde inte. Men det hade väl kvittat för då var allt lugnt.
Men nu är det inte lugnt, det är åt helvete, och för att förhindra att det händer igen måste jag agera direkt.
Han ska på läger denna veckan, fr om i morgon. Vet inte om det kan va en bidragande orsak till hans ångest.
Nu vet jag inte hur vi ska göra. Jag tror ju egentligen att han kan behöva komma iväg, och få vara med andra vuxna. Kanske kan han prata med någon av ledarna där. Samtidigt känner jag att jag själv behöver andas och slippa oroa mig för honom.

I morgon förmiddag skulle vi på kurs med store sonen, inför övningskörningen. Jag var så stolt för att jag tog tag i detta, så han inte skulle bli drabbad och behöva vänta.
Men jag kan inte lämna lillebror hemma alls som läget är nu. En förmiddag går bra i vanliga fall, för han sover ändå till runt 11. Men nu vågar jag inte.
Jag har varit runt i huset och låst och dragit ut nycklarna överallt. Jag är livrädd att han ska få för sig o sticka.
Det blir inte mycket sömn för mig inatt, jag vågar inte sova.
Jag är glad att han har bolltäcke, för det låter när han rör sig. Nu var det en 10 minuter sen jag hörde han vända sig sist, så kanske har han somnat nu. Skönt för honom.

Jag ville att han skulle lägga sig på ena soffan, så han inte behövde va själv, men det ville han inte.

Jag är förtvivlad, jag gråter, vet inte vad jag ska ta vägen.
Det blev långt det här, men jag behövde ösa ur mig.

Vad gick fel???

Alla dunderkommentarer
Eva har skrivit detta:

Hej! Hittade hit av en slump.. Läste ditt inlägg och blev mycket gripen! Jag hoppas av hela mitt hjärta att det löser sig! Att ni får hjälp!



Godnatt, Kram Eva

Eva har skrivit detta:

Tack, jag slutar om tre timmar och än så länge har det varit en lugn natt! Åh, jag hoppas så för er skull att det här löser sig... Ska kika vidare på din sida någon dag/kväll/natt när jag har mer tid över.. :-)



Kram

2008-06-30 @ 03:52:15
http://evasriddle.blogg.se/ är min hemadress
A har skrivit detta:

Usch vad jobbigt för er..... Jag tycker som du att det verkar som om det är medicinen..... Men annars så kan det ju vara så att han är så oerhört besviken på något som hans kompisar gjort... Det kan ju vara så att det pågått ett tag... Att kompisarna varit taskiga. Nu bara gissar jag. Men om det är så är det kanske därför han mår dåligt. Jag tycker att du gör rätt om du tar honom till någon han kan prata med. Jag är verkligen inte bra på att ge råd gumman. Hoppas det ordnar sig .....



Kram

2008-06-30 @ 08:45:25
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
Fredetta har skrivit detta:

Huga - usch vad sorgligt att läsa (:

Tänker på er och hoppas innerligt att ni får den hjälp och stöd som ni behöver.



Sänder cyberkramar!

2008-06-30 @ 09:18:34
Sandra har skrivit detta:

Blir ledsen för eran skull. Sänder en stor kram!

Maila mig så kan jag skriva lite mer. Vill inte skriva inför allt och alla.

2008-06-30 @ 09:22:26
http://barnstugan.wordpress.com är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

Jag hoppas att det blir ett läger ,för er båda.

En dag ialla fall. Ni behöver en paus, fast jag fattar att det inte kanske funkar.



Jag brottas inte med fullt så stora krig , men jag känner igen känslan.

Kompisar har stor makt,föräldrarna knappt någon.

Kram och hoppas du kan få en dags lugn...

2008-06-30 @ 09:28:00
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress
A har skrivit detta:

Hoppas det blir bra vännen....

Jag vet på ett sätt hur det är för min dotter skar sig ett tag.... Inte lätt.....

2008-06-30 @ 10:27:33
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
Bakombrillorna har skrivit detta:

Åh Majsan, inte detta också! Hans fd assistent som kunde tänka sig att ställa upp som kontaktperson, kan inte hon försöka prata med honom? Åh jag hoppas innerligt att det är medicinen, och jag tror ni behöver lägret båda två. Han för att kunna komma hem efteråt och känna att han gjort något eget roligt och klarat av det. Träffa andra kompisar....

Kramar

2008-06-30 @ 10:29:57
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Byt medicin, in med kontaktperson snabbt. BUP måste agera men jag tror även du måste skicka honom på lägret. RIng om du vill!

2008-06-30 @ 12:33:35
Linda har skrivit detta:

Jag har egentligen inget bra att säga alls. Hoppas allt ordnar sig. Hör av dig, om du vill.



Kram Linda

2008-06-30 @ 14:40:59
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
MammamumrikM har skrivit detta:

2008-07-01 @ 19:21:22
Mammamumrik har skrivit detta:

Aj där blev det lite stress och lite fort men fel.



Förstår att det är jobbigt som bara den. Bra att du åkte in (har läst båda inläggen) Bra att ni tar tag i det med medicin, men oxå att lägret blir bra.



Och jag vet minsann att det inte är någon hejd på oron då ens barn far illa. Men jag måste i alla fall säga en sak:



Självskadande måste alltid tas på allvar. Man måste alltid ställa de svåra frågorna rakt ut. Men det är inte alltid en första anhalt på väg mot värre självskadande.



(Som du själv skriver - han verkade inte alls tänkt tanken)



Smärta tar ut smärta. Att skrubba sig själv med något mindre farligt (än riktigt farliga, vassa saker) är ju ett sätt att hantera en smärta oxå. Som man tar en skarp sten i handen då man får håll, men måste springa vidare....



Alltså inte för att förminska det som hänt, men kanske lugna ditt hårt prövade mammahjärta....

2008-07-01 @ 19:27:59
http://mammamumrik.wordpress.com är min hemadress
Ulla har skrivit detta:

Jag har en vän vars dotter skär sig. Både på armarna och på benen. Som förälder, förstår jag på kompisen, att man känner sig maktlös. Det är nog bra att låta sitt barn prata med någon annan än sina föräldrar, så det var ett bra initiativ av dig att ta er till Bup. Hoppas och tror att det kommer att lösa sig för er. Kram och klapp!!!

2008-07-01 @ 19:38:24
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
Anonym har skrivit detta:

concertan är inte bra för barn som mår mentalt dåligt. min son äter strattera just därför. Jag tack för ditt inlägg. förstår din oro genom min oro för min son och känslan av att inte räcka till, inte ha facit och allt det där.

banal kommentar; men jag håller tummarna. och jag beundrar att du skrivit om detta. hos mig och sonen händer saker som jag inte vågar skriva om. det blir så naket och jag orkar inte gråta.

tummarna, som sagt.

kram

hej då från Gullan!

2008-07-02 @ 18:01:17

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen