vilken dag.....

har man inte o göra får man skaffa sig.....

Idag var det öppet hus på ett gymnasie som intresserar äldste sonen... mellan 12-14..
Lillskruttan skulle börja på minisim idag 14.30.... simskolan för stortjejen var fullbokad så då fick vi ordna så att hon fick åka och bada ändå, på en annan simhall....

HUR löser vi detta? Med två bakåtvända stolar (mamma VÄGRAR vända på barnen till framåtvänt) som är helt hopplösa att skifta mellan bilar, man GÖR det bara inte.... massa bälten som ska krånglas igenom diverse hål o kanter.... stödben, överslagsskydd etc etc... Det tar åtminstone 30 min att flytta om dom.... njeee.... det gör man inte, men säkra är dom ;)

Chansade på o ringa en dagiskompis som bor längre upp på gatan, frågade om dom hade en framåtvänd stol att låna ut... jajamen.... inga problem... TAAACK...

Hon fyller ju 4 nästa vecka, och nu är det trångt att åka bakåt, hon får inte plats med benen, men rekomendationerna är ju 5 år i bakåtvänd stol...... o står det så, då måste man ju göra så... eller?!?!?
Jag blir så arg på folk som vänder sina barn runt året så jag får huvudvärk...... hur ska dom nånsin kunna förlåta sig själva om något händer??? Deras huvuden är alldeles för tunga i förhållande till kroppen så dom klarar inte en krock, nacken knäcks på dom.... det är den bistra verkligheten...

Jag har hört många konstiga ursäkter för att vända barnen tidigt.... jamen h*n vääägrar sitta i stolen, h*n tar av sig bältet, etc etc....
Men jag måste ju undra,,... bestämmer verkligen barnen hur dom ska sitta i bilen???
Kan jag också vägra ha på mig bältet då?? Bestämmer jag det själv? NÄ, för det bestämmer lagen....
Hur kan då barnen ha makt att bestämma i vilken stol dom ska åka i? Att åka i en stol framåtvänd när man är ett år är direkt förenat med livsfara, är det då inte jag som vuxen som avgör hur man sitter fastspänd i en bil?
Jag har aldrig haft dom problemen med något av mina 4 barn, för JAG bestämmer i detta fallet.... och dom har rättat sig efter de....

Barnen är ju mitt liv, mitt allt, jag gör allt för att skydda dom, och sitter man inte still i sin bakåtvända stol, fastspänd i bältet, ja då stannar bilen, och kör inte förrän alla sitter på plats......
Det har hänt många gånger när dom var mindre, nu har dom slutat med såna fasoner som att krångla sig ur bältet, för det är inge kul att sitta i en bil som inte åker :)

Men jag får nog faktiskt ge mig vid 4 år, hon kan inte sitta med knäna i hakan längre nu, jag ville vänta till efter vintern med att byta stol, men vintern... tja... den ser vi nog inte ändå.... så jag får beställa en stol nästa vecka... (vi hyr av försäkringsbolaget, o sista stolen får man behålla)

Men nu... .eeh... kom jag väl ändå ifrån ämnet.... ;)

Vi åkte in till gymnasiet i göteborg..... första info-träffen var överfull, därför fick vi vänta en timme till nästa, då blev det seeeent..... men vi roade oss under tiden med att gå runt o kolla i dom olika lektionssalarna....och höra lite mer om utbildningen han tänkt söka...

13.40 kastade vi oss i bilen... vi skulle träffas 14.00 i kållered för lilltjejen skulle bada där...
Vi hann, och det gjorde gubben o barnen oxå..... Vi skiftade bilar, och sonen..... GNÖÖÖÖÖÖÖÖL...."va fan ska jaaag göra nu då, jag har inge busskort, jag har inge pengar.... åååååh va faaan saaaa du inte de föööör"

Hur skulle jag kunna veta, att jag inte skulle hinna hem med honom då??? *suuck*

Men han lugnade sig snart..... han hade 1000:- att hämta från oss. Vi har ett belöningssystem när det gäller betygen.... IG= -1000:-, G= 0:-, VG = 500:- och MVG = 1000:-

Nu hade han sorgligt nog 3000:- i avdrag från förra terminen.... hrmm... 3 IG blev det då.... 5 VG gav 2500:-

Minus då 500:- från förra terminen...
I år..... 5 VG..... 2500:-..... minus 500:- ger en belöning på 2000:- (har nån nånsin sagt att det är billigt att ha barn)
så ja.... 1000:- har han redan slösat... så nu fick han flanera i
kungsmässan en timme helt själv i väntan på mig o lilltjejen... med 1000:- på fickan, och inhandlade en datormus och hörlurar..... nödvändigt... visst....

Det är häärligt med barn.... helst när det kör ihop sig, men på nåt konstigt sätt, så löser det sig, ALLTID!!!
Det är väl tur de då.....

Nu väntar vi fortfarande på pappa o stortjejen...... jo... hon kan bada i 10 timmar i sträck utan problem... men dom stänger väl nån gång i simhallen tänker ja ;)

Nu måste jag rusa till toa...... har nog tagit för många kallsupar på badet ;)

Alla dunderkommentarer

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen