världens bästa assistent..

det har vi fått....
Utan tvekan...
Hon borde ha dubbel lön för det jobbet hon gör...
Hon är inte bara en ovärdelig tillgång för min son, utan för hela lärarlaget, som plötsligt blivit tvungna att se på lärande med nya ögon ;).... sen att det inte uppskattas av alla, ja det är ju deras problem *s*

Utvecklingssamtalet i Måndags gick över förväntan.... 1½ satt vi, (och sonen fick spader efter 15 min.. haha)
Vi upprättade ett åtgärdsprogram, och jag blev imponerad för det var första gången som jag kände att det här ska vi JOBBA efter, och jag kände att det också kommer att följas...

Mot bakgrund av den informationen dom fått av sonen från tidigare skolor så har det gått FANTASTISKT bra...
Den infon dom har fått av honom..... känner dom inte igen hos sonen....
Han bedömdes inte nå målen för särskolans läroplan i kärnämnena.... han är redan godkänd i ett av dom..
efter 2 månader!!!!!?!?!

Hur är det då möjligt?
JO, för man har använt sig av undantagsreglerna....  han kan inte skriva sina redovisningar, han kan inte läsa långa texter, men han kan PRATA.....
Han kan sitta och prata oavbrutet i 10 minuter inför hela klassen och redovisa ett arbete han gjort, eller recensera en film han sett....  och dom häpnar över hur detaljerat och ingående han gör sina redovisningar....

Han har inte lärt sig vissa grunder som man lär sig i 1:an... men kunskapsmässigt ligger han i nivå med 6:ans läroplan...
ÄNTLIGEN har han fått hjälp av någon som ser detta, som ser HONOM och hans förmågor...
Ni kan ju bara ana hur detta lyfter honom, och ni kan ju bara ana vilken bekräftelse detta är för mig, att jag hade rätt om honom hela tiden... (och varför skulle jag inte ha det, han är ju mitt barn, jag känner ju honom bäst)

Jag är så glaaaad att jag var stark nog att hålla ut och kämpa vidare... hur skulle det annars gått för honom?

Efter sportlovet ändrar vi lite i hans schema, flyttar om och drar bort.
Vi tar tillfälligt bort slöjden då det inte funkar alls just nu, och lägger istället fokus på dom ämnen han behöver mycket hjälp i..
Bilden ville dom också ta bort, men jag ville vänta lite. Han är enormt duktigt på att rita.... varför visar han inte det då? Något är fel...
Dom börjar med lite omplaceringar på bilden så får vi se vad det gör...
Sen är tydligen bildsalen allt annat än gemytlig.... det är ingen trevlig miljö.... det KAN va det han reagerar på, han är precis som sin mamma väldigt känslig för just miljön runt sig... (vem är inte det egentligen)

Jag känner mig helt lugn... och allt stök som varit, alla tråkigheter där sonen burit sig åt, har lagt sig "nästan" tvärt.
Efter lite prat både hemma och i skolan så har han lugnat sig...

assistenten har hittat ordet som biter på sonen.... "det är FÖRBJUDET"....säger hon till honom att det är förbjudet att svära i skolan så tittar han på henne..... och säger.... "ääär de.... jahaa" *s*
Och det som är förbjudet gör man ju inte ;)

Nä... nu ska jag göra frukost till en hoper med ungar....
Hopp om livet......

Ha det gott ni därute...

Alla dunderkommentarer
Perlen har skrivit detta:

Det låter ju toppen. Förstår dock inte det här med särskolans läroplan! Han går väl inte efter den nu?
Min grabb han inte in till toan i skolan och kissa i går. Han fick inte av sig stövlarna. När jag säger att då får du väl gå in och kissa med stövlarna på, tittar han på mig och säger - Det är FÖRBJUDET! Det har tagit intryck vill jag säga;-D

2008-02-07 @ 08:47:01
Micaela har skrivit detta:

Tack för din kommentar :)

Men Kattis är snäll, hon vet inte annat som hon ska säga. För vad ska man säga egentligen till en person som gått i särskolan emot sin vilja? Du vet ju, du har ju varit i den sitautionen med din son. Jag kommer snart föreläsa för mina lärare. ;) Är bara så glad att jag hör henne berätta om en särskola som verkar fungera.

Håller på att lyssna på en föreläsning om tryckfrihet och hets mot folkgrupp. Ganska så intressant.. Har du hört att de ska lägga till "handikappade" i lagen om hets mot folkgrupp???????????????????

Vilken jävla skillnad skulle det kunna bli. wiiie.

2008-02-08 @ 10:06:37
Virri har skrivit detta:

Han låter så lik min dotter, din son. Vi har också fått en handlingsplan för hennes skola nu (hon går i vanlig skola och har ännu inte diagnos på papper)nu och det ska bli jätteintressant att se hur det går för LÄRARNA! Och jag ska banne mig testa det där med FÖRBJUDET. Så länge man inte börjar missbruka den regeln är det ju en jättetydlig och förklarande markering.


Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen