Särskolan

Ja det är ju ett hett ämne nu... lite överallt. Särskolans vara eller icke vara....

Visste ni att dom flesta som går särskolan automatiskt slussas ut i daglig verksamhet?
Ingen frågar eller utreder behovet hos individen, eller hur mycket personen klarar och kan.... nä, har man gått i särskolan vet man inte bättre än att vara på just, dagcenter....

Unga vuxna som hamnar på dagcenter har ökat med 174 procent6 år!!!!!!
År 2006 var det 26 000 personer som "arbetade" på dagcenter....

Kan ni gissa hur många av dom som slussades ut i "riktigt" arbete???

EN PROCENT,....... 1 enda futtig liten procent.

Dom tvingas leva på aktivitetsersättning, 7000:- i månaden.... FÖRE skatt.....

Med tanke på hur många som felaktigt skrivs in i särskolan så kan jag bara tänka mig hur många ungdomar på dagcenter runt om i landet som mycket väl skulle klara ett riktigt arbete, med riktig lön, med lite stöd och hjälp.

Det är skrämmande hur vi kan slösa bort så mycket resurser och kunskap som dessa ungdomar besitter.

Självklart så finns det dom som verkligen behöver den här formen, som daglig verksamhet, och för dom är det underbart att det finns. Men för dom som är medvetna om sig själva, och livet runtomkring, så är det här ju katastrof.

Ibland ges man inget annat val, än att skriva in sitt barn i särskolan, man känner sig tvingad och vacklar i sin tro på sitt barn, sin tro på sig själv som förälder. Man skriver under, och håller andan och hoppas på det bästa. Den underskriften kan ödelägga hela ditt barns framtid.
I dom fall då man i princip "tvingas" till ett sådant val, är det ofta inte mycket man kan göra... om man inte vet något annat.

Men gör man ett medvetet val, att faktiskt välja den skolformen, så bör man noga betänka vad man stakar ut för framtid för sitt barn.
Självklart ska man gå i särskola om man faktiskt har en svårare utvecklingsstörning, skolformen som sådan är helt rätt då. Men har man ingen utvecklingsstörning, eller kanske en lätt sådan, är det inte alls självklart att man ska gå i särskola, bara för att man har svårare med inlärning, social samvaro etc....

Jag hade aldrig för avsikt att låta sonen gå i särskola hela grundskolan ut.... jag skulle skriva ut honom när jag som han trodde hade fått hjälp att komma ikapp... istället blev det tvärtom, han tappade.. han kunde mer än vad man trodde (sen kan man ju fråga sig varför dom inte utredde hans kunskaper mer ingående.. men okej)

Är det likadant på dom flesta särskolor, (vilket jag inte hoppas) så tycker jag oerhört synd om dessa barn som går där. Att göra någon sämre än vad den är..... är inte det misshandel??
Då kan jag förstå att man hamnar på dagcenter, ... hade man den minsta möjlighet att klara grundskolan, att klara att få ett riktigt arbete, så har den möjligheten tagits ifrån en om man hamnar i särskolan.....

Jag vill understryka att jag absolut inget har emot särskolan som sådan, det jag vänder mig emot är att alltför mycket barn skrivs in där på helt felaktiga grunder, detta måste få ett stopp NUUU.

Min son vill bli djurskötare på en djurpark.... nu har han möjlighet att nå dit...
Hade han gått ur särskolan... så hade han hamnat på trädgård och miljö.... och fått plocka skräp i rabatterna, och rensa ogräs...
Vilket jävla slöseri med resurser....  då sonen lär sig allt som finns att veta om dom djur som intresserar honom...

(får väl ändå tillägga att jag absolut INTE ser ner på någon som rensar ogräs och plockar skräp... MEN har man ett annat mål i sikte, och är medveten om sitt mål, DÅ har man defintivt inte där att göra)

Vill med detta inlägg få föräldrar att tänka en gång extra innan ett val att skriva in sitt barn i särskola.
Aktivitetsersättning har man rätt att få ändå, den möjligheten finns ialla fall, om man inte fixar ett arbete efter avslutad skola... Men går man ur särskolan..... då är det den enda möjligheten...

Vill DU leva på 7000:- brutto resten av livet, och aldrig ha möjlighet att spara ihop till resor, saker och annat du vill göra? Ska då ditt barn behöva göra det???

Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Jag har i många år retat mig på min kommuns sätt att skriva in barn på särskolan. "värstingarna" som de inte fått pli på satte dom där och det är vansinnigt.för två år sedan startade min kommun egen särskola, tidigare köpte de platser i grannkommunen, men den funkar uruselt. Jag jobbar på korttids och ser hur ungdomarna har det i skolan. För det första går där flera stycken i den klassen som inte behöver gå där och de vi har hos oss tappar nog en hel del. De klagar på att de aldrig får läxor och att de mest bara slappar. Föräldrar talar med rektorn men inget händer. Det är förfärligt. Sen ser jag på flera av våra ungdomar som snart ska ut i arbetslivet och säkert galant skulle klara det, då de bara har ytterst lätta förståndshandikapp. Ska de behöva sitta på dagcentret med grovt handikappade människor? Vår kommun är dessutom urusel på att ragga jobb utanför centret =O Tror att de bara har i ett ridhus, där de "duktigaste" får jobba. Nä, det är minsann inte lätt att vara särskoleelev i vår förbaskade kommun =( Hoppas du får en fin dag. Jag tycker du tar upp jättebra ämnen här =)

Ewa S har skrivit detta:

Ja att jag är enig med Majsan till 150 % torde vara helt känt. Men A jag ryser när jag läser! Föräldrarna kämpar och inget händer! Anonymt samtal till Uppdrag Granskning kanske+

2008-02-23 @ 09:27:42
Micaela har skrivit detta:

Vad i helvete... -.-' Det är ju inte konstigt att Sverige måste höja sina skatter hela tiden då.

och om all den arbetskraften hade varit i det riktiga arbetslivet..Hur mycket sjukskrivningar hade vi haft då?

2008-02-23 @ 14:39:23
Perlen har skrivit detta:

Jag tror att de barn som hamnar i särskolan som inte skall vara där har föräldrar som inte har förstått att det finns andra alternativ. Tyvärr blir man ju inte upplyst om detta av kommun, hab eller skola. Detta får man läsa sig till själv på nätet eller få info på annat vis. Tyvärr.
Du gör ett jättejobb som lyfter fram problemet i ljuset och även visar på alternativ.

2008-02-23 @ 18:00:44
Anna har skrivit detta:

Hej. Jag måste bara få komentera.

Jag har nyss blivit utred för Adhd och att jag har atypisk autism. Min utvecklings störnings diagnos har dom tagit bort. Jag ville börja med detta så du vet lite vem som kommenterar:)



Jag har då gått i särskolan sen 4. Men jag har inte lärt mig någonting. Men nu går jag på gymnasie sär. Och har fått komma in och läsa i en vanlig klass i dom ämnerna jag klarar. Och jag är klar med alla grundskolans ämnen utom matten. Och det har funkat sådär nu på slutet för precis som din son kände så känner jag med i den vanliga klassen .Jag känner att man inte kan prata med folk. Men ingen på min särskola har börjat på dagcenter utan dom flesta har börjat på "vanliga" jobb med lönebidrag dock via dagcenter och lls. Så dom går under ett dagcenter som hjälper dom när det går dåligt på jobbet men annars fungerar dom som vanliga anställda. Och en del får jobb via praktikplatser som dom får av arbetsförmedlingen. Men dock så är det väldigt många som får jobb via dagcentret och där har en handledare som stötar på jobbet.

Själv ska jag läsa upp dom gymnasie betygen jag missat på komvux och sen ska jag gå vidare till högskola.Detta har jag då lyckats med när jag fick underbara lärare på gymnasiet som trodde på mig och såg att jag inte hade så stora svårigheter.

Tack för en otrolig bra blogg

2010-02-02 @ 23:16:29

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen