ja kanske tidningen..

Kanske ska göra som Ewa säger, skriva en debattartikel i tidningen??
Jag äälskar ju sånt ;)

Det är ju klart att det var ett kort program, och det är ju stört omöjligt att hinna förmedla sådan viktig information på den korta tiden.
Jag såg det inte så, men det beror väl kanske på att det var ett stort jobb med förberedelserna, och jag visste ju exakt vad som var med. Men kanske är det så, att för den som inte vet någonting inte blev så mycket klokare... jag har svårt för att tänka mig in i det... kan ju liksom inte ta bort det jag har i huvet ... haha...

Fast jag fortsätter o debattera då ;)

Jag vet att ni finns ;)

Skrivet 2008-02-15 06:57 av Majsan, mamma till sonen
 
Jag hoppas att mitt inlägg inte tolkades som att ALLA lärare är dåliga....

Carin beskriver situationen väldigt bra, där är kärnan till varför skolan ser ut som den gör. Alldeles för stora klasser, för få pedagoger... nä den lärare finns nog inte som orkar bedriva individuell undervisning med så många elever... i alla fall inte i längden

Och motståndet till smågrupper i skolorna förstår jag inte. Elever med neuropsykiatriska funktionshinder har än mer svårt än andra att vistas i så stora grupper, alla KAN inte klara detta.
Det måste politikerna förstå...

Men.... ibland undrar man ju, när förskole- o grundskoleförvaltningen i min kommun förespråkar ännu större klasser?!?!? en klass på 40 elever, med 2 pedagoger skulle enligt ett uttalande från kommunen ge alla större möjligheter, för 30 av eleverna klarar kanske av att vara i stor grupp, och då kan en lärare gå undan med resterande 10...
Något dummare har jag aldrig hört, och jag tror inte att NÅGON enda elev skulle må bra av en sån konstellation, varken med eller utan funktionshinder.

Vi vuxna skulle aldrig klara av att arbeta under såna förhållande, varför måste då våra barn göra det?
Ska det fortsätta såhär, så har vi snart ingen arbetskraft kvar i landet, eleverna har gått in i väggen långt innan dom går ur skolan...

Jag vill säga till er pedagoger, att jag anser att en pedagog som lyckas vända ett IG till ett G har gjort en mycket större bedrift än att höja en elev till MVG från VG...
Hoppet från IG till G är ju ändå större....

Hade det inte varit bättre om förslaget gick ut på det istället, att högre lön ges till dom pedagoger som lyckas höja motivationen hos elever som tappat den? Att man får högre lön just för att man lyckas med elever som har det lite svårare? DÅ kanske vi kan komma nån vart....

En stor eloge till er som orkar trots bristande resurser och oförstående ledningar och politiker.

Vi skulle sänka deras löner och ge pedagogerna högre, så kanske fler skulle känna att deras jobb uppskattas.
Det är pedagogerna som är våra barns framtid... att ha en sån roll i samhället borde ge mer betalt än något annat...

Det är min åsikt i alla fall ;)



Japp.... kan ju aldrig va tyst ;)

skulle ju egentligen skriva ett alldeles särdeles tokigt inlägg... men gör de senare idag i stället... så ge er till tåls... Majsan har varit ute på galej.... och.. hrmm... harkel... utmärkt sig igen... *himlar me ögona*

Alla dunderkommentarer
Ewa har skrivit detta:

Ja här visar du ju att du skall skriva en debattartikel! Du har helt rätt! Större flexibilitet och större engagemang. Alla lärare är inte dåliga tvärtom. MEN de som är det drar ner snittet alldeles förbaskat. En elev som mår dåligt pga en dålig lärare är helt enkelt en för mycket. Men självklart har du rätt i att de lärare som är bra skall få mer credit än de får! Var alltid noga att tala om det för sonens lärare i gamla skolan. Men frågan är om jag är lika duktig nu när han går i liten skolgrupp.....Tål att tänka på att vi föräldrar kan visa att vi uppskattar dem!

2008-02-16 @ 16:52:34
Micaela har skrivit detta:

De elever som mår dåligt, vart hamnar de efter skolan? I psykvården. Vilka är det som får betala för deras vård? Vi. Hur mycket hade det kostat oss om vi hade hjälpt dessa barn ifrån början?

2008-02-16 @ 16:54:08
Linda har skrivit detta:

Jag tycker ärligt talat att ni är lite hårda mot lärarna, partisk som jag är.
För att en lärare ska kunna vara lärare så krävs även förutsättningar för detta.
En lärare kan vara hur duktig som helst och ha hur mycket kunskap som helst, men det kommer ändå inte visa sig i en klass på 25-40 elever.
Även en lärare är en människa med fel och brister. Jag känner flera bra lärare som kämpar mot rektorer som inte bryr sig. Och jag känner lärare som valt helt fel yrke.

Men hur som haver, jag vill inte påstå att det är lärarna det första hand är fel på, det är kommunerna och rektorerna som inte anser att barn är något att lägga pengar på.
Ibland undrar jag vad jag gett mig in på då man som lärare hela tiden kämpar i motvind....och usel lön!

Micaela, du har rätt. Man hade sparat mycket pengar genom att satsa på eleverna de 6 första skolåren.
Tyvärr tänker inte politiker så långsiktigt.

Micaela har skrivit detta:

Det är ärligt talat inte lärarna jag tänker på. Det hade behövts fler lärare, fler alternativ än särskolan och grundskolan, färre elever i alla klasser.

Det blir fler jobbtillfällen på grund då behövs fler lärare, eleverna mår mycket bättre och jag tror att antalet sjukskrivna skulle gå ner. För om lärarna mår bättre genom att de får lagom att göra så stannar de ju kvar.. Eller är jag helt ute och cyklar?

Är du lärare Linda? Vad undervisar du i?

2008-02-16 @ 19:42:36
Micaela har skrivit detta:

Men alla passar inte att jobba som lärare, en lärare ska kunna vara engagerad och veta vad denne vill. Men de lärare som jag haft i mitt liv har praktiskt taget sagt till mig att jag kommer inte klara något alls. jag är liten och patetisk.

jag vet att det känns som om du jobbar i motvind. Men kom ihåg att om du är en bra lärare, så förtjänar du att vara lärare. Det är ett jävligt viktigt jobb.

2008-02-16 @ 19:45:14
majsan67 har skrivit detta:

Man kan ju faktiskt vara en bra lärare, trots usla förutsättningar.... det har jag ju sett nu. Men jag har inte sett det innan, och därför kan jag uttala mig som jag gör.

När man som pedagog säger att en lönesättning utifrån elevernas betyg är orättvis pga att man då aldrig har en chans till löneökning om man jobbar med elever med svårigheter, så har man inte förstått alls vad det handlar om att arbeta med dessa barn.

Man har inte kunskap och förståelse, för då hade man inte uttalat sig så.
Då hade man vetat att dessa barn har alla chanser i världen att klara sig hur bra som helst, och ibland bättre än många andra i skolan.

När den attityden från lärarkåren ändras, då skall jag stå upp och säga att vi har bra pedagoger...

2008-02-16 @ 19:58:08
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Cimen har skrivit detta:

Hihi ja. Vad gör man inte för att fördriva tiden? :D Bra blogg by the way :)

2008-02-16 @ 22:05:19
http://Cimenhajo.blogg.se är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Jag anser iofs att löneökning pga betyg är helt fel väg att gå.
Och jag tror det är många pedagoger som känner så, speciellt när man jobbar med de yngre åren (som ju inte har betyg).
En hög lön tycker jag är självklart oavsett, därmot måste man fråga sig vilken kunskap det är man vill att skolan ska ge...vad ska pedagogerna föra vidare?

Fakta är mätbart.
Ansträngning, hur mycket man försöker, hur bra man är på att förstå det man lärt sig...det är väldigt svårt att mäta via prov. Det är inte pedagogerna, eller lärarfacken som vill öka lönerna för de som klasser som får bra betyg. Därmot vill de öka förutsättningarna för att vara en bra lärare. Sedan att vi har en borglig regering som anser att man kan pressa fram kunskap och bra betyg genom polishämtning och lönepress....det är en annan fråga.


Lärarna har ett uppdrag av riksdag och regering, och lärarutbildningen ändras oftare än någon annan utbildning.
Och lärarutbildningen är ostabil, och ger väldigt olika kunskaper beroende på vilket universitet man går och vilka inriktningar man väljer.
Då är det inte så konstigt att pedagogerna blir väldigt olika.

Dessutom kan man som indviduell lärare inte ha kunskap om alla funktionshinder, utan när man får en elev med problem så är det skolledningen som ska se till att läraren får fortbildning och resurser för att möta eleven på ett bra sätt.
Det är där det brister! Det är rektorn som är ansvarig för att lärarna ska kunna göra sitt jobb.

2008-02-16 @ 22:13:24
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Micaela;
Jag är lärarstudent, så jag är inte lärare än. Jag inriktar mig mot de yngre åldrarna ( upp till trean) och har en specialpedagogisk inrikting.

Majsan;
Jag är säker på att man kan vara en bra pedagog trots usla förutsättningar...men risken är betydligt mindre när man är helt ensam om en klass där alla lär olika och är utan stöd.

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar när du säger "När man som pedagog säger att en lönesättning utifrån elevernas betyg är orättvis pga att man då aldrig har en chans till löneökning om man jobbar med elever med svårigheter, så har man inte förstått alls vad det handlar om att arbeta med dessa barn."

Det är ju så att det finns betygskriterier som måste uppfyllas för betygen.
Och har man en klass med dyslektiker så kan dessa aldrig få MVG i Svenska därför att de har inte förutsättningarna att få det. Ska läraren i den klassen få mindre i lön för att den klassen inte kan uppfylla betygskriterierna?

Jag förstår inte vad du menar. Är du för löneökning efter betyg eller emot?

För som du säger så kan dessa barn leva ett fullgott liv och med stora kunskaper...fast det kanske inte kommer visa sig på betygen.
Ens om det är en bra lärare med rätt förutsättningar så kommer den läraren inte kunna få blinda att se, döva att höra.

Det är många av barns kunskaper som inte får lov att synas i betygen men som lärare arbetar med ändå.

Så nej...så länge betygskriterierna ser ut som de gör, och det inte finns något betyg på ansträngning så är jag inte alls för löneökning pga betyg.
Många elever anstränger sig till max men når knappt upp till Godkänt...fast denna hårda ansträngning syns inte alls i betygen. Eller lärarens kompetens.

2008-02-16 @ 22:31:09
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Eva har skrivit detta:

Hej!
Efter att ha läst här ett tag så kan jag bara instämma. har en gosse med neuropsyk diagnoser och vi kämpar med skolan . Ligger starxt över särskolenivå alltså är kraven allt för högt ställda på honom. På vår skola finns en lärare som kämpar mycket för att alla elever skall ha en bra skolgång. Hon heter Inga. Har en blogg där hon beskriver sin vardag och skolans värld. www.inga.blogg.se
Värd att läsa vad hon anser om skolans värld

2008-02-19 @ 07:28:51

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen