Dyslexiutredning..

Japp, nu kommer nästa krig.... suck...

Som många säkert vet så kontaktade jag en privatutredare då kommunens rutiner för dessa utredningar är obefintliga...
Jag skickade ju sedan fakturan till kommunen.

Tror ni den är betald????
Nääääää... självklart inte...

Utredaren vill sända den till inkasso, och säger att det då blir jag som drabbas och det är ju synd..h mmmm

Jag får äntligen tag på handläggaren på kommunen.... kanske på kafferasten... för det är ju sammanträde mellan 8-17 måndag - fredag.... tur att dom har o göra tänker jag... image200

Kommunen säger likadant, att fakturan är mitt ansvar tills den tagits upp i arbetsutskottet, eftersom jag skickade den till dom.
Jag ifrågasätter varför dom ännu inte tagit upp den på sina oändliga möten, då det gått två månader... det kunde han inte svara på.... han kunde heller inte svara på när nästa möte skulle hållas..
Men jösses.... inte konstigt att inget funkar i den här kommunen om dom inte ens vet när dom har möte???

Majsan tyckte dock det var märkligt att fakturan skulle vara mitt ansvar... den är ju faktiskt ställd till kommunen..
Ibland bara älskar jag min asperger ;)..... leta info, leta fakta... vad när hur gäller ....

Ett samtal till Intrum Justitia redde ut oklarheterna...

Och ett mail till kommunen blev resultatet.... självklart bifogat till förvaltningschefen, och ordförande i nämnden... för säkerhets skull klicka jag i "begär läskvitto" för att ingen ska kunna säga att dom inte sett .. hehe

Mailet:


Hej Jens.  

Refererar till vårt samtal idag 28/2 angående en faktura på dyslexiutredning. Ärendenr: F******  

Jag har varit i kontakt med Intrum Justitia i Göteborg angående oklarheten kring vem som bär ansvaret för fakturan.  

Fakturan är ställd till Förskole & Grundskoleförvaltningen, Kungsbacka Kommun.
Uppdragsgivare är således kommunen.
Vem som stoppar fakturan i kuvertet och skickar den vidare har alltså inget med vem som är betalningsansvarig att göra.  

En faktura ska enligt Intrum Justitia bestridas inom 8 dagar, eller betalas inom 30 dagar.   

Utredande Konsult kommer att sända ut en påminnelse omedelbart.
Den kommer att adresseras till Kungsbacka Kommun och dig som handläggare.  

Uppkomsten till utredningen, och att fakturan sedan sänts till kommunen förklarar jag i följebrev till fakturan.

Kommunen är ytterst ansvarig för att skolorna främjar för en lika skolgång för alla elever, där alla får möjligheter att klara sin skola utefter sina egna behov.
Trots år av påtryckningar om en dyslexiutredning, har jag blivit nekad en sådan. Utredningen visade ju mycket riktigt på en svår problematik.
Skolan har brustit i sitt ansvar att tillgodose M:s behov, han har pga detta kommit långt efter i sin utbildning.

Det hade kunnat avhjälpas med rätt stöd från början.    

Jag finner det också mycket märkligt att man ännu inte tagit upp ärendet i arbetsutskottet, då det gått 2 månader sedan fakturan kom till er kännedom.  

Om det finns några oklarheter är du välkommen att höra av dig till mig.  /slut mail.....


Jomen.... jag förstår inte att dom orkar tjabbla med mig, för jag har ju en uthållighet som överträffar varenda åsna som möjligen kan finnas i världen....

Tråkigt nog så drabbar ju detta utredaren som inte har fått sina pengar, och tyvärr får hon sitta i mellan för att jag ska driva igenom detta, av ren princip.
Dom förhalar detta nu förstås, för det bästa är ju om jag ger mig och betalar.... för tänk om dom måste betala... hur många fakturor kommer dom få sen från andra föräldrar... moahahahahaha....

Jag tänker INTE hålla tyst om att det går väldans bra att sända räkningar på utredningar till kommunen.....
image201Och jag är säker på att jag får rätt om det går till högre instanser... moahhahhahaha

Alla dunderkommentarer
Nils-Ove har skrivit detta:

Hej!

Utan att kunna ditt ärende så är det vem som har beställt tjänsten/utrednignen som är avgörande. Annars kunde ju vem som helst gå och beställa saker och be dem skicka faktura till kommunen.

Har du beställt utredningen och bett dem fakturera kommunen är DU ansvarig för betalningen tills kommunen eventuellt tar på sig den. Spelar ingen roll vem den är adresserad till.

Skulle Intrum/Justitia gå till tingsrätten förlorar dem. Kommer inkasso bestrider förmodligen kommunen med de skäl jag skrivit och då går nog IJ inte vidare.

Hälsningar

N-O

2008-02-29 @ 09:46:12
Ewa S har skrivit detta:

Vad trevligt med rättrådiga människor som hoppar rätt in i en enstaka situation och klarlägger för en mamma som har haft många års kamp om sina barn att hon skall betala det kommunen sjabblat med! Det är så bra att du kan.

2008-02-29 @ 18:46:06
bakombrillorna har skrivit detta:

Åååå vad jag önskar att jag hade din uthållighet. Stå på dig!
Annars gör någon annan det.
Kram och skön helg

majsan67 har skrivit detta:

N-O.... då vill jag att DU talar om vilkar lagar du stödjer dig på i detta fallet...
Precis som Ewa skriver, det är så bra att du kan. Men då vore jag hemskt tacksam om du oxå klarlägger vad det är du menar, och gärna en lagparagraf som stödjer det du skriver.

Kommunen har brutit mot dom flesta lagar vad gäller elevers skolgång så många år som jag har bott här åtminstone, och förstört framtiden för en mängd människor med enorm kapacitet och kunskap.
Att jag sänder en faktura på 5200:- inkl moms till kommunen tror jag inte jag blir hängd för.

Och jag kan lova dig en sak, hur kommunen än agerar i frågan, så kommer jag att få rätt i slutändan.... det finns en mängd vägar att gå. Jag är inte så dum att jag låter mig få en prick hos kronofogden....

En märklig känsla jag fick..
att svaret är lämnat av ett känt nick...
som tror sig veta mer än jag vet....
sprack gjorde byxan när gubben sket...

2008-02-29 @ 22:46:39
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Men Majsan de poetiska ådran har du dolt väl.....*Klappar händerna av förtjusning* du rimmar såå bra. *ASG* Kramar i massor!!

2008-03-01 @ 10:42:58
Ewa S : s dotter har skrivit detta:

Majsan kan lagarna bättre än de flesta måste jag få påpeka, vad annars måste man göra i det här fallet? lusläsa, lusläsa och lusläsa återigen. Det är tyvärr så de flesta mammor med barn med funktionshinder måste gå till väga.

Jag tvivlar inte en sekund på att hon vet vad hon gör. Det är bara lite ledsamt att man måste få fajtas för allt.

Jag tvivlar inte på att Majsan informerade kommunen om vad hon exakt höll på med. jag slår till och med vad om att kommunen sa "jamen då ordnar vi betalningen sen". Det är så synd att dessa föräldrar ska svikas av Sverige gång på gång.

Åh, Sverige som är så bra. Det är så jämlikt. Här skall alla få bo och här passar alla in. *ASG* När jag blir stor så ska jag nog bli advokat. För jag vette fan om det inte behövs här i Sverige.

2008-03-01 @ 11:33:39
bakombrillorna har skrivit detta:

Oj hoppsan! Jag med min stora stora trut kanske skulle börja läsa andras kommentarer först innan jag skriver något.
Jag hoppas du Majsan förstod att det var dig jag menade och inte den första kommentarslämnaren, som visst ville stå på dig.
Jag ber om ursäkt för min klämkäcka kommentar, men jag håller på dig, har läst bakåt i din blogg en bra bit och vet varför du anlitade privat utredare. Jag önskar att jag hade ditt jävlar-anamma och din uthållighet. Jag själv hade nog bara ruttnat (igen) svurit och betalt den jävla fakturan för att få slut på eländet.
Så, jag vet att du vet vad du håller på med och måste nog i alla fall få fram ett litet klämkäckt hurrarop. Fram för fler morsor som du. Då kanske vi alla skulle kunna få det vi har rätt till utan att behöva kämpa med tänder och naglar varje gång.
Det är ju så jävla tröstlöst oftast och tar sån tid.
Mås'å'gått
kram
bakombrillorna

2008-03-01 @ 13:54:29
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

"Bakombrillorna", dig har jag sett förr och du verkar bra. jag förstod att du menade Majsan och inte den första kommentarslämnaren. och jag är ändå autistisk och ska inte fatta sånt egentligen. tihi. :D

2008-03-01 @ 17:03:08
majsan67 har skrivit detta:

jupp... jo Ewa.... i perioder dyker den kreativa sida fram.... och det sprutar ur örona ;).... jag kan nog allt plocka ihop ett o annat....
Ewa S, hon ryter..
aldrig att orken tryter..
kämpar så ögona blör....
alla politiker hon stör...

Ewa:s dotter...
Advokater vi inga har..
föräldrar får dallra med rumpan bar...
gapa och skrika tills rösten tar slut...
aldrig har ni skådat en sån väldans trut...

Men du.. bakombrillorna... jag förstod oxå att du menade mig... och inte Nils-Ove... ;)
Bakombrillan hon klämkäck är...
lämnar en klämkäck kommentar här...
tror att alla henne ska såga..
men bakombrillan har en jädrans tåga...

Micaela är en autistisk tjej..
som fastnar i varendaste grej..
och klok som en uggla i allt hon gör..
klarar sin skola med stor favör...

Nu ska jag några foton posta..
inte ett endaste öre dom kosta..
färgen va gratis, tiden likaså....
jag undra sa flundra, hur långt jag kan gå..

2008-03-01 @ 21:35:20
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

nu jag mina läxor gör.
Annars jag inte klara skolan för.
Sitter på msn och ugglar.
Imorgon jag till skolan far.

2008-03-02 @ 21:22:52
Lillaviola har skrivit detta:

Att man ska behöva kämpa om allt...Är en mamma till en snart 13 åring med svårigheter i skolan.Dyskalkyli... Lovad utredning i snart 21/2 år, kanske händer ngt nu... Att beställa en utredning privat det gör man inte som första alternativ, utan som sista utväg när ingen ansvarig hör...Det är klart att skolan/komunen ska betala!
Vi är mitt uppe i ett "krig" med skolan och alla inblandade. alla vet vilka vi är "suck"
Skönt att vara omtalad* småler* heja på dig!

2008-03-18 @ 08:43:01
http://lillaviola.blogg.se är min hemadress
Anonym har skrivit detta:

Var mot andra som du själv bli bemött!

Det är osedvanligt trist att din kommun inte kan hjälpa dig och ditt barn med en utredning. Detta borde du driva politiskt i insändare, lobba mot politiker i kommunen, landstinget, etc.



Men denna gång är det emellertid du som anlitat en privatutredare och självfallet måste du betala honom/henne för det. Varför? Tvår argument:

1. Jag hoppas för din skull att du betalar tjänsten omedelbart och inte drar på detta. Om du inte gör det blir det i vilket fall som helst en prick i dina betalningssystem (kronofogden), vilket inte heller gagnar dig och ditt barn framöver. Det försvårar för dig att t ex få lån, o s v.

2. För det andra sätter du denna utredare i en jävla position och utifrån mitt perspektiv är du bara enfaldigt egoistisk. Hur f-n skall han/hon kunna hjälpa andra om du och andra om du (eller andra) inte betalar för tjänsterna.



Kämpa gärna, men gör det "fair" och på rätt scen.



Göran

2009-10-14 @ 11:43:52

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen