det kom ett mail...

det fick mina ögon att tåras..... men det fick oxå tigern i mig att vakna.... IGEN....

min äldste gör sina nationella prov nu, i nionde årskursen...
i tisdags var det svenska, läsförståelse....  svenska som han var farligt nära att stupa på VT-07...
Han skrev MVG på provet i Tisdags....

Han fick göra sitt prov i ett särskilt rum, i liten grupp och på dator då hans skrivsvårigheter gör det omöjligt för honom annars...

Mailet från lärarn utstrålade stolthet och glädje för min son som hämtat igen så mycket, tack vare att han fått den "lilla" extra hjälpen.
En annan lärare hade stött på honom i veckan och imponerats av den energi och målmedvetenhet han utstrålade, till motsats från förra läsåret, då han inte orkade någonting...

Smolket i bägarn, som fick min tiger att vakna, var att han blev anklagad för fusk pga resultatet..
Hans MVG förvånar mig inte ett dugg, egentligen, för den kapaciteten har han. Han har förutsättningar för MVG rakt igenom egentligen om han blir lyssnad på, och får lite extra stöd....

Men lyssna på denna mening...
"några av klasskamraterna undrade varför han fick skriva provet i G-O när han fick så bra resultat!"
Lärarn fick bita ifrån med att svårigheter med att skriva för hand  absolut inte har något att göra med hur man fungerar i huvudet..

Vidare tycker läraren att det är tråkigt att eleverna har denna attityden..
Men vem har skapat den attityden då?
Varför tror eleverna att dom som sitter i G-O är mindre smarta???
Varför reagerar dom som dom gjorde när en elev plötsligt får MVG??

Är det kanske så, att det är lärarna som skapat detta?
Dom flesta elever som får extra stöd i detta rummet har det jättesvårt..... men är det då jämställt med att vara dum i huvet??

För är det inte precis det det handlar om här, en elev får plötsligt MVG.... då måste han ha fuskat, för man får inte MVG om man får sitta i det rummet.....?

Jag är glad att jag krävde att min son skulle få möjlighet till lugnare miljö vid provskrivningar i tid... för hade det dröjt så hade han gett fanken i vilket... precis som dom andra barnen som sitter där....
Jag vågar påstå att många av dom barnen har förmågor långt över vår förståelse.... tragiskt nog, har varken deras föräldrar eller pedagoger förstått det än... om dom nånsin gör de...

Sånt där väcker min tiger inom mig..... vilket slöseri med människors förmågor..

Jag är dock OERHÖRT glad och lycklig för min son´s skull... äntligen får han plats att komma fram med hela sin förmåga och kapacitet....
Jag visste det hela tiden.... att han befann sig på den nivån....
VARFÖR ska det då vara så svårt för skolorna att lyssna på föräldrarnas vetskap om sina barn??
Eller är det på fullt allvar så, att alla föräldrar tror mer om sina barn än dom förmår??

Vad tror ni andra?
Tror vi mer om våra barn än dom förmår?


Alla dunderkommentarer
Angelica har skrivit detta:

Va roligt att han fick MVG :D Jättekul när nåt sånt där händer, och tror att fler behöver få lite extra hjälp så att de också kan nå upp till den nivån. Det är inte alla som får den hjälp som behövs, fast det kan vara något så enkelt som lugn och ro. Men verkligen jätteroligt att han fick MVG :)

Perlen har skrivit detta:

Min grabb överaskar mig lika mycket åt bägge hållen. Saker som jag tror han skall ha problem med löser han galant. Sen stöter vi på stora problem där jag inte ens hunnit se några problem.
Stort grattis till MVG!

2008-02-09 @ 22:30:47
Ewa S har skrivit detta:

Högt och ljudligt NEJ på den sista frågan. Vi vet att våra barn troligen kan mer på många områden!

2008-02-10 @ 18:35:09
A har skrivit detta:

Vilken dag och tid sänds programmet med din son? Hade varit intressant att se det. Ha det fint =)

2008-02-11 @ 08:37:37
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Hej A! Jättekul att se dig härinne med. Jag blev nyfiken och gick in på din blogg då jag insåg att du tillhörde skaran av tigermammor på kommentar inne hos mig. Fantastisk sida du har! Programmet sänds på torsdag i skolfront. Jag TROR det klockan sju i tvåan.

2008-02-11 @ 13:36:06
http://skewaewa.blogg.se är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

Nu är jag ledig ons,tors,fre. Sugen på en fika med mycket skitsnack och garv är jag. Någon mer?

2008-02-12 @ 20:33:14
majsan67 har skrivit detta:

määäää...... stora tjejen är sjuk, fick hämta henne igår...
det är knöligt för mig o fika, då måste hon med, och idag är hon absolut inte okej för några utflykter...

2008-02-13 @ 06:49:54
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

I dag är jag sjuk, blääh. Dålig tajming när man är ledig ;-(

2008-02-13 @ 08:25:20
Caroline har skrivit detta:

Vad kul att han fick ett MVG. Det var han val vard. Och skit i vad elverna sager. Det ar sakert sana som inte kan anvanda kunskapen praktiskt i framtiden. Du kan skryta med att din son kan.

Och jag haller inte med att foraldrar tror mer om sina barn bara for att det ar deras barn. Foraldrar spenderar 24 timmar om dygnet med sina barn och lar sig deras svagheter och styrkor. Sa foraldrarna om nagon borde val veta att deras barn kan.

2008-02-15 @ 06:19:28
http://cauroso.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen