omhändertagande av barn

Hur funkar våra sociala myndigheter i detta land?
Fungerar det överhuvudtaget?
Hur går hanteringen av omhändertagna barn till? Och finns det några regler för hur det SKA gå till?

Är det alltid bäst att bli placerad långt ifrån sin familj? Ja, ibland är det nog så. Men hur är det med skola, vänner och andra kontakter för barnet? Är det bra att flytta ett barn med någorlunda fungerande skolgång och fosterhem, till något helt nytt långt ifrån alla kontakter barnet har`?

Och varför gör man så?

Jag kikar emellanåt in på en blogg som berör mig mycket, och idag hittade jag en berättelse om ett barn som just blivit placerad i ett fosterhem på ett sätt som får håren på ryggen att resa sig.

Jag beundrar bloggskrivaren, som vill engegera sig så mycket för detta barn, trots att hon egentligen inte har någon nära relation.

Det är människor som henne, som får en att känna hopp, om ett välvilligt inställt samhälle. Och jag hoppas och tror att detta barn alltid kommer att minnas, att någon såg, någon förstod, och någon gjorde något. Det kan rädda detta barn i sitt framtida vuxenliv.

STor eloge till dig,
denvardagligamamman

Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Att fånga i klomaskinen har varit min äldsta sons favorit sen han var liten... Har gått en del tior =) Han brukar vara jätteduktig men har lagt av sig lite....



läste lite i bloggen du länkade till och fy som det går till... har ofta hört sådana hårresande saker om soc.... Skitförvaltning i många avseenden.

jayne har skrivit detta:

Ja du...sen borde inte finnas...absolut inte...

Ta gärna upp det och meddela mig...hi hi hi

Får bli klocka och annat imorgon...absolut imorgon!!!

2008-08-10 @ 00:02:54
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Malin har skrivit detta:

Stallgörat var en tillfällighet för mig. Hästarna bor hos mina föräldrar. Det är min systers egentligen men hon bor inte hemma längre och nu är det mest min bror som tar hand om dom, förutom mina föräldrar så klart :)

2008-08-10 @ 00:52:19
http://www.malinakrocko.blogspot.com/ är min hemadress
Peter PC Carlsson har skrivit detta:

Av det du skriver blir jag nyfiken och tänker ta mig till din föreslagna länk.



P.S. Är själv dyslektiker, tack för datorn och rättstavningsprogram.... det underlättar.

2008-08-10 @ 01:22:21
http://enbart.blogg.se/ är min hemadress
C.V har skrivit detta:

Ja du, det är ett svårt val att ta ställning till när dom ska fatta ett beslut, för det mesta är det bra om dom bryter upp helt men inte i alla fall

Anonym har skrivit detta:

ja du detta med foster barn , har själv erfarennhet på nära håll både me foster syskon av de olika slag och annat som berör detta ämmne ..

det jag kan säga som jag står fast vid är att man måste lyssna på barnen och att bli placerad iett annat hem gör att man får ärr för resten av sitt liv . vissa blir nog räddade när det finns för äldrar som verkligen inte kan eller vill av olika orsaker , men för många som tar hand om barn är det pengar som styr . säger inmte all långt i från men dom finns .

2008-08-10 @ 11:15:19
http://ajaxen.blogg.se/ är min hemadress
Cassandra har skrivit detta:

Svar: jag tycker mest det är jobbigt med "fin blogg" och "ha en bradag"-kommentarer eftersom det är så genomskinligt att de skriver så till alla för att få läsare :P



Det är lite modellbilder som en fotograf som jag känner envisades med att ta på mig :)

2008-08-10 @ 11:45:22
http://cassandraholm.blogg.se/ är min hemadress
rosvikstjejen har skrivit detta:

Ja många funderingar på hur saker och ting egentligen fungerar i vårt land. Vem gör man saker för? Ser man till barnens bästa? Förhoppningsvis är det väl så i de flesta fall även om någon ramlar mellan stolarna. Men hur får de då hjälp?

2008-08-10 @ 18:19:51
http://minsidafnos.blogspot.com är min hemadress
Ulla har skrivit detta:

Jag upplever att samhället ibland dömer lite godtyckligt och det kanske inte är så lätt att döma objektivt. Jag tänker på de barn som kanske har en pappa som misshandlat deras mamma och som kan tilldömas vårdnad. Det är klart att barn ska ha tillgång till båda sina föräldrar, men till vilket pris?

2008-08-10 @ 18:24:52
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Jag fick läsa bloggarens inlägg några ggr innan jag fattade vad denne egentligen reagerar på. Att detta barn behövde komma ifrån sin mamma det verkar bloggaren tycka är bra. Men vad bloggaren verkar reagera på är hur omhändertagandet gick till..



Om det verkligen gick till så, så är det fruktansvärt makabert. Trodde att det var 2000-talet vi levde på. Inte förr i tiden.

2008-08-10 @ 19:11:48
Lillaviola har skrivit detta:

Du undrade om sekreterar jobbet,,,jag har en del lathundar som du kan få ta del av som underlättar en hel del. Jag har arbetat fram dem då jag inte skullle ha lyckats så bra utan dem.

Min diagnos är utmattning och mamma.Jag måste ha det på papper det inser jag nu.



Min mail har du.

Jag har hållt på i 4 år och nu har jag funnit en bredare väg genom sekreterar jobbet och föreningslivet.

En lite tanke som kan vara bra att ha i skallen är att redan nu jobba med verksamhetsberättelsen som man presenterar vid årsmöten och är en del av grunden för att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.



So long!

2008-08-10 @ 23:30:25
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress
C.V har skrivit detta:

Hoppas att du får en bra start på veckan nu

AnniSaint har skrivit detta:

Hoppade in och läste lite på hennes blogg, ska kolla mer imorgon.

2008-08-12 @ 20:10:28
http://www.metrobloggen.se/annisaint är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen