Men???? - Larry Söder!!!

Jag trodde ju åtminstone att liiite utav det man försöker förmedla till politikerna faktiskt når fram mellan öronen.

Men jag har tydligen fel.
Hittade en insändare från gårdagens norra halland.
Skriven av Maj-Britt Rane-Andersson (s)
2:e vice ordf i nämnden för förskola och grundskola,
2:e vice ordförande i kommunfullmäktige.

Och ja,
Larry Söder, jag vet vem Maj-Britt är. Jag tror bestämt att jag ska liera mig med henne, det kunde bli rätt så intressant för kommunen.... eller hur


Jag lägger in artikeln här i sin helhet:

Ge stöd till barn som har särskilda behov!

Nu har det hänt igen! Den borgerliga majoriteten i nämnden för Förskola och Grundskola säger nej till samma rättigheter för barn med särskilda behov som alla andra.
I en motion från Johan T (s) och undertecknad skrev vi "lika rättigheter och möjligheter för alla barn i kommunens skolor".

Majoriteten med
Larry Söder (kd) i spetsen yrkade på avlsag, beroende på att "eftersom barns behov är individuella är det inte möjligt att ge samma resurser".

Hur kan man uttrycka sig så, det är ju just för att barnen som har särskilda behov skall få hjälp som vi skrev motionen. Till råga på allt, fick
Larry Söder (kd) understöd av moderaterna, folkpartiet och centern.

Nu hoppas jag på att den borgerliga majoriteten i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige tar sitt förnuft till fånga och ser till att nämnden för Förskola och Grundskola får minst 3 miljoner kronor för att inte dessa barn skall behöva vänta i mellan 12 och 15 månader för att få den hjälp och stöd de behöver. Förvaltningen har fattat detta men inte borgerligheten!

Har inte Larry och kompani läst Barnkonventionen? Eller struntar man i den, trots att vi har beslutat att följa denna enligt beslut i Kommunfullmäktige. Skärpning!
/end!

Nej, Maj-Britt, dom har inte läst barnkonventionen. I ett tidigare samtal med just Larry så föreslog jag att dom kunde slänga den broschyren i papperskorgen för det finns inte en enda punkt i den som efterlevs.
Och det hjälper inte alls att komma och säga att för dom flesta så fungerar det. Det är inte vad det handlar om här.
Det handlar om att ALLA ska få samma chans, med lika rättigheter. Då räcker det att 1 enda barn råkar illa ut, för att kunna säga att konventionen inte följs.

Jag ska göra allt som står i min makt Maj-Britt (om du nu läser här, annars får du snart ett samtal) för att kommunstyrelse och kommunfullmäktige tar sitt förnuft tillfånga.

Och Larry.... what´s up????
Du lyssnar ju inte på NÅGON. Hur kan du avslå en sådan motion som är så oerhört viktig för många barns framtid???
Vi är ganska många i föreningen. Jag kan skriva motioner var och varannan dag om så vore. Tror jag tar hjälp av Maj-Britt.

Nu är jag SUUUR!!!!

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Jag ÖNSKAR:



Att våra barn kunde får vara sig själva, få optimal chans utifrån sina förutsättningar, ses som en tillgång, kunde tas tillvara utifrån det de kan, får växa till trygga vuxna.



Men uppenbarligen ett stort rungande NEJ från rättstänkade kristna politiker.....

2008-08-27 @ 14:16:08
Ewa S har skrivit detta:

Jag ÖNSKAR:



Att våra barn kunde får vara sig själva, få optimal chans utifrån sina förutsättningar, ses som en tillgång, kunde tas tillvara utifrån det de kan, får växa till trygga vuxna.



Men uppenbarligen ett stort rungande NEJ från rättstänkade kristna politiker.....

2008-08-27 @ 14:16:21
Ulla har skrivit detta:

Du brukar alltid skriva att jag gör en massa saker, men Majsan du gör allt som står i din makt för de utsatta barnen som har samma rättigheter som alla andra. Där har du din energi!!!

Micaela har skrivit detta:

och dessutom så svarade han varken på mitt inlägg på min blogg eller mina kommentarer..



usch. Ewa S (min mamma!) hade rätt om dig Larry Söder! Jag som tyckte att du hade så bra åsikter..

2008-08-27 @ 16:34:52
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
jayne har skrivit detta:

svimmade..........herreeeeeeeeeeeeeguuuuuuuuuuuuud



ja du..klart sonen ska ha stöd...men han är duktig i engelska...men han behöver stöd med anteckningar och skriva ner läxor...i alla ämnen....

media blir det nu...

2008-08-27 @ 20:20:28
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det finns inga som tänker så kortsiktigt som politiker. Det ska ju sparas in..var var det...19 miljoner på skolan också. Det är lärarna som ryker. Färre lärare, större klasser. Många fler utslagningar av elever.

Man känner sig maktlös:(

2008-08-28 @ 08:43:30
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Larry Söder! Vad är problemet? Du tror att det är mer pengar som löser problemet! Nej! Det är fortfarande lärarnas bild och er politikers bild som måste förändras. Ni vet helt enkelt inte hur man handskas med elever som faller utanför mallen. Tro mig. Jag vet.



Jag är så besviken på dig..

2008-08-28 @ 09:18:18
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

"Vi bör uppmärksamma, erkänna och uppskatta olikheter, ända tills dess att olikheter inte längre innebär ett annorlundaskap." - Adela A.Allen

2008-08-28 @ 22:33:44
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Nisse har skrivit detta:

Fivk du ett ADHD anfall igen? Du och Maj-Britt. Crazy twins?

2008-08-29 @ 14:31:50
Larry Söder har skrivit detta:



Ja du Majsan !

Ibland undrar man om människor vill missförstå eller om de bara vill irritera.



Jaf förutsätter förstås att du Majsan läst motionen och satt dig in i den och vad den innebär ?

För du grundar väl inte din åsikt på en tidningsartikel som bara redovisar ena sidan och inte andra sidan ?



Jag tror att människor är olika och att vi har olika förutsättningar för att klara oss i skolan.

Jag anser att vi bör se varje persons förutsättningar och ge dem utifrån det.

I min värdegrund så betyder det att elever som behöver en assistent på heltid skall kunna ha möjlighet att få det.... en annan kanske bara behöver stöd i vissa ämnen. En tredje kanske behöver ett hjälmedel för att klara sig bra.

Med det menar jag att vi sr varje individ och att vi använder våra resutser på bästa sätt.



En sådan motion hade omöjliggjort det...

2008-08-29 @ 19:30:04
Larry Söder har skrivit detta:

Jag förutsätter givetvis att majsan är medveten om att i motionen stod det inget om pengar alls.

2008-08-29 @ 21:54:52
Larry Söder har skrivit detta:

Tar mig friheten att lägga in vårt svar på insändaren som du lade in längst upp.... förutsätter att du vill ha en öppen debatt och därför lägger jag in den...



------------



Svar med anledning av Maj-Britts insändare.



Maj-Britt Rane Andersson skriver i en insändare att nämnden avslog hennes motion om stöd till barn i behov av särkilt stöd. Motionen avslog på formella grunder eftersom den föreslår att "... formar en strategi för att alla barn med handikapp får samma resurser..." Det skriver dock inte Maj-Britt i sin insändare att de kräver "samma resurser" för alla barn. Och det är just här skiljelinjen går mellan oss. För oss är det en grundläggande och mycket viktig principiell ståndpunkt att barn ges resurser efter sina behov och sina förutsättningar - och detta är extra viktigt när det handlar om barn med särskilda behov. Varje individs behov ser olika ut och kräver olika resurser för att tillgodoses.



Skolplanen i Kungsbacka lägger stor vikt vid att barn ska få allt tillräckligt stöd de för att klara sin skolgång. Detta gäller vid alla skolor i kommunen. Skolorna har i uppdrag att ge varje barn den hjälp de behöver för att få sina behov tillgodosedda, samt att upprätta förebyggande och stödjande åtgärdsprogram för barn i behov av särskilt stöd. Åtgärderna ska sättas in så tidigt som möjligt. Vi tycker det är viktigt att varje barns individuella förutsättningar tas tillvara, stimuleras och vidareutvecklas . Likvärdigt stöd ska ges till alla barn men om vi ger samma stöd som motionen föreslår går det ut över de svagaste eleverna. Och därför avslog vi motionen.



Likvärdiga förutsättningar är också utgångspunkten när vi för in en social faktor i resursfördelningsmodellen - också en viktig principiell fråga som bereds i nämnden just nu.



Larry Söder (kd)

Lisa Andersson (m)

Ann Molander (fp)

Maria Andersson (c)

2008-08-29 @ 22:08:07
Larry Söder har skrivit detta:

och sedan har jag nu svarat Michaela

2008-08-29 @ 22:24:27
majsan67 har skrivit detta:

nisse?? vad är ett ADHD-anfall ;) jag undrar för att jag nog aldrig har fått ett sådant, annars hade jag ju vetat vad det är....



Men jag blev så glad, för att någon äntligen har satt mig i ett sammanhang, DU har kommit på det ;) vi är galna tvillingar allihop ;) va underbart, jag älskar alla mina crazy-ADHD-twins ;)

Synd att du inte platsar där, det är faktiskt bara damp-folk som får va me ;)



Men du viskar du vet väl att det är farligt att insiunera att någon har ett funktionshinder som du just gjorde??? Vet du säkert verkligen att maj-britt har ADHD???? För det skrev du väl.... jag o maj-britt, crazy-adhd-anfall-twins ;) ;)

2008-08-30 @ 00:32:35
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen