Man måste tänka på allt ;)

Jag hade ju visst fler barn.... ja jösses.
Kom idag på att store pojken faktiskt börjar gymnasiet på måndag. vi har ett överlämningsdokument härhemma från gamla skolan, med hans styrkor o svagheter.

Jag ringde till gymnasiet idag, och sa att det vore bra att vi fick träffas och gå igenom vilket stöd sonen kan komma att behöva.
Ja, jo, gymnasiet är ju frivilligt och man förväntas ta eget ansvar.
Visst, men det är just det han inte klarar. Det finns faktiskt lagar för gymnasiet oxå minsann ;)
Det där lyssnade jag inte särskilt på heller, för den diskussionen tar vi när vi träffas.
Jag sa att han inte har några större problem med inlärning precis, han fick ju faktiskt 210 poäng.
Då, blev det lite tyst en stund i luren, men ooj, ja då är han ju duktig.
Precis, och det vore bra om han kunde få förutsättningar att vara det fortsättningsvis oxå ;)

Vi ska träffa dom på fredag. Jag kan känna att det är bra om sånt blir klart innan. Sonen själv, har inte direkt tänkt på de, eller brytt sig enligt honom själv. Det löser sig väl. Men han har ju ändå sina svårigheter, och dom ska han också ha hjälp med, han får inte glömmas bort.

Nu har jag suttit i ett par timmar, och gått igenom lagar om underhåll och kostnader, bla bla bla...
Är helt slut i hjärnan. Jag har inte haft ork eller tid innan med detta, men vi har ett annat möte på fredag, där jag kan tänka dessa saker kommer att tas upp, och då vill jag att sonen är medveten om verkligheten innan.

Med dom beräkningarna jag gjort, utefter mina eftersforskningar om inkomst och kostnader, och att man kan kräva underhåll retroaktivt 3 år tillbaks, så får väl då pappan ta ett lån eller två.....
Jag hade låtit det vara, om det inte vore för en enda sak. Jag vill mina barn alltid väl, dom får det dom behöver, och mer därtill, men vi har ett stundande problem framför oss.

Sonen har tjatat om att han kan flytta hemifrån nu när han börjar gymnasiet, jag är HELT emot det då jag för det första anser att han inte har visat att han är mogen att klara detta. Han tar inte ansvar för att få i sig mat, duscha, städa sitt rum, komma i säng i tid osv.
Dessutom är han faktiskt bara 16½, och det anser jag är alldeles för tidigt, med eller utan funktionshinder.

Men denna diskussion har tydligen varit uppe hos faderskapet, och därifrån får han okej, självklart ska han väl få det.
Men vem får stå för dom kostnaderna tror ni?? Jo självklart är det jag. Och det har vi ingen som helst möjlighet till.
En studentlägenhet går lös på mellan 3-4000/mån. Avståndet mellan bostad och studentbostad är såpass lite så det skulle ge max 1400 i inackorderingstillägg.
Vem ska då stå för resten??

Enligt alla lagar o paragrafer ska en sådan kostnad delas mellan föräldrarna. Men eftersom pappan då redan tycker att han går på knäna med dom två underhåll han betalar, så lär han ju inte skjuta till något där.
och jag blir tvungen, att dra det här vidare... det oxå ;) hahaha... *skrattar nästan ihjäl mig* *IRONI*

Med vetskapen att man i Norge i snitt har 44% högre löner än i Sverige, och att han är utbildad civilingenjör, med arbete i grottor, oljeplattformar, fartyg etc, och säkerligen då ett fett tillägg för detta, plus 25% i skatt dom 3 första åren i landet, så behöver man inte vara något mattesnille för att räkna ut, att underhållet borde vara högre.
Jag vet oxå att kostnaderna i Norge är högre, men dom är inte 44% högre, och har man råd att klä sig själv, sin sambo med barn i märkeskläder så har man det nog rätt så bra ändå tänker jag.
Inte fan flyttar man iväg om det inte betalar sig.. om man inte är dum vill säga .. hmmm...

Dessutom har jag ingen inkomst att skryta med. Hans sambo arbetar, det gör min oxå, men nästa vecka har han inget jobb längre. Vi har två barn till, dom har ett.
Sånt tas oxå hänsyn till.
Lågt räknat har han en inkomst på 30000:- mer än mig i månaden. Och han gnäller över en tågbiljett på 500 spänn???
Hennes ínkomst ligger inte långt efter min sambos nuvarande (innan han förlorar jobbet).....
Tillåt mig le.

Jag ska visa pojkarna dom papper jag har tagit fram, och dom siffror jag har. Jag har medvetet dragit ner inkomster, och ökat utgifter för att det inte ska bli orimligt, då jag inte vet exakt. Men hur jag än drar ner för att vara "snäll", så får jag fram att underhållet ska ökas dubbelt upp..
Jag är inte snål, jag är inte sniken. Men jag vill inte att någon annan som skriker när han skiter, vänder mina barn emot mig, och skapar osämja i vår familj för att man inte vill göra rätt för sig.

Sonens delar till moppen ligger o väntar på att jag ska hämta ut dom.... 3000:- kostar det. Dom ringde i fredags, men jag KAN inte, jag HAR inte pengarna just nu. Jag får vänta till barnbidraget, men bägge pojkarnas barndbidrag täcker inte. Då får jag ta av tjejernas oxå.
Är det rättvist? Ska våra gemensamma barn lida för att deras storebröders pappa är snål??

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Majsan kör! Hör av mig när Folksam behagar svara brev fem är på väg så får vi svar på den biten också. Kram och på dem när du ändå håller på.

2008-08-13 @ 22:54:21
Malin har skrivit detta:

Jag tycker också att det är konstigt att en pappa bara behöver betala 1273:- i månaden per barn och inget annat. Men mat och el och kläder och bindor och toapapper och cyklar och datorer bredband och fan och hans mormor så räcker inte det långt. Jag själv betalar långt över det och barnbidraget i månaden om man slår ut det på ett snitt över hela året.

Malin har skrivit detta:

Min yngsta vill också flytta hemifrån om ett år, men jag har inte råd med det för allt i världen. Känns inte kul att säga det till henne. Men ensamstående med en inkomst så funkar det inte hur än jag gör... :(

2008-08-13 @ 23:10:22
http://www.malinakrocko.blogspot.com/ är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

Jaha du Majsan! Varför ska man alltid känna att PENGAR ska ha så stor inverkan på livet?

Dottern fyller 10 år på fredag och jag får min peng på måndag.

Nu har jag funnit mina vägar till lite pengar innan lön, men jag ska säga att kul är det inte.



Jag är inte ensamstående,men lik förbaskat blir det snålt efter semester.

Sen har jag innan gjort en djupdykning i ekonomi som jag fortfarande jobbar på.

Sjudom och ekonomi är en dålig kombination:-(



Min son har som din svårt med att lägga sig, hygien och hålla reda på sina saker.

Men problem har han inte harkel,host. Jag är en jobbig mamma.



När det gäller att vi ska göra oss hörda hänger jag på!

Sen hur vi ska göra får vi fundera över....

En träff på halva vägen vore något: Vad vi ska babbla då;-)



Mer-trafik för mig är som när jag "snor2 grannens HÄNT EXTRA. Jag njuter för stunden. Min verklighetsflykt.



Vad mer,hmm...Sonen är vaken och jag med. Kanske ska vi försöka att komma i säng. I morgon ska jag prata med han MENTORER. Kram

2008-08-13 @ 23:45:14
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Hej Majsan

Ja du... allt ska man strida för...tur vi är så starka!!!! WOW... man får vad man orkar med..eh.. tack för den då.

Jag förstår din frustration här... men om nu pappan anser att sonen ska flytta...varför då inte ge han allt ansvar? Han tycker, du tycker inte, sonen är inte myndig... (lättare sagt än gjort JAG VET).



Ja du.. jag håller med dig kring massmedia... me ibland blir man bara så trött....och rycker det närmsta snöret. Klart vi ska vara taktiska...och smarta. för det är vi!!! Hänger gärna på, fast jag bor i Söder.

Kram

2008-08-14 @ 06:03:35
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Jag hörde vem som hade sagt det och denne sa exakt likadant till mig när jag började där.. Det är specialpedagogen du ska rikta in dig emot. Hälsa ifrån mig. speciellt ifrån mig. Jag tror inte att denne lyssnar annars riktigt.

2008-08-14 @ 09:34:48
Helene har skrivit detta:

...vilka strider! Jag känner igen dom alla. Suck...

Mitt tips är att leta andra som kan strida för saker. Alltså; skolan = specialpedagog. Pengar = tingsrätten. Medicin = läkare (självklart, ja just det...) osv. Då blir du garanterat inte ensam och på så vis orkar du mer!

2008-08-16 @ 19:11:32
Helene har skrivit detta:

..jag glömde... Fick sonen "ja" av pappa till flytt?! Jamen så fint då. Då står väl han för det kalaset eller hur? ;)

2008-08-16 @ 19:13:03

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen