lyfter debatten om vårdnadsbidrag.

har fått en kommentar längre ner, utan namn, och någon förmodar i en kommentar att det är Larry Söder som skrivit, tänk va, det tror jag med ;)


Många kan ju kanske undra varför jag överhuvudtaget bryr mig om att engegera mig i frågan om vårdnadsbidrag, när jag faktiskt har annat att tänka på.. Ja, som barn med särskilda behov, som inte får det dom behöver i skolan.
Förklaringen till det, är enkel, att detta bidrag (vårdnadsbidraget) hade kunnat göra mer nytta någon annan stans, som tex, "behovsbidrag"... till skolelever, till familjer i kris, till arbetslösa, tja ni förstår.

Jag fick ett svar som sagt, och jag utgår från att det faktsikt kommer från Larry Söder, skulle jag ha fel, är jag tacksam om jag får veta det ;)

Så här löd kommentaren, och jag svarar med fet stil in i mellan, för jag måste nog säga, att det är intressant, och ännu intressantare är hur bidraget försvaras som något bra. Vore nog bra, om man hade starkare argument, som inte var så lätta att slå hål på ;)


Hej Majsan.
Vårdnadsbidraget är bra ur många aspekter. Till exempel ur aspekten att alla barn skall vara lika mycket värda och sedda.
Svar: Jättebra, det kämpar jag för oxå. Men på vilket sätt får du mer värde som barn om du "slipper" gå på dagis? Och, väldigt viktigt..... lyssna "läs" noga nu, vi står inför en kris, våra barn blir inte sedda. Dom går, gud förbjude på dagis!!!
Hur i farao ska jag kunna förklara för personalen på måndag, att dom inte SER barnen??? Vilket bakslag för dom, som utbildat sig för att kunna få förmånen att jobba på dagis.


 
Familjer som väljer att ordna barnomsorgen på annat sätt än genom kommunala försorgen får nu en uppmutran att samhället accepterar det. 3000 kr kan ingen leva på och då inbjuder jag Majsan till att vara med och argumentera för en höjning av beloppet.
Nu blir det extra intressant ;) japp.... "tilt", får ta en liten paus, för den meningen, har jag hackat sönder innan, är strax tillbaks med svaret ;)

Tillbaks... behövde lite mat .... ;)
Är det något fel på den kommunala förskolan? Ja, förutom för stora barngrupper och brist på resurser då kan tilläggas? Familjer som väljer annan omsorg ska uppmuntras????????? Genom att håva in 3000:- bara sådär??
Samhället accepterar alltså att familjer som har förmånen att ha mor/farföräldrar i livet, och som bor inpå knuten ska kunna håva in extra skattepengar?  Hur många har den möjligheten idag, Larry Söder`? Hur många har tillgång till mor/farföräldrar, som man hade förr i tiden, som gick hemma? Har ni inte följt med i utvecklingen alls? Majoriteten av dom "äldre" gör fortfarande karriär, och håller som bäst på att "förverkliga sig själva".
Jag måste våga ställa frågan, är DU en utav dom 11 som sökt vårdnadsbidrag? Eller förlåt, jag menar, är din FRU en utav dom som sökt??
Var någonstans i detta finner ni valfriheten? Jag har inga mor och farföräldrar som kan ta hand om mina barn på dagarna. Jag önskar ju nu att jag hade haft det, ja faktiskt, det hade varit en fantastisk möjlighet för oss att bättra på vår ekonomi med 3000/månad. Jag KAN inte se någon vinst med detta, för det gynnar bara dom som redan HAR möjlighet till omsorg privat. Ska man plötsligen få betalt för det??? Ursäkta, men den ekvationen får jag inte ihop.

Du bjuder in mig, att vara med att argumentera för en höjning av vårdnadsbidraget. Jag måste nog tyvärr avstå, som du nog redan förstår så är jag emot ytterligare bidrag, som inte är ett bidrag, utan automatiskt förvandlas till en förmån för bättre belevade, och som ännu mer ökar klyftorna i vårt samhälle. Nej, jag kan inte komma in med några förslag till ökat bidrag, men däremot, har jag en del förslag på vad bidraget skulle kunna användas till i stället ;)


När det gäller statliga bidrag så söks det så mycket som det är möjligt och givetvis så skall det användas på rätt sätt.
Angående barn i behov av särskilt stöd. Vi har ett problem att vi ger samma peng till alla elver oavsett hur deras förutsättningar är från början...

Helt rätt, DET är ett stort problem. Men vet du vad som är ett ännu större problem`? Ledningen på skolorna använder skolpengen precis som det behagar. Pengarna hamnar inte där dom borde. Och *viskar*, ingen annan får veta detta, ssschhh, *ser mig omkring*, vet du att skolorna tar den enorma skolpeng som dom får för en särskoleelev, till helt andra saker än till den eleven dom är tänkt att gå till, i form av hjälpmedel och resurser? Och tänk, dom går inte ens till andra elever med behov som inte är inskrivna i särskolan. *Dom pengarna går till att täcka dålig ekonomisk planering från föregående år, där ledningen har dabbat sig, och satsat på helt fel saker ;). Rätt intressant ;) och vill du veta hur jag vet det, så fråga bara, men svaret lämnar jag inte här på bloggen.


Det vill jag ändra på, så att man får den mer differentierad utofrån de förutsättningar man har från början och därmed får den skolan som har sämre förutsättningar mer pengar att hantera.....

Jag måste säga, att dina tankar är goda, och jag tror och vet, att du verkligen vill göra något åt detta. MEN, det handlar inte om en skolas förutsättningar, det handlar om BARNETS förutsättningar, vilken skola man sen råkar hamna i är helt ointressant.  Finns det 20 elever med svårigheter på en skola, och 2 elever på en annan, så ska resurser tillsättas utefter dessa elevers behov, inte utefter skolans. Hade ledningen på skolorna förstått vinsten av kompetens och kunskapshöjande, så hade det inte sett ut som det gör idag. Det är alldeles för mycket fokus på att våra barn är DYRA. Därför irfågasätter jag ett bidrag, som inte är ett bidrag, utan en FÖRMÅN. Dom pengarna kunde användas till helt andra saker, än att försöka hindra barn från att gå i kommunal förskola....

Kul att läsa din blogg som vanligt Majsan
TAck du, jag hoppas att jag har något att säga.

Och nu som avslut, så bollar jag tillbaks en inbjudan till dig. Vad kan du göra akut i detta NU, AKUT, för de elever i Kapareskolan som står helt utan stöd inför sitt sista år i grundskolan?
Vårdnadsbidrag i all ära, den diskussionen kan vi fortsätta med, men situationen i denna skola är KATASTROF. Jag vill att DU, i den position du sitter i, agerar och ser till att det under kommande vecka, finns lösningar för ett gäng vilsna elever med förtvivlade föräldrar. Du uttrycker ju, att det behövs göras något, och om du sedan läser vidare på ert parti´s hemsida, så borde du skynda dig ;) För *harkel* ni lever inte direkt upp till det ni säger ;)

TAck för idag, på återseende ;) pilutta dig

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Jag har svarat därnere men jag lyfter upp ytterligare en kommentar. Undrar om du Larry Söder kommer sponsra kommunal förskolepersonal med rabatt hos optikern i fortsättningen. När jag läst in mig på din och dina kollegors bloggar så är det det budskapet som ni ger. Att kommunala förskolors personal inte ser barnen. Då är det dags att införa glasögon tycker jag.



Skämt åsido så ifrågasätter ni en hel yrkeskår där det finns duktiga och engagerade människor. Jag skulle aldrig kunna utnyttja vårdbidraget med mormor (som är den enda levande äldre generationen vi har) som barnvakt. Jag är i och för sig tack för det för ärligt hur skulle mina barn funka om de varit hemma med sin mormor hela förskoletiden och de sedan kommer ihop med andra barn i skolan som varit sammansvetsade sedan tidig ålder. Så är ju verkligeheten idag 2008. Men mina barns mormor måste vid 80 års ålder ställa upp för min syster eftersom resurserna till henne inte räcker till trots att hon har Huntingtons sjukdom. Detta bäste Söder är också en verklighet idag. Lika för alla? Sukvård och skola går på knäna och inga nya pengar kommer in. Det är också verkligheten 2008. Att man då blir upprörd för att rika sponsras med mer pengar (pengar söker pengar) är inte konstigt.

2008-08-16 @ 22:43:11
Micaela har skrivit detta:

och alliansen idag pratar om att sänka skatter, sälja statliga bolag...



Det går inte ihop Larry Söder. Ni vet liksom jag att politik är lite som matte. Beslutar man om något så blir det också konsekvenser.. Det kommer bli en förändrad sitaution på grund av det man beslutat. Jag tror du förstår det liksom jag.



Är inte vårdnadbidraget skattefritt? Är det inte så för att driva ett land med fri sjukvård och fri skola så behövs det pengar? jag pratar inte om att höja skatten så mycket som möjligt. Men jag pratar om att tänka långsiktigt.



och barnen i skolan, vad händer med dom? Du pratar om skolpengen. Det hjälper inte. Skolor förstår inte. Det är skolorna som måste förändras och deras tänk.



Jag och mina syskon har alltid fått kämpa för det vi har rätt till. Det enda vi får höra att resurserna räcker inte till och ATT DET KOSTAR!



Elever med npf kostar inte mer egentligen, det är lärarna som inte har tid med dom.

Ulla har skrivit detta:

Du sätter då ord på allt Majsan. Jag är en av dem som inte skulle "se" barnen i en vanlig kommunal förskola. Jag gör inget annat än att jobbar för att "se" varje barn som enskilda individer med olika behov. Ha en skön söndag!

2008-08-17 @ 08:42:41
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

OJ.... jag håller med Ulla.... men jag jobbat i en fristående förskola. Ja, jag hade gärna sett att vi var färre barn, men vi ser alla barn. Vi har fått dela upp barnen mellan oss för detta..

Dessa pengar hade kunnat gå till så mycket mer, tycker jag med.Förskolan är inte längre ett förvaringställe, utan en lärandemlijö som jag nog tycker att alla barn är värda, däremot kanske inte hela dagar, hade varit bra om alla föräldrar (oavsett ålder på barn) hade fått jobba mindre med samma lön. Då kunde alla barn bli dubbelt seende... vilka lyckliga barn hade vi inte haft då?

Vilka barn blir lyckliga av att gå hemma med mamma/pappa hela dagarna? Aha...öppna förskolor... men vem betalar dem då??? vem jobbar där...???

2008-08-17 @ 10:09:22
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Jag städar på en skola. Blev under hösten 07 utlånad till en kommunal förskola i min kommun. Den har fem avdelningar. En idyllisk röd tegelvilla med egna gårdar. Gårdarna har gräs och lekredskap. Varje gård ligger så att personalen "ser" barnen (Åh vad jag hatar detta uttryck jag har aldrig träffat på en förskola där inte förskollärarna och barnskötarna kämpar för varenda unge även på grannavdelningarna). Varje dag serveras riktiga gourmetmåltider från deras fantastiska kokerska. Hon har t o m lärt de flesta att äta fisksoppa. Den är superb! Hennes hallonpaj är inte dålig heller:-D. Ofta vandrar barnen emellan avdelningarna och jag aldrig under mitt halvår där hört personalen säga fel namn på andra avdelningar barn. Alltså "ser" man även de andra avdelningarnas barn. De gör ofta spännande saker gemensamt och personalen ger väldigt mycket av sig själva. Jag har även haft egna barn på två andra förskolor och har liknande erfarenheter därifrån. Den ena förskolans kokerska hade väl bara aningen mer vitlök i sin underbara mat.....Förskolor, kommunala och privata funkar i de allra flesta fall väldigt bra!

2008-08-17 @ 11:02:52
Larry Söder har skrivit detta:

Hej Majsan och övriga. Jodå det var jag som kommenterade tidigare på din Blogg. Vet inte hur många Larry Söder det finns i Sverige men jag finns i Kungsbacka kommun i alla fall.



Men till saken så kan man ibland tolka det skrivna på fel sätt.

Jag menar att för de barn som inte väljer barnomsorg som kommunen idag betalar får genomvårdnadsbidraget ett litet kvitto att det är ok att välja annan form. De barnen som inte väljer

barnomsorg som kommunen idag betalar blir även de sedda.

De barn som är inom barnomsorgen innan är sedda och vi i Kungsbacka har en bra verksamhet.Personalen gör ett jättearbete och är övertygade om att inte de behöver någon kollektiv synundersökning som någon skrev.Personalen ser barnen inom sn verksamhet,men jag menar de som inte är inom verksamheten är lika mycket värda och bör bli sedda av samhället.

Ni som kommenterar har en viktig åsiktskillnad med mig. Jag anser att det är föräldrarna som väljer vilken form av omsorg som deras barn skall ha, och faktum är att 8-10 % väljer annan form än barnomsorg som kommunen idag betalar. Det är för de och för andra som vill välja annan form som vårdnadsbidraget är viktg reform. Det kanske inte blir många men för mig är varje som gör valet denna reform viktig.Däremot är det lika viktigt för oss att se till så vår barnomsorg vi har inom kommunen är av bra kvalitet,vilket jag tycker den är. En skriver om sin förskola och avslutar att säga förskolor,kommunala och privata funkar i de flesta fall väldigt bra...det håller jag med om.



Majsan tar upp problematiken om att resurserna som ges till skolorna inte används på det sättet som Majsan tycker. Det är ju så att Rektorerna har det uppdraget att använda medlen på bästa sätt. Alternativet är ju att någon annan avgör det...istället för rektorer kanske verksamhetscheferna eller förvaltningscheferna, eller till sist vi förtroendevalda. Jag tror trots allt att rektorer i de flesta fall försöker använda pengarna så klokt som möjigt, däremot så tycker jag att skolor som har större problem än andra bör få en större tilldelning av medel, på bekostnad av de skolor som inte har det. Det hoppas jag vi kan ändra på till nästa år.



Sedan så tar majsan upp Kapareskolan, vilket jag givetvis inte kommer skriva något speciellt om här,men tar med mig den frågan.....

Tänkte jag skulle kommentera Ewa S lite mer men klockan är mycket



2008-08-21 @ 00:06:39
Larry Söder har skrivit detta:

Svar till Ewa S



Jag tar ditt inlägg kring peronalen och rabatt hos optiker som ett skämt med glimten i ögat.

Min mening var inte att på något sätt hacka på den personal som gör ett jättejobb i barnomsorgen vasre sig den är kommunal eller enskild verksamhet.



Min poäng var att de barn som inte är inom den omsorgen behöver också bli sedda...vilket jag tycker de blir av samhället med vårdnadsbidraget.



Sedan håller jag med dig om att kakan som vi fördelar till olika saker måste bli större för att få en verksamhet som skall utvecklas i längden.

Mycket av de regeringen har gjort är att försöka skpa en möjlighet för att öka intäkerna til lstaten och få människor att kunna leva på sin lön och därmed mindre utgifter för staten på den delen.Då har vi mer att fördela i framtiden..

2008-08-21 @ 00:14:28

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen