Knulla din mamma

Det hittade jag skrivet på yngste sonens skrivbok i biologi nu på morron. Jag lovar, det är inte bra för hjärtat att få syn på sånt tidigt på morron. VARFÖR kan jag inte lära mig att kolla väskan på kvällen?

Nåja, att sudda hjälpte ju inte, då märkena efter pennan satt kvar. Ej heller svart tuschpenna. Tipex som man drar över som en tejp, hjälpte inte heller, men vanligt tipex i kombination med det andra fick till slut texten att blekna bort.

Jag satte boken framför näsan på sonen, och väste tyst "jag vill ALDRIG nånsin mer se dig kladda sånt här på dina böcker"
???VAdåå???
Ja såklart, det var inte nåt konstigt alls med det, ett uttryck han hört och det lät fräckt.
Suuuuck.
Men jag förklarade att det är väääldigt fult att skriva sådär, och nädå, det skulle han inte göra igen.
Nu blir det tråkigt för dig vännen att föklara varför din bok är målad och tipexad på. Det får han klara själv.

Man skriver mycket om kampen med skolan, och man sliter sitt hår.
Man ska inte glömma bort, att vi allt som ofta har ett mindre helvete hemma också, där man ska lära sitt barn som inte alltid förstår, hur man ska uppföra sig, och vad som är okej och inte.
Det är det nog många föräldrar som skriver under på.

Nu har jag nog rett ut varför mornarna numer har en tendens att sluta i katastrof med tjejerna. Det ÄR bra att vara en analyserande människa ;)
Jag har i veckor försökt få dom att äta frukost, istället för välling. Men det är helt omöjligt. Välling är väl bra näring, men, dom är såpass stora så jag känner att dom behöver tuggbar frukost så dom står sig till lunch halv tolv.
Detta har blivit en kamp, som jag sällan vinner med resultatet att jag är frustrerad och arg då jag måste skicka dom till dagis nästintill tomma i magen.
Idag tog jag ett djupt andetag, när bägge tjejerna la ifrån sig mackorna efter två tuggor, gick och gjorde varsin flaska välling, så är det bra med det.
Nu kanske vi får en trevligare start på dagen. Jag kanske ska ge dom både välling och macka samtidigt??

Vi har försökt med allt, fil och flingor, youghurt och musli, gröt... bla bla bla... Dom är helt enkelt inte hungriga.
På förra avdelningen hade dom fruktstund på förmiddan, men det får av nån konstig anledning bara småbarnsavdelningarna!?!?
Varför skulle inte större barn vara i behov av att fylla på med lite energi under förmiddan??
Det får bli dagens projekt, att undersöka om det kan införas på avdelningar för större barn oxå.

Det borde väl inte Kungsbackas ekonomi gå i botten av??
Nu måste jag se till att dom klär på sig, annars så har vi snart katastrof pga tidspress.
tjaoooo

Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Men visst är det en kamp hemmavid också.... Tycker nästan den kampen är värre än den med skolan. men jag har ju inte det lika tufft med skolan som du har.

Jag tycker du gör rätt med tjejerna... Välling är ganska bra... Kan du inte prova med vuxenvälling... Ger bra mättnad =)Det brukar jag äta.....

Ha en bra dag...

Kram

AnniSaint har skrivit detta:

Fruktstund borde vara obligatoriskt grundskolan igenom. Haha... fast jag undrar hur det skulle gå i högstadiet med alla jobbiga tonåringar...

2008-08-26 @ 10:41:09
http://www.metrobloggen.se/annisaint är min hemadress
Mammamumrik har skrivit detta:

Vår mellanstadieängla ska ha frukt med. Men när vi två DAMPisar ska hålla reda på det blir det ju inte alltid av. För att inte tala om att frukten ligger kar möglig när jag nån morgon allt för sent kommer ihåg att kolla väskan...



Välling mättar bra, tycker jag - det finns ju för vuxna oxå... Barn behöver påfyllning efter några timmar vad de än äter. Men mat som rinner ner utan stora åthävor är fantastisk. Mina är ju i sorterade åldrar från mellanstadiet uppåt, men ofta blir det smothie till frukost (yoghurt, mjölk, halv banan och några frusna jordgubbar mixas och dricks, ev med sugrör) Dom tycker det är lyx, jag tycker det är lyx att de får i sig nåt på 5 minuter utan bråk. Och egentligen är det ju samma som fil m banan. Fast bären har rätt mycket fibrer = mättnad. Man kan ta turkisk yoghurt om vildänglarna likt mina är åt spinkiga hållet. Bananen sötar rätt bra, men ev tar man lite socker/honung...



2008-08-26 @ 11:34:28
http://mammamumrik.wordpress.com är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Fruktstund borde alla ha...

När min äldste son gick i mellanstadiet hade de varje morgon innan tio rasten en läs och fruktstund... ända upp i sexan.



Välling är inte fel... beroende på vad det är för välling. Dock har jag märkt att många barn dricker från flaska långt upp i åldrar och undrar varför. Tror inte det är vällingen i sig de vill åt då..utan flaskan.

Säger inte att du gör fel..lugna morgnar kanske är prioritet 1 nu..och då får det vara så här! Men jag hällde vällingen i mugg till mina killar och då slutade de självmant.. Gav dem en mugg välling, en macka och juice... de åt mer och mer av mackan och drack mindre välling för att till slut inget alls.

Men som sagt...vad är vitkigast just nu för er.



Ja du... vi dumma mammaor.. jag erkänner..jättedumt att jag ska scanna.. jag tänker låta sonen göra det med.. MEN jag vill överbevisa honom om att detta är ett superbra sätt...så han mer och mer kräver detta.. Skolans scaner är snabbare, d etar även sönder böckerna så de är lättare att scanna.Men eftersom de inte gör det så använder inte sonen detta sätt alls...

Ville också visa för skolan att man kan scanna in även "fyll i böcker", arbetsböcker. Han får nu sitta och läsa i dem och skriva för hand.. vilket han inte behöver.

Men du har rätt.... vi kämpar och kämpar...hemma och på skolan... stackars oss... vem ska trösta knytet???

Kram

2008-08-26 @ 15:28:30
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
tuta har skrivit detta:

uscha ja, jobbigt när barn inte äter. mina har aldrig varit kräsna så där men lillen är inte mkt för frulle. ja är glad om han äter en halv macka.. men sen har dom ju fruktstund på dagis och ja, ja tycker ju att man borde ha de även i skolan. hur många nutritionskonsulenter säger inte att man borde äta med jämna mellanrum.. men i skolorna är de bara lunch... de e ju inte lätt att ha bra matvanor när dom har de som dom har de på skolan..



sv- hahaa, ja de vore väl nåt! hahaa! slänga in en mardrömsannons..hahaa. undra verkligen vad som skulle hända.. hmm, får nog bli ett projekt av de där.. slipa in en annons.. hahaa!

Sandra har skrivit detta:

Det skadar nog inte att dom får morgonen. Det är inte alla som har någon matlust på morgonen och tack vare vällingen så vet du i alla fall att dom fått i sig något och inte står där med tom mage.

2008-08-26 @ 18:26:45
http://lantluft.wordpress.com är min hemadress
Ulla har skrivit detta:

Nuförtiden får våra barn, både de yngre och de äldre en frukt på förmiddagen. Jag håller med dig även de som är äldre behöver fylla på sina blodsockerdepåer.

2008-08-26 @ 19:25:27
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
Soffie har skrivit detta:

fy med kamp på morgonen,man är ju slut innan ens dagen har börjat.

ja fruktstund borde alla ha både stora som små!

må gott

2008-08-26 @ 19:38:35
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
Bakombrillorna har skrivit detta:

Tittar bara snabbt förbi och säger att det var nog klokt att ge tjejerna välling när det är det de äter. Ge dem smörgås bredvid, det är nog ingen dum idé.



Och snälla Majsan, bara för att jag skriver ett mail till dig betyder det inte att du måste svara! Jag gillar dig ändå!

Kram

2008-08-26 @ 21:28:34
http://bakombrillorna.blogg.se/ är min hemadress
vivan har skrivit detta:

Ja,visst är det konstigt att barnen på skolan bara har en matrast...vi vuxna har förmiddagsfika,lunch fika på em..många fikar innan de börjar jobba...



Då borde barnen som förbrukar massor med energi få fler mat intag på sin dag på dagis/skola...ja,det är vad jag tycker och jag beundrar er mammor till sk. bokstavsbarn..har en väninna som är i eran sits och ser hur hon får kämpa för sitt barn...så...kämpa på...det lönar sig..för barnen...kramiz:)

2008-08-26 @ 21:37:48
http://vwellermo.blogg.se/ är min hemadress
A har skrivit detta:

Jag är världens sämsta på att be om hjälp..... Jag känner att jag måste ställa till rätta det jag själv ställt till¨med... Jag satte ju mina barn till världen liksom =/

Tycker inte om att be.........



Tack för att du bryr dig

2008-08-26 @ 22:31:04
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen