Hyperstressad...

Hysteriskt.... hjärtat hamrar.... magen knorrar... hjärnan har åkt virvelvinden allt för många gånger nu...

Vi har möte kl 13 i skolan.
Vad är det för lösning dom tänker komma med? Kommer det att kännas bra?

En sak vet jag i alla fall, blir det inte den lösning vi vill ha, så får DOM komma hem till min son och berätta för honom vad dom har bestämt. Jag gör det INTE.

Jag vägrar köra över honom en enda gång till i skolfrågan.

Hans högsta önskan är att få komma till skolan där hans gamla kompisar går, han kommer inte att må bra förrän det blir så.
Det är något vi bara måste inse. MEN han klarar inte sin skolgång i en stor klass, så mycket vet vi också.
En lösning är att dom på den skolan ordnar med en liten undervisningsgrupp, (det finns fler barn på skolan i akut behov av en sådan).
Dom går i den gruppen och får den extra hjälp dom behöver, och ämnen som dom är duktiga på och klarar själva går dom i sin klass med sina kamrater.

Den sociala biten får man inte glömma bort, den är det viktigaste av alltihop. Funkar inte den så funkar inte inlärningen heller.

Jag märkte i helgen hur otroligt mycke han tappat socialt också under halvåret i särskolan. Hela helgen har han umgåtts med sina gamla klasskamrater, och han har stråååålat pojken. Hans kompisar är underbara, tar honom för den han är, hjälper honom mer än gärna med saker han inte förstår eller klarar.... utan att dom får det o låta som dom är bättre.... Superkompisar....
Jag märkte på deras konversationer hur mycket han tappat, och också hur viktigt det är att han får ha dessa relationer dagligdags för sin sociala träning.

Tex om sonen sa något, han slänger ju ur sig mycke utan närmare eftertanke :)... så får han frågan av sin kompis: Vad menar du me de M??
Då blev han plötsligt tvungen att tänka efter, ja vad mena jag med det, och fick förklara igen....
Sånt har han inte fått träna på i särskolan då klasskamraterna där har en sämre social förmåga än honom....

Han MÅSTE vara bland "normala" barn för att öva sig på kommunikation, sociala regler och koder....
Utan detta får han det svårt i livet......
Om han sen inte blir mästare på huvudräkning, aldrig kommer att skriva noveller... kanske aldrig läser en hel bok... så gör det ingenting.... det är hans sociala kompetens som ska lyftas fram i fokus nu, det är senare den han kommer att klara sig på.....

Håll några tummar snälla för att jag blir nöjd efter mötet....

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Jag hållar alla tummar och tår.
Lova att skriva om hur det går.

Nickan har skrivit detta:

tänk att det ska vara sååå svårt att fatta,egentligen skulle du sticka det du nyss skrivit rakt under näsan på de som bestämmer.... Det låter och är ju så himla självklart, att trivs ungen med sina kompisar så fixar han väl själva skolan också , även om han gör det på sitt sätt, eller?????
Det verkar ju dessutom att dessa kompisar är riktiga guldkillar som har förståelse och tålamod så vad är egentligen problemet......
Självklart är det superviktigt att det sociala ska funka, man ska ju inte göra honom "särmre" än vad han är... Någon stans står det ju att man ska ta tillvara på barnens starka sidor..... varför gör dom inte det då???????
pissråttor!!!!!!!!!
Förresten satt jag i fååååtöljen idag igen och det var superduper, du kan få en biljett du med....
kraaamis!!!

2007-09-21 @ 18:34:15
http://nickanpickan.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen