sömnlös i (seattle) kungsbacka

Inte kan man ju sova när man har miljoner saker som ska avhandlas...
Jag har blivit en paragrafryttare.... va kan man annars göra...

Tack ni goa som svarat, och tack speciellt till dig som ringde mig i går *ler* Det är lätt att vackla i beslutet, lätt att ge upp och ta det som bjuds för att man helt enkelt inte orkar mer.
Självklart orkar jag än en stund.... och längre än så.

Sorgligt nog, trots det att man har lagen på sin sida, så har man ändå ingen uppbackning. Skolverket som ska vara tillsynsmyndighet konstaterar bara krasst att ja, verkligheten ser ju tyvärr annorlunda ut, trots det som står i styrdokumenten?!?!?

Jamen vem ska man då vända sig till, är det plötsligt tillåtet att bryta mot lagen, när det är myndigheter som gör det? Jag tänker då på pappan i Rödeby, som också bröt mot lagen, honom hämta dom i kvickt som satan....
Nämen det finns ju bara en sak att göra, bli politiker, för då kan jag göra som jag vill..... skita i lagar o paragrafer just bara för att jag känner för de.... och skita i vem det drabbar..... vem bryr sig, bara jag har det bra....
IDIOTER!!!!!

Och du Micaela, det är INGEN som tror att du är lat,  om du hade varit lat så hade du inte kommit så långt som du gjort, eller hur??? Och ingen tror heller att du är bluff och båg, hur skulle nån kunna göra de? Du finns ju där som en högst levande och verklig person, då kan man minsann inte va nån bluff..... om du inte är från andevärlden då.....  *fniss*
Tro på dig själv, och det vet jag att du gör, innerst inne. JAG tror på dig, det är ju du i egen hög person som får mig att tro på min son, att han KAN och kommer att klara detta.
Du är enormt viktig i sammanhanget.

Nu har jag kletat in lite paragrafer då.... som sagt..... kan nån snälla tala om för mig vad det är jag inte förstår i dessa texter??? Jag måste ju vara totalt korkad och missuppfatta allt..... eftersom allt görs tvärtemot vad som står.... kanske är dom skrivna med ironi????
image94
12 § På begäran av en skolpliktig elevs vårdnadshavare
skall eleven befrias från skyldighet att delta i annars obligatoriska
inslag i verksamheten, om det med hänsyn till särskilda omständigheter
inte är rimligt att eleven deltar.

10 kap. 3§ För sådana elever i grundskolan, särskolan, specialskolan och sameskolan
som på grund av sjukdom eller liknande skäl under lngre tid inte kan delta i vanligt skolarbete
skall särskild undervisning anordnas på sjukhus eller motsvarande,
i elevens hem eller på annan lämplig plats.
Särskild undervisning anordnas av skolhuvudmannen.

4 § Utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för
eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker,
skrivmaterial, verktyg och andra hjälpmedel som behövs
för en tidsenlig utbildning.

Särskilt stöd med mera!
Elever i grundskolan, gymnasiet eller i specialskolan har rätt till stödundervisning
om skolans personal tror att eleven inte kommer att nå målen för utbildningen
eller om eleven behöver särskilt stöd av andra skäl.

Elever i grundskolan och särskolan ska få specialpedagogiska insatser
när de behöver det.
I första hand ska sådana insatser ges i den klass eller grupp eleven tillhör,
men om det finns särskilda skäl till det, i särskild undervisningsgrupp.
I grundskolan, specialskolan och i särskolan kan en elev vid behov få anpassad
studiegång. Detta kan exempelvis innebära att eleven inte följer all undervisning
enligt timplanen.

Elever som inte kan gå i skolan, exmpelvis på grund av sjukdom eller svårt funktionshinder,
kan få särskild undervisning. Det särskilda stödet kan för barn med neuropsykiatriska
funktionshinder bestå av en individuellt utformad och anpassad undervisningssituation,
anpassning av klassrumsmiljön, särskilda läromedel eller anställning av elevassistent.

Det kan också handla om specialpedagogiskt stöd i form av handledning till lärare eller
insatser från psykolog och annan elevvårdspersonal.

För vissa barn kan undervisning i liten grupp - helt eller delvis - vara ett alternativ
till den vanliga klassen.
Det är rektor som är ansvarig för att elever i behov av särskilt stöd får den hjälp
de behöver och som i samråd med övrig personal i skolan bedömer behovet av
särskilt stöd.

Rätten till stöd får inte göras beroende av om barnet har en diagnos eller ej.
Inte heller ska man kunna underlåta att ge stöd med hänvisning till bristande resurser.

VAD ÄR DET JAG HAR MISSAT???
image95


 


Alla dunderkommentarer
Fredetta har skrivit detta:

Hej Majsan,

Läser här ibland och förundras över hur det kan vara möjligt i dagens Sverige att behandla barn på detta sätt. Låter som att du har gjort allt du kan och mer därtill gentemot de olika skolorna och politikerna i Kungsbacka. Nu är det dags att slå på stora bongotrumman i medierna och bombardera skolminister Jan Björklund med elaka mejl...men det innebär förstås att blotta sig och sin familj för offentligheten - vilket jag mycket väl kan förstå om du helst vill undvika. Och att flytta till en annan kommun löser väl heller inga problem gissar jag..

Skickar styrkekramar !

Fredetta

2007-10-10 @ 09:18:42
Perlen har skrivit detta:

Vi kanske är Dyslektiker allihopa ;D För mig är det solklart. Förstår igentligen inte hur de kan slingra sig undan.
Under meritlistan för rektorstjänster måste rymligt samvete, skamlöshet och duktig på att ljuga, vara starkt meriterande egenskaper.

Många kramar till dig

2007-10-10 @ 09:26:38
Micaela har skrivit detta:

Vaknade imorse och det första jag tänkte på vad fasen den här världen håller på med.
För det första så kommer jag ha geografi idag..förstår mig absolut inte på det. Varför ska man ha det?
För det andra så vill jag sova meeeer.
För det tredje, varför är det alltid rektorerna som är idioter?

2007-10-10 @ 11:07:45
Linda har skrivit detta:

Du har inte missuppfattat någonting. Sverige är fantastiskt på att upprätta lagar som inte efterlevs. Därmot har rektorer, kommuner och politiker inte fattat någonting.

Janne Josefsson har mail: [email protected].

Ska du eller jag maila honom?
Det får inte gå till så här....och jag kan nästan lova att han kommer sluka det här med hull och hår.
Och ställa kommunen till svars.
Du måste ta upp det här med den tredje statsmakten, du har redan försökt med politikerna, och skolan.
Nu är det dags att Kungsbacka kommun inte klarar av att ta hand om sina elever.
Med M i spetsen.

majsan67 har skrivit detta:

sakta i backarna nu Linda... lugn o fin. Jag var inne igår o kollade adressen till Janne :)
MEN..... den tar jag till först när det blir verklighet, alltså på "riktigt" att sonen inte har nån skola. Just nu är det något dom sagt.... jag har några ess i ärmen o en del samtal att ringa under dan *hehe*

Jag fattar inte heller Micaela varför man ska ha geografi, det räcker väl att jag hittar fram o tillbaks till bilen... eh eller... jag vill oxå sova mer... men det ska jag göra när jag blir 150 år, då får jag sova heeeela tiden :)
Varför är rektorerna idioter?? JO, just för att vilken idiot som helst kan söka det jobbet, och man måste va idiot för att söka ett sånt jobb *hahahahahah*

2007-10-10 @ 11:39:57
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Nickan har skrivit detta:

ja men Majsan, det är ju rena snurren.
Om du tar med de texterna du skrivit på din blogg och trycker upp dem i näsan på rektorn, ( men det har du väl redan gjort.....) så undrar jag hur han bär sig åt för att slingra sig undan .....
alltså detta går över min förmåga att förstå.......
kram iallafall....

2007-10-10 @ 12:43:50
http://Nickanpickan.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen