Vad är inlärningssvårigheter???

Jag har det senaste stått i startgroparna för att få till en dyslexiutredning på pojken. Jag har bara inte kraft nog att ta tag i de. Dessutom är ju terminen snart slut.

Varför måste det finnas ett papper på något som är uppenbart? Visst är det bra att göra en utredning.... men för att få tillgång till det specialmaterial som finns så måste det finnas dokumenterat... *suck*

I alla år när jag tjatat om detta så har man skyllt på inlärningsproblem pga hans autistiska drag (som var den enda diagnos han hade då)
Jaha... men dom kunde inte förklara hur han plötsligt var bäst i klassen på hajar... o valar.... osv...
Dom förstod inte heller hur han hämtade in sin kunskap, o det gjorde inte jag heller i ärlighetens namn. Men han hämtade en bok... bläddrade i den... och lärde sig... varenda ben i kroppen på en haj...

Dom var på universeum med klassen igår, och han pekade glatt ut alla hajar som simmade där och namngav dom allihop, talade om vad dom äter, hur dom lever osv... Han kan ALLT.

Ja, ett specialintresse är det ju, men jag anser inte att man kan säga att det rör sig om inlärningsproblem när man kan lära sig allt om något.

Hans nuvarande lärare håller nu inte med om att han har inlärningssvårigheter, han är SÅ allmänbildad, vet mycket om mängder av saker.... och igår var dom mäkta imponerade över hans kunskaper.

Så under alla år i skolan så har mängder av annan kunskap gått förlorad pga hans svåra läs o skrivproblem. När man behöver lägga så enormt med energi på att läsa en text så finns det ingen kraft kvar att lära sig den oxå.....

Jag tycker det är så jävla tragiskt....
Nu lyfte jag luren under tiden jag satt o skrev och ringde.... FEM logopeder har dom som utreder detta och INGEN svarar....

Nu ska jag väcka lillfisan som sover midda....

Alla dunderkommentarer
Nickan har skrivit detta:

jag skulle kunna rita en fin gubbe om jag nuvisste hur den här jäkla koderna funkar, ja ja orkar inte ta tag i det nu. Hoppas ni får kul i kväll.....

2007-05-23 @ 20:06:51
Linda har skrivit detta:

Men du...hur är det med talböcker och skriva på dator och liknande?
Vi läser inte om annat på utbildningen än att anpassa undervisningen.
Har han
svårt att läsa så måste han ju få chansen att ta igen kunskapen på annat sätt.
Oavsett om han har dyslexi eller inte. Svårigheterna finns ju där ändå vad man än sätter för namn på det.


Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen