Jag va nog indianhövding i ett tidigare liv :/

HOOOOOOOO hooooo JAG BESTÄMMER!!!!! BASTA!!!!

Har varit totalt utslagen i flera dar nu, såååå trött, somnat strax efter 8 på kvällen med kläderna på.
Jag undrar nu om jag har laddat??? Laddat inför hösten och kampen för min sons rätt till en dräglig skolgång.

Jag skrev ju in sonen i skärskolan inför vt-07, en termin har han gått, och nu går det inte längre. Han vantrivs nåt så fruktansvärt, han dör i själen mer o mer för varje dag.
Han har ingen o prata med säger han, han tycker dom är konstiga osv.....
Och jag förstår honom, fullt ut.

Han är väldigt öppen och social, har alltid haft mycket kompisar, omtyckt av alla. Glad, pigg och energisk.
Nu...... ledsen, trött och håglös.....

Min son, som så många andra befinner sig mitt emellan den "vanliga" skolan och särskolan. Var finns då platsen för dessa barnen?? INGENSTANS. Det FINNS helt enkelt inga alternativ. I alla fall inte i denna kommunen.

Nu har jag tröttnat på att kämpa på "skolnivå", med lärare, rektorer, specialpedagoger etc.

Nu har jag lyft stora släggan.....
Jag har ringt till alla möjliga o omöjliga.
Skolverket, Hso, socialstyrelsen, länsstyrelsen...... o utbildningsdepartementet.... :)
Tror ni man får nån hjälp på dessa instanser????
Icke... nä man får lov att vända sig till berörd skola, rektor osv...
Men heeeerrreguuuud, är det inte det jag sysslat med under alla år? Och seee va braaa allt blir :(

Nepp...... nu har jag bokat möte med ordförande i förskola o grundskola i kommunen. På måndag ska jag dit.
Jag ringde upp honom o berättade kort om vår situation, förklarade att jag fått nog av kommunens hantering av dessa barnen, och frågade vad han tänker göra åt det?
Snabbt fick jag då en tid på måndag :)

Gissa om jag ska rusta mig me mycke info om mitt barns rättigheter tills dess :)

Sen försökte jag boka om min sons skolskjuts idag, han ska hem istället för till fritids. Det har gått bra hela förra terminen, men nu har dom bytt taxibolag och oj vad besvärligt, och det går faktiskt inte, för den resan som är inbokad varje dag är det som gäller, och dom kan inte köra en annan väg, för då stämmer det inte med andra resor.
MEN SKICKA EN NYYY BIL DÅÅ!!!!!
Jag blir så förbannad på allt krångel. varför kan det ALDRIG nånsin flyta på??
Varför är det ett så stort problem att ändra en destination på en resa??
Nä, istället för att hjälpa mig fick jag frågan om inte JAG kunde åka in o hämta honom idag....
Svaret: NÄ för tänk att det kan jag INTE!!! Han har sin skolskjuts, den har han rätt till och det ska inte behöva innebära några problem om pojken ska åka hem istället för till fritids.
Men men men.... det är ju jag som ska betala och då måste ju jag veta i förväg o bla bla bla...

Tänk, jag skiter i vem som betalar... högaktningsfullt....
Det slutade med att jag arg som ett bi upplyste henne om att jag tycker det är fördjääävligt att jag ska behöva utnyttja en färdtjänstresa när han har laglig rätt till skolskjuts, sen la jag på.
Ringde till dom som kör färdtjänsten o fick retat upp honom där :) så han skulle minsann direkt ringa till den ansvarige o upplysa dom om sonens rätt till att få åka HEM med skolskjuts...

Nu hann han aldrig ringa... för hon ringde tillbaks fem minuter senare o ja ok vi har löst det idag, han får åka hem då..... woooow, där ser man, himla gulligt....

Jag har under alla år försökt lösa mina barns skolgång genom att prata, vara ödmjuk, osv osv......
Jag har stängt av den funktionen nu..... min son får betala ett alldeles för högt pris för min ödmjukhet....
Nu har jag fått nog, nu är det jag som ställer villkoren här..... och jag drar det hur jädra långt som helst, tills min son har fått det han har laglig rätt till.... en fungerande skolgång....

PUNKT!!!!

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Vi syns imon. Har tagit ut tre liknande situationer så vi kan titta på vad skolverket grundat sig på när de reagerat. Har även försökt maila en viss journalist idag som brukar vara väldigt intresserad men han har nog semester. I värsta fall får vi be Nettan om hjälp hon tar Västnytt direkt.


Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen