Gurksoppa :)

Nu har jag blivit "mobbad" för att jag skulle laga gurksoppa till midda idag...
"jamen huuur gott e deee då, o veeem äter dee???"

Gissa vad??? Minstingen bara ääälskade den, jag tyckte den va uuunderbar, bägge grabbarna slickade ur sina tallrikar.... gubben har ännu inte tagit sig tid att äta (snickrar ju lekstuga ju )

Den enda nu av 5 st som inte gillade den var 3-åringen... men gillar dom nåt i den åldern??

Så hahahaaa.... det gjorde jag braaa....

Man måste våga prova förstår ni, annars vet man ju liksom inte *ler*

Här kommer recept:

4 port
2 gurkor, ca 700gr
1 gul lök
6 dl vatten
2 grönsaksbuljontärningar
1 tsk körvel
några droppar tabasco
1 dl mellangrädde, (här öste jag i 2 dl laktosfri mellangrädde)

Till servering:
1½ dl mellangrädde (här valde jag laktosfri vispgrädde)
1 msk pepparrot

Gör så här:
Skär gurkorna i bitar, spara en bit till garnering. Skala och grovhacka löken. Mixa gurka och lök i en matberedare tills det är finfördelat. Koka upp vattnet och rör ner gurkröra, buljongtärningar, körvel, tabasco och grädde. Låt soppan koka någon minut. Hyvla eller skiva resten av gurkan i tunna skivor och lägg ner i soppan. Vispa grädden, smaksätt med pepparrot och servera till soppan tillsammans med bröd.


Muuuuums.....

Det behövdes mer krydda tyckte jag, men det var suuupergott med örtsalt över soppan, som var och en själv kan ta till sig......  så det gick hem :) hos dom flesta här......
(ska väl vara snäll och säga att jag har fantastiskt duktiga barn när det gäller maten, dom krånglar inte mycke alls och har aldrig gjort, så visst är det enkelt då att göra sånt här)

Våga prova vet ja... vem vet, kanske blir det en ny favvorätt :)

Alla dunderkommentarer
Anna M har skrivit detta:

Skalar du gurkan innan du mixar eller är skalet med?

majsan67 har skrivit detta:

nä, ja mixade me.skal o allt :)
kom på att 3-åringen faktiskt oxå åt, pepparrots-grädden tyckte hon va fantastisk :)

2007-08-10 @ 02:16:12
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Patrick har skrivit detta:

Fattarattingen ville ha den först ,det låter ju hemsk.specielt om du har mellangärde i

2007-08-10 @ 18:45:59

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen